توجه به سئو سایتها بسیار اهمیت دارد چراکه سئو سایت مشخص میکند که کدام سایت، در رتبهها بالاتر سرچ گوگل قرار بگیرد تا توجه افراد را به خود جذب کند که از این طریق اعضا سازنده سایت، میتوانند به هدف خود از ایجاد سایت برسند.
به طور معمول یک «مشاور» در هر زمینه ای، متخصص در یک موضوع خاص است و برای ارائه مشاوره در مورد آن موضوع توسط افراد یا شرکتهایی که به آن نیاز دارند، پول دریافت می کند. مشاوران سئو متخصص بهینه سازی موتورهای جستجو هستند و توسط کسب و کارها و صاحبان سایت در ازای انجام خدمات، پول دریافت می کنند تا به آنها در مورد چگونگی کسب رتبه های بالاتر، ترافیک هدفمندتر و در نهایت سود بیشتر برای وب سایت های خود مشاوره دهند.
مشاوره سئو و مشاوره حرفه ای سئو چیست؟
اولین سؤالی که در این مورد مطرح میشود این است مشاوره سئو چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که سئو سایت یک فرآیند مدون است که به کمک آن، وبسایتها در نتایج موتورها جستوجو مانند گوگل، جایگاه بالا و مناسبی را به دست میآورند که این کار، توسط سئوکار انجام میشود و به آن مشاوره سئو میگویند. درواقع سئو کار، مشاوره رایگان سئو را در زمینهها مختلف کسبوکار ارائه میدهد و در طراحی وبسایتها به تیمها مختلف کمک میکند.
مشاور سئو کیست؟
به فردی که متخصص سئو بوده و در این زمینه دارای سابقه کار و تجربه است و بهسادگی میتواند کسبوکار شما را آنالیز کند و با ایجاد تغییرات در آن و ارائه راهنمایی صحیح به شما، بتواند فروش شما را بالاتر ببرد مشاور سئو میگویند. متخصص سئو، باید دارای مهارتها و تجربه بالایی در زمینه سئو باشد که این امر، نیازمند کار چندین ساله است تا بتواند کلید واژه مناسب را انتخاب کند و عملیاتها مناسب برای قرارگیری سایت در رتبهها بالا صفحه گوگل را فراهم آورد.
با توجه به اهمیتی که این افراد دارند، اغلب تیمها حرفهای ایجاد سایت، با این افراد همکاری میکنند و اگر شما نیز میخواهید دارای رتبه بالا در این زمینه باشید، باید از تجارب آنها بهره ببرید.
They are an expert on search engine optimization and are paid by businesses and site owners to give them advice on how to get higher rankings, more targeted traffic, and ultimately more profits for their websites.
مشاوره بهینه سازی سایت چه کسی میباشد؟
یک مشاور بهینه سازی سایت درواقع یک متخصص سئو است که در این زمینه و خدمات مربوط به آن، دارای تخصص و تبحر است که میتواند تجزیه و تحلیل کمپینها سئو، مانیتورینگ پروژه سئو و غیره را به انجام برساند.
ویژگیها یک مشاور سئو
با توجه به بازاری که وجود دارد، مشاوران سئو زیادی در زمینه مشاوره سئو تکنیکال فعالیت دارند؛ اما همه این مشاوران نمیتوانند به شما کمک کنند. به همین دلیل باید در بین آنها، انتخاب کنید. برای این انتخاب، باید به ویژگیها مختلفی توجه نمایید که این ویژگیها شامل موارد زیر میباشد:
- داشتن مهارت، تخصص و تجربه در زمینه مورد نظر.
- ارائه بهترین راه ممکن در کوتاهترین زمان برای دستیابی به هدف مورد نظر.
- دانش و تجربه در تحلیل و تجزیه دادهها موجود در پروژه
- هزینه متناسب با خدماتی که ارائه میدهد که برای اغلب سایتها موضوع مهمی است چراکه در این زمان، از سایتشان به سودی دست نیافته اند.
اگر توانستید فرد مشاوری در این زمینه، با ویژگیها مذکور بیابید آن شخص، متناسب با پروژه شما میباشد و با این روش میتوانید به سایتی با رتبه بالا دست پیدا کنید.
