بهترین و سادهترین تعریف دیجیتال مارکتینگ در واقع همان بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال است، فعالیت در زمینه فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ مستلزم یادگیری مجموعهای از اطلاعات است. در گام اول شما باید و ابزارهای بازیابی دیجیتال آشنایی داشته باشید و بدانید شیوه کارکردن با این ابزار بازاریابی به چه صورت است؟!
ابزارهای موجود در بخش بازاریابی دیجیتال بسیار متنوع و گوناگون هستند؛ نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که بدانید کدام یک از آنها کاربرد بیشتری داشته و مهم هستند. دانستن این موضوع به شما کمک میکند تا از آنها در جای خود و بهخوبی بهره بگیرید. در این متن قصد داریم تا تعدادی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.
برترین ابزارهای سئو
بخش اصلی کار دیجیتال مارکترها بر پایه جذب مشتری از طریق موتورهای جستوجو است، در مقابل آنها مأموریت دارند تا با استفاده از شیوههای سئو رتبه وبسایت موردنظر را در سرچ موتورهای جستوجو بالا ببرند تا به دنبال بازدید بیشتر مشتری بیشتری جذب کند. در ادامه مقاله میتوانید لیستی از ابزار بازاریابی دیجیتال را ببینید:
-
گوگل سرچ
سرچ کنسول یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است این ابزار در حضور وبسایتها در نتایج جستجو گوگل را رصد کرده و عیبیابی میکند سرچ کنسول در واقع به شما امکان میدهد تا ببینید کاربران با سرچ چه کلماتی به سایت شما وارد شدهاند. این که صفحه شما در چه رتبهای قرار گرفته است، وبسایت شما را بهطورکلی چه وضعیتی دارد و … همهوهمه را میتوانید در سرچ کنسول بیابید.
-
ماز
این ابزار تمامی خدمات رایگان و غیررایگان برای سئو و تحلیل عملکرد و رقیبان را در اختیار شما قرار میدهد، به طور مثال شما میتوانید با استفاده از ابزارهای رایگان ماز کارهایی مانند تحقیق کلمات کلیدی چک بکلینکها و … را انجام بدهید. این ابزار مهم و کاربردی همچنین میتواند در تحلیل و بررسی کلیدواژهها کمککننده باشد. بخشهای مختلف این ابزار شامل افزونه moz Bar، Link Explore و … است که بسته به نیازتان میتوانید از هریک از این ابزار استفاده کنید. برخی از خدمات این ابزار رایگان هستند اما برای استفاده از برخی سرویسها لازم است ماهانه مبلغی را پرداخت کنید.
-
افزونه Yoat seo
این افزونه در واقع یکی از ابزار بهینهسازی سایت وردپرس است، با استفاده از این ابزار بازاریابی همزمان با تولید محتوا شاهد بررسی آن نیز خواهید بود. Yoat seo وظیفه دارد که محتوای شما را از نظر مولفه هایی که برای گوگل مهم هستند بررسی کند این کار به شما در جهت بهبود محتوا کمک بزرگی میکند.
-
Ahref
Ahref عمدهترین ابزار چک کردن بکلینکها است. با وجود تغییرات عمدهای که در اصول لینکسازی اعمال شده است، بکلینکها همچنان مهم و ضروری هستند. دانستن این موضوع که چه کسانی در زمینه کسبوکار به رقیبان موجود لینک میدهند اولین و مهمترین مولفه در ساخت لینکهای باکیفیت برای وبسایت است.
-
ابزار تست اسکیما
سایت تازه تاسیس به منزله یک محله ناآشنا برای گوگل است، برای آن که بتواند شناخته شود لازم است تا کدها یا علامتهایی داشته باشد؛ نشانهگذاری اسکیما در واقع بخشی از سئو داخلی وبسایت است، این ابزار به موتورهای جستوجو در جهت کسب اطلاعات بیشتر از وبسایت کمک میکند، به عبارت بهتر ابزار بازاریابی اسکیما به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت موردنظر را بهخوبی بشناسند. شناخت بهتر موتورهای جستوجو از سایت شما سبب میشود تا بهینهسازی بهدرستی صورتگرفته و رتبه شما بهبود پیدا کند.
-
Semrash
سمراش یک ابزار قدرتمند برای سئو فنی سایت است، با کمک این ابزار میتوانید به حل مشکلات برنامهنویسی سایت بپردازید. این ابزار در واقع به شما کمک میکند تا ایرادات و خطاهای سایت را شناسایی کنید و به رفع آنها بپردازید. ابزار بازاریابی سمراش بخش عمده اطلاعاتش را از گوگل دریافت میکند، جالب است بدانید در برخی قسمتها قادر است بیش از گوگل آنالیتیکس و وبمستر تولز اطلاعات در اختیار کاربران قرار بدهد.
-
Lighthouse
لایت هاوس یا به عبارتی فانوس دریایی یکی از ابزارهای گوگل است. در ابتدا هدف از ایجاد این ابزار بازاریابی عیب شناسی و بهبود عملکرد برنامههای پیش روند بود اما با گذر زمان به ابزاری برای بررسی فنی عملکرد سایت تبدیل شد.
