سئو و ابزار سئو چیست؟

سئو

امروزه اینترنت به سرعت در حال رشد است، بنابراین رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو، مانند گوگل، مهم تر از همیشه است . اغلب افرادی که دارای سایت و یا وب‌سایت هستند، اهمیت دارد که سایت آن‌ها، در صفحه اول سرچ گوگل قرار بگیرد. برای این کار، آن‌ها باید سئو سایت خود را ارتقا دهند که برای این کار می‌توانند به استخدام متخصص سئو دست بزنند. اما در مورد آن، سؤالات متفاوتی وجود دارد. اگر شما نیز دارای سایت هستید، برای پیشرفت روز افزون کسب و کار خود باید به ارتقا سئو سایت خود مبادرت ورزید و سایت خود را در رتبه‌ها اول سرچ گوگل قرار دهید.

 

 

سئو چیست؟

SEO برگرفته از عبارت Search Engine Optimization می‌باشد که به معنا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو می‌باشد. در این روش، دست‌کاری و فریب موتورها جست‌وجو نیست و از روش‌ها غیر اخلاقی استفاده نمی‌کند. در این روش، سئوکار تغییراتی را در سایت ایجاد می‌کند و این تغییرات در راستایی هستند که به موتور جست‌وجو، سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند و این موتور‌ها سایت را در رتبه‌ها بالاتر قرار می‌دهند تا دیده شود.

سئو مجموعه‌ای از روش‌ها می‌باشد که از آن‌ها برای تغییر استراتژی سایت استفاده می‌شود. این عوامل، مرتبط با صفحه و محتوا سایت می‌باشند که اهمیت تغییرات آن‌ها، در موتور جست‌وجو مشخص می‌گردد. این موضوع، دارای فرآیند ساده‌ای نمی‌باشد که به آسانی انجام شود و فردی که این کار را انجام می‌دهد باید دارای دانش، تجربه، صبر و علوم دیگر باشد تا بتواند در زمینه‌ها مختلف فعالیت داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که الگوریتم‌ها موتور جست‌وجو، در حال تغییرات هستند که این تغییرات غیر قابل پیش بینی می‌باشد. بنابراین متخصص فعال در این زمینه، باید کاملاً اطلاعات به روزی داشته باشد تا بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه به سوال سئو چیست پاسخ دهیم، باید بیان کنیم که این موضوع، به بهینه کردن سایت مرتبط است که توسط متخصص این زمینه باید انجام شود تا به تمام الگوریتم‌ها مختلف دانش و تسلط کافی داشته باشد.

SEO is a widely adopted online marketing strategy that is used to increase brand awareness, build targeted traffic, and promote your organization’s performance in the search results of Google, Yahoo, Bing, and other search engines

سئو
پیشینه سئو و استراتژی سئو چیست؟

پیشینه سئو چیست؟

اولین موتورها جست‌وجو کار خود را از سال ۱۹۹۰ آغاز کردند که محبوب‌ترین آن‌ها، Alta vista, Infoseek و Yahoo بودند. مردم در آن زمان، نتایج موتورها جست‌وجو را بر اساس یک لیست نگاه می‌کردند که نشان دهنده این است که سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شده است و گاهی در آن صفحاتی مانند AAA نیز وجود داشت.

مردم جامعه، از فضایض اینترنت استفاده زیادی می‌کردند و به دلیل تقاضا، موتورها جست‌وجو جدیدی ایجاد شدند که این موتورها، از الگوریتم‌ها پیچیده‌تری استفاده کردند. این الگوریتم‌ها بر اساس تراکم کلمات کلیدی بودند که از طریق تعداد کلمات کلیدی، تقسیم بر تعداد کل کلمات محاسبه می‌شد و در نتیجه از key word بهره بردند و وب‌سایت‌ها برای دیده شدن، از آن استفاده کردند. به دنبال این رشد، مفهوم سئو به وجود آمد که فعالیت آن‌ها، بر مبنا دیده شدن بود. رتبه بندی در صفحات موتور جست‌وجو گوگل توسعه پیدا کرد و مهندسین سئو، به دنبال روشی بودند که بتوانند سایت را در رتبه‌ها بالایی قرار دهند و برای این کار از روش‌ها اخلاقی و غیر اخلاقی بهره بردند.