چه زمانی به مشاوره تخصصی سئو نیاز داریم؟
یکی از سؤالاتی که در موردمشاوره سئو مطرح میشود این است که چه زمانی به مشاوره سئو نیاز داریم؟ در ادامه این قسمت میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم.
یکی از حقایقی که در مورد موتورها جستوجو وجود دارد این است که امروزه، بیش از ۹۰ درصد ترافیک موجود در سایتها جهانی، با کمک موتورها جستوجو ایجاد میشوند که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به بازارها موتور جستوجو Google است؛ بنابراین این موضوع خیلی اهمیت دارد که شما کارهایی برای سایت خود انجام دهید تا از رقیبها خود جا نمانید و بتوانید سهم خود را در بازار وب داشته باشید.
گوگل دارای الگوریتمها پیشرفتهای میباشد که این الگوریتم به آن این قابلیت را میدهد تا محتواهایی برای کاربران به نمایش بیاید که بیشترین بازدید در آنها دیده شود. بنابر این هر چقدر مشاور سئو برای سایت شما، حرفهای تر باشد و تخصص بالاتری داشته باشد محتوا شما در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
بنابر این برای جواب به سؤالی که در ابتدا مطرح شد، باید بگوییم که در این مورد باید هرچه زودتر در این مورد اقدام کنید تا بتوانید زودتر نتیجه را دریافت کنید. این کار باعث میشود تا سایت شما بهینه سازی شود و اعتماد افراد نسبت به خدمات شما و محصولاتتان افزایش پیدا کند که این موضوع برای شما سود آور خواهد بود.
خدمات مشاوره سئو
همانطور که در تعریف گفته شد، مشاور سئو فردی است که باید خدمات مشاوره سئو را برای سایت ارائه دهد. این خدمات شامل موارد زیر میباشد:
تجزیه و تحلیل سایت رقبا شما از جمله ارکان مشاوره سئو
این وظیفه، مهمترین وظیفه یک مشاور باتجربه در زمینه سئو میباشد. مشاور برای انجام کار مشاوره خود، باید سایت رقبا را تجزیه و تحلیل کند و استراتژی آنها در مورد کار را بفهمد. با این کار، مشخص میشود که رقبا شما در چه جایگاهی هستند تا شما بتوانید یکقدم جلوتر از رقیب خود قرار بگیرید. البته باید توجه داشته باشید، زمانی که استراتژی و نوع کار رقیبتان را دانستید، نباید از کار آنها تقلید کنید بلکه باید از نکات مثبت کارشان، الگوبرداری کنید و آن را در کار خود پیاده کنید.
بنابر این طبق یک مشاوره سئو شما باید استراتژی مخصوص به خود را داشته باشید که این کار توسط متخصص آن انجام میشود.
بررسی وضعیت سلامت سایت
برخی از سایتها باوجود هزینه بالا برای مشاوره در زمینه سئو، باز هم به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمیکنند که به دلیل مشکلات سلامتی سایت میباشد. اگر مشاوره در زمینه سئو به خوبی صورت بگیرد، متوجه خواهید شد که سایت دچار مشکل فنی است یا خیر تا آن را برطرف نمایید و در رتبه سایتتان بهبود حاصل کنید و هزینهها مربوط به آن را کاهش دهید.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی
این کار، یکی از مهمترین وظایف مشاور سئو میباشد. یک مشاور حرفهای باید بتواند یک کلمه کلیدی را به خوبی پیدا کند تا این کلمه بتواند به خوبی کار شما را توضیح دهد. این کار، با تحلیل کلمات کلیدی سایتها رقیب انجام میشود و ارزشمندترین کلمه کلیدی انتخاب خواهد شد و زمان و بودجه شما، بهبهترین نحو صرف میشود.
لینک سازی به صورت حرفهای
اگر مشاوره برای سئو، به صورت کاملاً حرفهای انجام شود، به آن مشاوره سئو تکنیکال میگویند. این مشاوران باید بتوانند لینکها مناسبی را برای سایتها ایجاد کنند. لینکها یکی از عوامل مهم موفقیت و یا شکست یک سایت هستند بنابراین باید بهبهترین صورت انتخاب شوند.
