لینک سازی در سئو، از اهمیت ویژهای برخوردار است چراکه این لینک سازی باعث میشود تا رتبه سایت شما، بهبود یابد. بنابراین در این مقاله ما قصد داریم تا استراتژی لینک سازی در سئو را برای شما بیان کنیم و شما را با اصول و قواعد آن آشنا کنیم.
استراتژی لینک سازی در سئو، چه معنایی دارد؟
به برنامهای که در آن روند ساخت و افزایش لینکها داخلی و خارجی برای رساندن سایت به هدف موردنظر دیده میشود، استراتژی لینک سازی در زمینه سئو میگویند. لینکهایی که در این استراتژی استفاده میشود، اغلب بهصورت کلی از بین محتواهای قبلی سایت انتخاب میشوند. کاربر با کلماتی مشخص، به سایت مذکور و صفحات مختلف آن، لینک میشود و از این طریق، میتواند به محتواهای مختلفی دسترسی داشته باشد، بدون آنکه از سایت خارج شود.
از طرفی این لینکها، میتوانند لینک خارجی باشند که کاربر را از سایتی به سایتی دیگر منتقل میکند.
هدف از استراتژی لینک سازی در سئو چیست؟
یکی از سؤالاتی که اغلب برای لینک سازی مطرح میکنند این است که هدف از استراتژی لینک سازی در سئو چیست؟ لینک سازی کمک میکند تا شبکه فروش جدیدی ایجاد شود که به کسب درآمد کمک میکند. این موضوع، هدف از لینک سازی را بهصورت کامل مشخص میکند.
برخی از استراتژیستها، میزان و تعداد لینکها را مشخص میکنند که این لینکها برای بهبود سایت استفاده میشود. این لینکها بهصورت دستی تولید میشوند و یا سئو کار، آن را میخرد.
استراتژی لینک سازی داخلی در سئو
لینکی که یکی از صفحات وبسایت را به صفحه دیگری از همان وبسایت متصل میکند، لینک داخلی میگویند که هدف از ایجاد لینک با دامنه منبع آن، یکسان میباشد. فرآیند و روشها لینک سازی داخلی بهصورت بهینه، موضوعی پیچیده است اما مفهومی ساده دارد بنابراین همه وب مستران باید بتوانند آن را انجام دهند چراکه موضوع بسیار مهمی میباشد. به همین دلیل استراتژی لینک سازی در سئو کمی پیچیده میشود و باید مفهوم را بهخوبی آموخت. لینک سازی داخلی نیز باید کاملاً هدفمند و استراتژیک باشد تا بازاریابی محتوا که یکی از مراحل مهم در سئو میباشد، بهخوبی انجام شود.
ساختار لینک داخلی سئو، چگونه ایجاد میشود؟
ظاهر ساختار لینک شما، باید متناسب باهدفتان باشد تا آن را بهخوبی نشان دهد. بنابراین بهتر است از یکی از کلمات کلیدی موجود در محتوا استفاده شود. علاوه بر آن، برای ایجاد ساختار لینک داخلی، باید مراحل زیر انجام شود:
ایجاد عمق کلیک محدود
اولین قدم در طراحی استراتژی لینک سازی در سئو (برای لینک سازی داخلی)، ایجاد عمق کلیک محدود میباشد. کلیکها کمتر، برای رفتن از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت، بهتر است و این موضوع، در سال ۲۰۱۸ توسط John Mueller اثبات شد. بنابراین بهتر است ساختار سایت در حالت کم عمقی قرار داده باشد و در این حالت باقی بماند. بنابراین، لینک داخلی باید به گونهای باشد که کاربر را با استفاده از دو یا سه کلیک، به صفحه دیگری از سایت برساند. از طرفی، به جای لینک داخلی میتوان از جست و داخل سایت، لینکها مختلف و غیره استفاده کرد.
قرار دادن لینک در محتوا اصلی صفحه
در استراتژی لینک سازی در سئو بهصورت داخلی، دو نوع لینک وجود دارد که لینکها ناوبری و لینکها زمینهای هستند. لینکها ناوبری، لینکهایی هستند که در قسمت پاورقی، سربرگ و نوارها باروری قرار میگیرند. این لینکها به کاربر کمک میکند تا صفحههای دیگر در همان دامنه، مطابق با کراول موتورها جست و جو، بر روی وبسایت پیدا شود. لینکها زمینهای، لینکهایی هستند که در محتوا اصلی در صفحه قرار میگیرند و ارزش آنها ازنظر سئو، بیشتر میباشد.