در نوامبر ۱۹۹۶، یک مقاله در نیویورک تایمز به چاپ رسید که در آن، راجع به توسعه دهندگان وب، گزارشی تهیه شده بود که آن‌ها برای قرارگیری در رتبه‌ها بالا در موتورها جست‌وجو، از روش‌ها غیر اخلاقی در سئو استفاده کردند. اغلب این افراد، از کلمات کلیدی که در پشت گرافیک سایت پنهان شده است استفاده می‌کنند و آن را در سایت بارگزاری می‌کنند و در نتیجه موتور جست‌وجو دچار اشتباه می‌شود و آن‌ها را نیز شمارش می‌کند و رتبه سایت را افزایش می‌دهد.

این موضوع باعث شد، موتورها جست‌وجو از الگوریتم‌ها پیچیده‌تری استفاده کنند و کار را برای مهندسین سئو، سخت‌تر کنند. البته باید در نظر داشته باشید، موتورها جست‌وجو از هر الگوریتمی استفاده کنند، برخی از مهندسین سئو، راه‌های غیر اخلاقی آن را پیدا می‌کنند و از آن برای بالا بردن سایت استفاده می‌کنند و به همین دلیل، موتورها جست‌وجو، دائماً الگوریتم خود را تغییر می‌دهند و مهندسین باید هر بار آپدیت جدید گوگل در سئو سایت را بررسی کنند.

سئو
crt در سئو و کاربرد آن در استراتژی سئو

KPI و CTR در سئو چیست و چه معنایی دارند؟

قبل از آشنایی بیشتر با سئو بهتر است با کلماتی آشنا شویم که در این زمینه از آن‌ها استفاده می‌شود که شامل KPI در سئو و CTR در سئو می‌باشد. KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator می‌باشد که در واقع روشی است که برای سنجش عملکرد افراد، سازمان و یا یک واحد سازمانی استفاده می‌شود تا ببینند آیا این عملکرد خوب است یا خیر. این مقایسه خوب بودن و یا نبودن عملکرد، بر اساس هدف‌ها کمی و کیفی می‌باشد و با استفاده از آن، می‌توان پیشرفت و یا پسرفت سازمان را بررسی نمود. این موضوع در سایت‌ها نمود پیدا می‌کند و مشخص می‌کند استفاده از استراتژی سئو سایت باعث بهتر شدن رتبه سایت و یا بدتر شدن آن شده است.

CTR مخفف کلمه Click Through Rate است که به نرخ کلیک در سئو اشاره دارد. وقتی یک کاربر، در گوگل در مورد موضوع خاصی جست‌وجو می‌کند نتایج مختلفی را مشاهده می‌نماید و با استفاده از این نتایج، تصمیم می‌گیرد که کدام سایت، برایش مناسب خواهد بود. نرخ کلیک در واقع نسبت کاربران کلیک کرده بر روی یک سایت مشخص، بر کاربران دیگر می‌باشد که اغلب با درصد آن را نمایش می‌دهند.

سئو
اهداف سئو و استراتژی سئو سایت

اهداف سئو و استراتژی سئو چیست؟

مهندسین سئو از اصول سئو در طراحی سایت استفاده می‌کنند تا به هدف خاصی نزدیک شوند که همان هدف سئو می‌باشد. این هدف، کمک به سایت‌ها مختلف است تا بتوانند رتبه بالایی در نتایج جست‌وجو به دست آورند که این نتایج، رابطه‌ای با کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربر و کلمات موجود در صفحات دارد. البته موتورها جست‌وجو در این بین، به کاربر کمک می‌کنند و بیشتری کلمات کلیدی که جست‌وجو شده است را به کاربر نمایش می‌دهند که این یک مزیت برای کاربر و موتور جست‌وجو می‌باشد. از این طریق، موتور جست‌وجو می‌تواند با استفاده از الگوریتمی که دارد، سایت‌ها مرتبط را به کاربر نشان دهد.