تولید محتوا برای سایت
از دیگر خدماتی که باید در مشاوره سئو ارائه شود، ارائه استراتژی تولید محتوا است. این محتوا باید خوب و کاربردی باشد تا بتواند سایتها را به رتبهها بالا است. اگر محتوا مناسب نباشد، باعث میشود بودجه و زمان شما از بین برود که در ازا آن، چیزی را به دست نیاوردهاید.
مشاوره سئو چگونه انجام میشود؟
یکی دیگر از سؤالاتی که در مورد سئو ایجاد میشود این است که مشاوره سئو گونه انجام میشود؟ در این قسمت میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم. برای انجام دادن این مشاوره، در قدم اول باید مشاور را انتخاب کنید که در قسمت قبل در مورد آن توضیح داده شد. این مشاور برای انجام کار مشاوره خود، باید با حوزه فعالیت کسبوکار شما، محصولاتتان، مشتریان و رقبا اطلاعات کامل داشته باشد.
سپس مشاور سئو باید خطاها گوگل در مورد سایت را بررسی کند و آنها را اصلاح کند تا مشکلات فنی سایت از بین برود. برای از بین بردن مشکلات سایت، میتواند از تغییرات کدنویسیها انجام شده نیز استفاده کند و این یکی از دلایلی است که به افراد با تجربه در این زمینه نیاز است.
پس از آن، باید به رقبا باید توجه کند که آنها از چه استراتژی استفاده کردهاند که به موفقیت دستیافتهاند. پس از آن باید وضعیت ها را بررسی کند و دامنه از نظر کیفیت و سرعت را تحلیل نماید. از طرفی باید خروجی ابزارها مدیریتی گوگل که شامل گوگل وب مستر و با گوگل آنالیتیکس است را تحلیل نماید تا بتواند KPI مناسب برای دستیابی به هدف را مشخص کند. پس از آن، باید راهی را تعیین کند تا سایت بتواند از این مسیر عبور کند و به موفقیت دست یابد. البته در مشاوره سئو، مشاور باید بودجهای که در اختیار دارد را مدیریت کند و مناسبترین برنامه را برای را برای سایت تدارک ببیند و آن را اجرا نماید.
پس از آن، باید ساختار استراتژی محتوایی را تعیین کند و کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب نماید که برای این کار، باید مسیر کاری را معین نماید و هدف خود را برای تولید محتوا در نظر بگیرد. برای کسب جایگاه بهتر در گوگل، باید کلمه کلیدی را به درستی انتخاب نماید و از طرفی این کلمات کلیدی باید متناسب با لندینگ صفحات باشد. سپس با توجه به کلمات کلیدی، ساختار محتوای سایت را بهبود ببخشد. از طرفی با تحلیل کلمات کلیدی، میتوان به هدف و اولویتبندی سایت نیز پی برد که یکی دیگر از دلایل بالا آمدن سایت در زمینه خاص میباشد.
در ادامه کار، مشاور سئو باید عناوین و صفحات مهم را بازنویسی کند و از کلمات کلیدی در متن، عکس و غیره بهره ببرد تا از این طریق بتواند توجه کاربران را به خود جلب نماید و از این طریق، تعداد کلیکها خود را افزایش دهد. این مشاور، باید در تمام پروسه تولید محتوا، بر کارها نظارت داشته باشد تا از تولید شدن یک محتوا مفید و کاربردی که مطابق با هدف سایت میباشد، اطمینان حاصل کند و پس از ایجاد محتوا، آنها را در سایت مذکور قرار دهد.
یکی دیگر از کارهایی که این مشاوران باید انجام دهند، بهبود رابط کاربری سایت میباشد. یک سایت، هر چقدر که یک محتوا خوب داشته باشد اما رابط کاربری آن، پیچیده باشد، نمیتواند در میان کاربران از جایگاه خوبی برخوردار باشد. برای بهبود رابط کاربری، باید از لینکها مناسبی استفاده نمود که این لینکها از طریق مشاوره سئو مشخص میشوند.
این لینکها باید به صورت داخلی و خارجی در سایت قرار بگیرند تا افراد زیادی بتوانند آن را مشاهده کنند و با کلیک بر روی آن، آمار بازدید را بالاتر ببرند. از طرفی باید توجه داشته باشید که باید از ساختار درستی در آدرس دهی صفحات استفاده شود و در این آدرسها از کلمات کلیدی نیز استفاده بشود تا پیدا کردن آن، برای کاربر راحت باشد.