قرار دادن کلمات کلیدی در انکر تکستها
افرادی که در زمینه سئو فعالیت میکنند، اغلب توصیه دارند که بهتر است از کلمات کلیدی که دقیقاً منطبق با انکر تکستها هستند استفاده نشوند بهتر این است که انکر تکستها، بهصورت کلی باید به نحوی باشند که خواننده بداند با کلیک کردن بر روی آن، قرار است به چه صفحهای منتقل شود. در استراتژی لینک سازی در سئو، محتوایی که تولید میشود، کیفیت بالایی داشته باشد، در انکر تکستها آن، میتوان از کلمات و عبارات کلیدی نیز استفاده کرد. ذکر این نکته ضروری است که بهتر است در تصاویر لینکها، متنها جایگزینی برای alt قرار بگیرند که شامل کلمات کلیدی نیز باشد.
لینکها قابلقبول در هر صفحه وجود داشته باشد.
تمام صفحات مهم، باید لینک سازی شده باشند چراکه موتورها جستوجو میتوانند صفحاتی که به هیچ صفحه دیگری لینک نشدهاند را بیایند و رتبه آنها را کاهش دهد اما کاربران توانایی انجام چنین کاری را ندارند. ذکر این نکته ضروری است که صفحاتی که به یکدیگر لینک شدهاند، را میتوان پاک نمود و یا از ایندکس شدن آنها جلوگیری نمود.
استراتژی لینک سازی خارجی
نوع دیگری از استراتژی لینک سازی در سئو، استراتژی لینک سازی خارجی میباشد. این لینک سازی را میتوان بهصورت گسترده و با استفاده از دامنهها مختلف انجام داد. از روشها متداول آن، سایت، لینک سازی در فروم، سیستمها وبلاگی، کامنت، لینک سازی، شبکهها اجتماعی و غیره میباشد که بهصورت رپورتاژ آگهی به کار میرود.
برای بک لینک، در ابتدا بهتر است نکات سئو تکنیکال و سئو داخلی به درستی انجام شوند. چراکه هرکدام از این روشها تأثیر مقطعی و دائمی خود را دارند که میتوانند در رتبهبندی سایت اثر داشته باشند. برای اینکه بدانید برای استراتژی لینک سازی در سئو چقدر باید هزینه و زمان صرف کنید، بهتر است به عملکرد رقابایتان در این زمینه نگاهی کنید چراکه استراژیها میتوانند جایگاه مناسبی را ایجاد کنند و آن را برای سایت حفظ نمایند.
برای لینک سازی خارجی از ابزارها مختلفی استفاده میشود که شامل Ahrefs, Linkody, Word presspluging, Moz و غیره میباشد.
Offsite SEO Experts Specialising In Providing High Quality Link Building Services; We Use Good Quality Content and Content Marketing Strategies To Earn Backlinks For Your Business Niche. Our In-House Link Building Experts Are Highly Experienced In Authority Link Building Agency.
چند نکتهای که باید در لینک سازی رعایت کنید.
توجه داشته باشید در استراتژی لینک سازی در سئو باید به نکاتی توجه داشته باشید تا با استفاده از این نکات، بتوانید لینکها مفیدی را ایجاد نمایید. این نکات شامل موارد زیر میباشد:
- سعی کنید در مدتزمان کوتاه، برای خود لینکها زیادی ایجاد نکنید و در ایجاد آنها، اغراق نفرمایید.
- اگر از لینک خارجی استفاده میکنید بهتر است با سرچ کنسول disavow شود در غیر این صورت، ممکن است سایت شما دچار مشکلات مختلفی بشود.
- بهتر است از دامنهها مختلف استفاده کنید تا لینکها شما دیده شود.
- در نوشتن لینک سازی داخلی و خارجی خود، هیچگاه نباید دقیقاً مانند رقبایتان عمل کنید. شما باید آنها را تحلیل کنید تا بدانید در چه نقطهای قرار دارند و سپس با تحلیل آن، استراتژی موردنظر خود را ایجاد نمایید.
- تکنیکها مختلفی در مورد لینک سازی وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید.
کلام آخر
استراتژی لینک سازی در سئو به استراتژی و برنامهای گفته میشود که با استفاده از آن، لینکها داخلی و خارجی مختلفی ایجاد میشود. لینکها داخلی، صفحات مختلف یک سایت را به یکدیگر متصل میکند و لینکها خارجی، میتواند دو مقاله از دو سایت مختلف را به یکدیگر متصل نماید. بنابراین استفاده از این لینک سازیها بسیار اهمیت دارند و در بازاریابی و افزایش کاربران و بازدیدکنندگان سایت، تأثیر بسزایی دارد.
سوالات متداول
- استراتژی لینک سازی در سئو چه معنایی دارد؟
این استراتژی به معنا برنامهریزی میباشد که چند سایت و یا چند صفحه از یک سایت را به یکدیگر متصل کنند.
- آیا استراتژی لینک سازی در سئو با هزینه همراه است؟
اگر لینکها خریداریشده باشند، هزینه در بردارد اما اگر وب مستر آن را طراحی کند، با هزینه همراه نخواهد بود.
- هدف از این لینک سازیها مختلف چه میباشد؟
هدف از لینک سازیها مختلف، بالا بردن رتبه سایت در موتورها جست و جو میباشد.