به همین دلیل، هدف از سئو را افزایش رتبه بندی سایت‌ها می‌نامند که برای نشان داده شدن نتیجه، به زمان نیاز است. این زمان، به کلمه کلیدی رقابتی بستگی دارد و در بهینه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است این زمان چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اما پس از این مدت، اگر بهینه‌سازی به درستی انجام شده باشد، سایت در سه رتبه بندی اول قرار می‌گیرد که ۶۰ درصد کلیک‌ها مربوط به این سه سایت می‌باشد.

سئو در سایت‌هایی که خدمات و محصولات خود را ارائه می‌دهند بسیار اهمیت دارد چراکه اگر در رتبه‌ها اول قرار بگیرند، شانس کسب مشتری بیشتری را به خود جذب می‌کنند و سود بیشتری را کسب می‌نمایند. برای مثال کلمه‌ای مانند بیمه خودکار، یک و نیم میلیون بار در ماه جست‌وجو می‌شود که ۶۰ درصد کلیک، مربوط به سایت اول می‌باشد که ۳۶ درصد از بازدید کنندگان، مربوط به سایت اول می‌باشد. در نتیجه سایت اول، شانس بیشتری برای ارائه خدمات خود و یا فروش محصول دارد بنابراین می‌تواند مشتریان بیشتری را به جذب کند و سود بیشتری را کسب نماید.

از طرفی سئو بر روی لینک سازی برای سایت‌ها مختلف هم تمرکز دارد چراکه اغلب کاربران دوست دارند بر روی لینک‌ها پیوندها طبیعی نتایج جست‌وجو کلیک نمایند و به همین دلیل، دارای اهمیت می‌باشد.

بنابر صحبت‌ها انجام شده، اگر بخواهیم اهداف متخصصین در این زمینه را بیان کنیم، آن‌ها چند موضوع مشخص هستند و شرکت‌ها مختلف، ارائه خدمات سئو خود را برای رسیدن به این اهداف انجام می‌دهند. این اهداف شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تأثیر مثبتی بر روی تعداد بازدید سایت داشته باشند و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهند.
  • برندها مختلفی را در میان سایت‌ها ایجاد کنند.
  • ترافیک موجود در سایت را از طریق موتورها جست‌وجو افزایش دهند.
  • رتبه سایت را در صفحه نتایج موتور جست‌وجو بالا ببرند.
  • فروش محصولات سایت مشخص شده را از طریق افزایش کاربران بازدید کننده افزایش دهند.
  • بهترین ابزار را برای تبلیغات ایجاد کنند.
سئو
انواع مختلف سئو و چه اهمیت آن

انواع سئو

یکی دیگر از سوالاتی که در مورد سئو وجود دارد و به دلیل اهمیتی که دارد باید به آن پاسخ داده شود این است که انواع سئو چیست؟ ۴ نوع از آن وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

استراتژی سئو داخلی 

اولین نوع، on page در سئو، سئو داخلی است که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. سئو داخلی، کدها و محتویات موجود در سایت مانند تصاویر، متن، پیوند و …. موجود در صفحه را کنترل می‌کند. در حالت کلی، هر چیزی که در سایت بارگزاری می‌شود مربوط به سئو داخلی می‌باشد.

این روش، پایه تمام بهینه‌سازی‌ها می‌باشد چراکه آن در محلی قرار دارد که شما می‌توانید آن را به طور کامل کنترل کنید. هر گونه تغییر در سایت شما، به معنا تغییر در رتبه بندی سایت در موتورها جست‌وجو می‌باشد که در نتیجه در نتایج جست‌وجو تأثیر دارد. بنابراین این نوع از سئو باید قبل از دیگران انجام شود و این کار نیز باید به درستی صورت بگیرد.