پس از ایجاد لینکها مناسب و مرتبط، باید راهها ارتباط با مسئولان سایت مشخص گردد تا بازدید کنندگان بتوانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و از خدمات و یا محصولات آنها بهره ببرند. این راهها ارتباطی میتواند اطلاعات تماس، باکسهایی برای طرح کردن پرسش و غیره باشد.
اگر مشاوره سئو یک مشاوره حرفهای باشد، میتواند پس از انجام تمام این کارها، گزارشها ماهانه در مورد بازدید سایت را بررسی نماید و در صورتی که در سایت، لینکها، کلمات کلیدی و غیره مشکلی را مشاهده کند، آنها را اصلاح نماید. به همین دلیل، مشاورهها حرفهای در مدت زمان ۶ ماهه تا یک ساله، قرار داد دارند و خدمات خود را ارائه میدهند تا از بالا آمدن سایت، اطمینان کافی حاصل نمایند.
البته با توجه به رقابتی بودن سایتها، این کار باید به صورت دائمی در حال انجام شدن باشد تا مشکلات احتمالی در سایت برطرف شود و سایت همچنان در رتبهها بالا قرار داشته باشد.
نکات انتخاب شرکت سئو
گاهی اوقات، برای دریافت مشاوره سئو، نمیتوانید یک مشاور در این زمینه بیابید چراکه اغلب این افراد در شرکتها سئو کار میکنند. برای انتخاب بهترین شرکت مشاوره سئو باید به نکات زیر توجه کنید:
- این شرکت، باید تمام بخشهای مورد نیاز برای سئو را انجام دهد تا سایتی کاملاً یکدست ایجاد کند.
- شرکت مربوطه، باید هزینهها را به طور شفاف و دقیق مشخص کند تا شما بتوانید در مورد آن تصمیم گیری درستی داشته باشید.
- شرکتی را انتخاب کنید که دارای پکیجها مختلف است و آن را به مشتریان خود ارائه میدهد.
- مشتریان شرکت را باید بررسی نمایید که آیا این مشتریان، از سایتها قوی هستند یا خیر.
- مقیاس اندازه گیری نتایج حاصله را بدانید. گاهی ممکن است شرکتی نسبت به خودش رشد داشته باشد و سایت را نسبت به خودش به جایگاه ویژهای رسانده باشد که حتی این جایگاه نیز جایگاه مناسبی نباشد.
- موضوع دیگری که باید در شرکتها ارائه دهنده مشاوره سئو بررسی شود، جلسات آن برای ارائه نتایج است که آیا این جلسات ماهانه برگزار میشوند یا خیر.
پس از بررسی نکات گفته شده در چند شرکت، نتایج به دست آمده را با یکدیگر مقایسه کنید و سپس شرکت مورد نظر خود را برگزینید.
مدت زمان انجام و هزینه آن چگونه تعیین میشود؟
برای پروژهها سئو، زمان مشخصی وجود ندارد؛ اما به طور تقریبی، بر اساس سطح پروژهها میتوان تخمین زد که به چقدر زمان برای انجام نیاز دارند.
سؤال دیگری که در زمینه سئو وجود دارد این است که هزینه مشاوره سئو چگونه تعیین میشود؟ برای پاسخ به این سؤال میتوان بیان کرد که برای این موضوع نیز هیچ پیش فرضی وجود ندارد؛ اما آن را بر اساس استراتژی مشخص شده، سختی کار و غیره، میتوان مشخص نمود. البته در نظر داشته باشید که میزان تجربه مشاوران نیز در قیمت تأثیر دارند.
کلام آخر
در صورتی که بخواهید سایت خود را در ردهها بالا موتورها جستوجو ببینید باید مشاوره سئو دریافت کنید. این کار توسط متخصصان و شرکتها فعال در این زمینه انتخاب میشود و این افراد کارها مربوط به انتخاب کلمات کلیدی، ایجاد لینکها و غیره را انجام میدهند تا سایت شما به بالاترین درجه ممکن برسد. البته باید در نظر داشته باشید که این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود. امیدواریم این مقاله در این راه بتواند به شما کمک شایانی داشته باشد.