-
ابزار ساخت لینک UTM
چک لینکهای سایت یکی از ملزومات سئو است، برای بررسی و رصد بهتر لینکها لازم است نرخ کلیک، منبع و نوع لینکها را بدانید، استفاده از لینکهای یوتیام به شما در این زمینه کمک میکند. ساخت لینکهای utm به این صورت است که باید به انتهای هر آدرس پارامترهایی اضافه کنیم، این کار بهصورت دستی هم انجام میشود اما بهتر است توسط ابزاری ساده خیلی سریعتر و بدون خطا انجام بگیرد.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ
با عبور از مرحله جذب مشتری لازم است در جهت حفظ آن اقداماتی انجام بدهیم؛ ارسال خبرنامه یکی از بهترین شیوهها برای حفظ مشتری است، درواقع با استفاده از خبرنامه اخبار مربوط به اجناس یا بهطورکلی هر خبر مرتبط با کسبوکارتان را برای مشتریان خود ارسال میکنید، از طرفی باید بدانید ارسال پیام خودکار برای خرید و سفارشات مشتریان در موفقیت کسبوکار شما بسیار موثر خواهد بود. از آن جایی که برخی از سیستمهای ارسال انبوه ایمیل کسبوکارهای ایرانی را بلاک کردهاند لازم است تعدادی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ که در ایران منع استفاده ندارند را به شما معرفی کنیم:
-
میل چیمپ
با استفاده از این سرویس میتوانید روزانه تقریباً یک میلیارد ایمیل ارسال کنید این مسئله سبب میشود تا میل چیمپ یکی از کاربردیترین ابزار بازاریابی به شمار برود.
-
نجوا
اگر به دنبال یک سرویس ایرانی برای ارسال ایمیلهای انبوه هستید نجوا میتواند گزینه مناسبی باشد، این سرویس ایرانی علاوه بر امکان ارسال ایمیل انبوه ویژگیهایی مانند رابط کاربری خوب، زمانبندی ارسال و دستهبندی مخاطب دارد.
-
پاکت
این سرویس نیز مانند نجوا یک سرویس ایرانی است از جمله ویژگیهای سرویس پاکت میتوان به امکان A/B تست، اتوماسیون بازاریابی، دستهبندی مخاطب و… دارد.
ابزار تحلیل وبسایت و بازدیدکنندهها
مهمترین مرحله دیجیتال مارکتینگ تحلیل و بررسی آن است بدین معنی که برای دستیابی به هدف موردنظر لازم است وبسایت شما یا هر بستر دیگری را چک و بررسی کنید. نکته مهم در انجام این مهم آن است که بدانیم اقدامات انجام شده در جهت درستی قرار گرفتهاند یا خیر؟ در این بخش لیستی از ابزارهای تحلیل را آوردهایم:
- Google Analytics
- گوگل تگ منیجر
- Hot jar
- Alexa
و …
Learning from other marketers’ mistakes is always better than making your own. This information presents ten all‐too‐common marketing mistakes businesses of all sizes make and how to avoid them so you can keep your sales and marketing efforts on track.
کلام آخر
مهمترین وظیفه یک دیجیتال مارکتر آن است که با استفاده از ابزار بازاریابی به جذب مشتری بیشتر برای سایتهای مختلف بپردازد. ابزارهای بازار دیجیتال بسیار متعدد و گسترده هستند اما قرار نیست از همه آنها بهره بگیریم، تنها تعدادی از آنها که پرکاربردتر و مفیدتر هستند برای امر جذب مشتری کفایت میکنند، ابزارهایی مانند سمراش، Ahref Ligth hose و … بهنوعی در جهت بهینهسازی وبسایت کمککننده هستند.
پس از جذب مشتری لازم است آن را به خریدار همیشگی تبدیل کنیم، در این راستا باید اقداماتی را انجام بدهیم تا توجه مشتری را به کسبوکار خود جلب کنیم: ارسال خبرنامه یا پیامهای خرید و سفارش مشتریان از جمله کارهایی است که به جلب نظر مشتری کمک میکند، ازآنجاییکه امکان ارسال ایمیل با حجم انبوه در برخی برنامههای خارجی برای کسبوکارهای ایرانی منع شده است، میتوانید از ابزارهایی مانند پاکت، نجوا، mailchimp و… استفاده کنید. در انتها باید بگوییم هدف استفاده از ابزار بازاریابی آن است که کسبوکار اینترنتی شما به سود و رونق بیشتری برسد.
سؤالات متداول
- هدف اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟
بهطورکلی هدف اصلی بازاریابی جذب مشتری و کسب سود بیشتر است؛ بنابراین بازاریابی دیجیتال نیز باهدف جلبتوجه مشتریان و تبدیل آنها به خریدار دائم صورت میگیرد.
- آیا ابزار بازاریابی رایگان هستند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم تنها برخی از این ابزار استفاده رایگان دارند، برای سایر آنها باید حق اشتراک ماهانه خریداری کنید.
- چرا تحلیل و بررسی وبسایت دارای اهمیت است؟
همانطور که در تیم مقاله به آن اشاره شد برخی از مشکلات وبسایت سبب کاهش بهینهسازی میشود؛ بنابراین لازم است در هر مرحله عملکرد سایت را تحلیل و بررسی کنیم تا ببینیم اقدامات انجام شده مؤثر بوده است یا خیر؟