استراتژی سئو خارجی

نوع دوم، page off در سئو، سئو خارجی می‌باشد. این روش بر خلاف سئو داخلی، روش بهینه‌سازی بیرون صفحه است که از طریق آن، خارج از وب سایت، ارتقاهایی صورت می‌گیرد و شامل تمام مواردی می‌باشد می‌تواند به سایت شما کمک کند تا رتبه بالایی در موتورها جست‌وجو کسب کند.

در سئو خارجی، پیوندهایی در سایت‌ها دیگر ایجاد می‌شود که از طریق این پیوندها می‌توان به سایت شما متصل شد و پس از آن، از الگوریتم‌هایی در خارج سایت شما استفاده می‌کند تا در موتور جست‌وجو، رتبه سایت شما بالاتر بیاید و از این طریق، رتبه شما را بهینه می‌کند. فرآیندها نام برده شده، فرآیندها نامحدودی در سئو هستند که توسط مهندسین ماهر در این زمینه انجام می‌شوند و آن‌ها، پیوند دهندگان را به دست می‌آورند و سپس آن را کنترل می‌کنند.

 

 

استراتژی سئو کلاه سفید

به مجموعه تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و روش‌هایی که در این حوزه استفاده می‌شود و تمام آن‌ها، تابع قوانین و مقررات هستند، سئو کلاه سفید می‌گویند. بنابراین در این نوع، دست‌کاری و یا فریب موتورها جست‌وجو وجود ندارد و به کاربران، سایتی بدون محتوا مناسب ارائه نمی‌شود. به این نوع، سئو اخلاقی نیز می‌گویند چراکه از تمام قوانین و مقررات تبعیت می‌کند و از تمام روش‌ها موجود برای افزایش رتبه سایت بهره نمی‌برد. این روش، روش طولانی مدت می‌باشد اما پایداری بالایی دارد.

استراتژی سئو کلاه سیاه

نوع دیگر سئو، سئو کلاه سیاه می‌باشد. در سئو کلاه سیاه، از دستوراتی استفاده می‌شود که می‌تواند با الگوریتم‌ها موتورها جست‌وجو بازی کند و در نتیجه آن‌ها را فریب دهد تا سایت، دارای رتبه بالایی شود. در این نوع، از روش‌هایی کاملاً غیر اخلاقی استفاده می‌شود و هیچ کدام از موتورها جست‌وجو آن را تائید نمی‌کنند. اگر سایتی از این روش‌ها استفاده کند ممکن است از فهرست پایگاه‌ داده‌ها برای همیشه پاک شود و تمام زحمات یک تیم به هدر برود.

تاکتیک‌هایی که در این سئو کلاه سیاه استفاده می‌شود، رشد نتایج جست‌وجو را به طور ناگهانی افزایش می‌دهد که این مقدار افزایش پایدار نمی‌باشد چراکه موتور جست‌وجو، بعد از مدتی الگوریتم خود را تغییر می‌دهد و روش دور زدن قبلی، کارساز نخواهد بود.

سئو
مهم ترین مراحل سئو سایت برای رشد رنکینگ سایت

مهم‌ترین مراحل سئو سایت چه می‌باشد؟

همان‌طور که گفته شد، سئو فرآیندی وقت‌گیر می‌باشد و روش‌های زیادی وجود دارد تا از آن‌ها استفاده کرد و به جایگاه برتر در گوگل رسید. هر کدام از این روش‌ها، تأثیر مثبتی در رسیدن به هدف دارند. برای موفقیت در این زمینه، به سه اصل نیاز است که شامل موارد زیر می‌باشد:

سئو تکنیکال

این دسته شامل مواردی مانند نشانه گذاری استاندارد، بهینه‌سازی سرعت سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، استاندارها کد نویسی سایت، رعایت اصول مقاله نویسی در سئو، طراحی نسخه ریسپانسیو و غیره می‌باشد. چراکه برای شروع فعالیت‌ها بازاریابی در این زمینه، نیاز به یک بستر قدرتمند و یک سایت استاندارد است.

بازار یابی سئو

وقتی با این عنوان مواجه می‌شوید احتمالاً اولین سؤالی که در ذهنتان ایجاد می‌شود این است که بازاریابی سئو چیست؟ در ادامه این بخش به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

این بازار یابی در سئو شامل شناسایی کلمات کلیدی مفید، آنالیز استراتژیک رقبا، تدوین روش برای تولید محتوا و تولید آن محتوا، برچسب گذاری، دسته بندی، لینک سازی و غیره می‌باشد.

لینک سازی استراتژیک

اصل دیگری که در این زمینه نیاز است، استراتژی لینک سازی سئو می‌باشد. رعایت استانداردها فنی و تولید محتوا ارزشمند، می‌تواند در رتبه سایت در گوگل تأثیر داشته باشد اما رقبا شما هم می‌توانند محتوا مناسبی را تولید کنند بنابراین باید بر روی لینک سازی نیز تمرکز نمایید. می‌توان بر روی فروم‌ها تخصصی، خرید بک لینک، کامنت مارکتینگ، خرید رپورتاژ آگهی و .. نیز تمرکز نمود. از طرفی برای این کار نباید از اهمیت شبکه‌های اجتماعی در سئو غافل شد. در این شبکه‌ها می‌توان تبلیغات با بازدیدها چند صد هزارتایی انجام داد و یا محصول خاصی که در سایت به فروش می‌رود را معرفی کرد که در سئو بسیار اهمیت دارد.

سئو
اشتباهات رایج در خصوص سئو و استراتژی سئو

اشتباهات رایج دراستراتژی سئو 

در بالا آوردن سایت، باید از متخصصینی استفاده نمود که دارای دانش و تجربه کافی هستند و راه‌حل‌ها مختلفی را می‌دانند. اما این متخصصین هم مانند افراد تازه کار می‌توانند خطاها مختلفی را انجام دهند. اشتباهات رایج در سئو شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برچسب گذاری اشتباه و استفاده از تعداد زیادی برچسب مرتبط و غیر مرتبط با موضوع، باعث می‌شود که گوگل سایت را جریمه کند و رتبه سایت آن پایین بیاید.
  • استفاده از یوآست سئو به طوری که مبنایی برای سئو محتوا در نظر گرفته شود.
  • اشتباه رایج در مورد کلمات کلیدی، که کلمات کلیدی، کلمات پر تکراری در محتواها دیگر باشند.
  • ایجاد لینک‌ها شکسته، صفحات زامبی و ۴۰۴، از دیگر اشتباهاتی است که در این زمینه صورت می‌گیرد.
  • به کار نبردن لینک به خارج، که باعث کاهش یافتن اعتبار سایت در نگاه کاربر می‌شود و در نتیجه، ربات‌ها جست‌وجو نیز همین درک را خواهند داشت و صفحه شما را دچار مشکل می‌کنند.
  • از تگ کنونیکال در سایت‌ها فروشگاهی استفاده نشود. یعنی اگر دو صفحه از سایت شما مربوط به یک موضوع است که در دو صفحه قرار گرفته است، آن‌ها را باید کنونیکال کرد در غیر این صورت، موتور جست‌وجو، کلمات کلیدی را یکی می‌بیند و در نتیجه، ریت صفحه شما را پایین می‌آورد.
  • یکی دیگر از اشتباهات در سئو استفاده از بک لینک‌ها فله‌ای است که سایت‌ها مختلف آن را به فروش می‌رسانند.
  • از دیگر مشکلات، سرعت پایین می‌باشد. سرعت پایین می‌تواند کاربران شما را کاهش دهد و در نتیجه رتبه شما در موتورها جست‌وجو کم شود.
  • به اشتباه، از تگ‌ها H استفاده شود.
  • بی توجهی به سئو‌محلی، از دیگر مشکلات مربوط به این زمینه می‌باشد.
سئو
ابزارهای مورد استفاده در سئو سایت

 

از چه ابزارهایی برای آنالیز سئو سایت استفاده می‌شود؟ابزار سئو چیست؟

ابزار آنالیز سئو سایت مختلفی در سایت‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، برای زمینه‌ها خاص فعالیت دارند و برخی از سایت‌ها این ابزارها آنالیز سئو را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال، برخی از آن‌ها زمینه بررسی ایرادات قالب‌ها کد نویسی استفاده می‌شود. از برخی از آن‌ها بر بررسی تعداد و کیفیت بک لینک‌ها بهره می‌برند و برخی دیگر، در زمینه تست سرعت کمک کننده هستند. سایت‌هایی را که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، مطابق با الگوها جدید گوگل، به روز رسانی می‌شوند و به همین دلیل، با خیالی آسوده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در صورتی که در مورد استفاده از آن‌ها نمی‌دانید، بهتر است به صفحه اول هر کدام از آن‌ها، مراجعه کنید. در این صفحات به صورت کامل و جزئ به جزئ به شما آموزش داده می‌شود تا چگونه از این سایت و ابزارها آنالیز برای سئو استفاده کنید و رتبه سایت خود را افزایش دهید. این سایت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سایت W3c
  • ابزارها رایگان moz
  • وب‌سایت Majestic
  • semrush
  • gtmetrix
  • کنسول جست‌وجو گوگل
  • Google Analytics
سئو
بهترین روش برای یادگیری سئو و ابزار سئو

بهترین روش برای یادگیری استراتژی سئو کدام است؟

با توجه به مطالب گفته شده، ممکن است برخی از شما بخواهید در این زمینه تخصص کافی را به دست بیاورید تا بتوانید یک سئو کار حرفه‌ای باشید. مقاله‌ها مختلفی در مورد سئو وجود دارند که این مقالات، نکات محدود و دقیقی را برای شما ارائه می‌کنند که برای متخصصان در این زمینه کاربرد دارد. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم بهترین روش‌ها را به شما می‌گوییم تا بتوانید از این منابع استفاده کنید و بتوانید کار خود را آغاز کنید. این منابع شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مطالعه کتاب‌ها پایه در این زمینه
  • شرکت در دوره‌ها مختلف سئو
  • استفاده از ویدئو مختلف در این زمینه که توسط افراد متخصص ایجاد می‌شود.

کلام آخر در خصوص سئو و ابزار واستراتژی سئو

سئو روشی می‌باشد که با استفاده از آن، می‌توان سایت مورد نظر را بهینه کرد و آن را به رتبه‌ها بالا در سرچ موتورها جست‌وجو مختلف رساند. این روش، از سال ۱۹۹۰ با استفاده از الگوریتم‌ها ساده انجام شد و پس از آن، با پیشرفته‌تر شدن اینترنت و موتورها جست‌وجو، الگوریتم‌ها پیچیده‌تر به کار برده شد و این الگوریتم‌ها به طور مرتب در حال تغییر هستند تا برخی از افراد نتوانند از باگ‌های موجود سو استفاده کنند. انواع مختلفی از روش‌ها سئو وجود دارند که سئو داخلی و سئو خارجی، مهم‌ترین آن‌ها تلقی می‌شوند که برای انجام هر کدام از آن‌ها، مراحل مختلفی وجود دارد و آموزش سئو باید به درستی انجام شود.

ذکر این نکته ضروری است که اشتباهات رایجی در این مورد وجود دارد که ممکن است متخصصین در زمینه مشاوره سئو  نیز به این مشکلات دچار شود بنابراین بهتر است از ابزارها موجود در آن استفاده کنند. امیدواریم از این مطالب بتوانید در جهت بالا بردن رتبه سایت خود استفاده کنید. در صورتی که به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید از منابع موجود در این زمینه مانند سایت‌ها و غیره استفاده کنید و دانش خود را در زمینه سئو افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

3 + 13 =

فهرست