وظایف مدیر بازاریابی

وظایف مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی نقش مهمی در کسب‌وکارها و فروش محصولات دارند. آن‌ها می‌توانند بر یک نام تجاری تأثیر بگذارند و آینده آن را مشخص کنند. بنابراین وظایف مدیر بازاریابی می‌تواند کل طیف ارتباطات یک شرکت را پوشش دهد. در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم این وظایف چیست تا با استفاده از آن‌ها بتوانید در شغل خود پیشرفت کنید و به آنچه در این حرفه می‌خواهید دست پیدا کنید.

مدیریت بازاریابی چیست؟

بازاریابی شامل طیف گسترده‌ای از وظایف یک کسب‌وکار می‌باشد که می‌تواند شامل ارتقای محصول، تحلیل داده، تعیین استراتژی برای رشد شرکت و غیره باشد. بنابراین بازاریابی تأثیر عمیقی بر یک شرکت و عملکرد آن دارد و مدیریت بازاریابی به‌عنوان عامل اصلی آن، نقش مهمی را ایفا می‌کند. یک مدیر بازاریابی باید ذهن خلاقی داشته باشد و بتواند با تمام اعضا تیم رابطه دوستانه‌ای برقرار کند تا مدیریت آن‌ها برایش آسان‌تر باشد. اگر فردی به دنبال پیشرفت سریع هست، فرصت‌ها بازاریابی بسیار مناسب است و شامل دستمزد و مزایا تقریباً زیادی نیز می‌باشد اما باید وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد.

وظایف مدیر بازاریابی
وظایف مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

وظایف مدیر بازاریابی متنوع است اما وظیفه اصلی او این است که مدیریت تبلیغات یک برند و یا محصول خاصی را انجام دهد و اغلب برای یک شرکت خاصی کار می‌کند. از طرفی او در تلاش باشد تا مشتریان مختلفی را به شرکت جذب نماید و روش‌ها این کار را تجزیه‌وتحلیل کند. او باید اطمینان حاصل ‌کند که هر پولی که برای بازاریابی مصرف‌شده، کارایی و بازده مناسبی داشته است.

مدیران بازاریابی مختلفی در دنیا وجود دارند اما اکثر آن‌ها، وظایف مشترکی را بر عهده دارند. این وظایف به شرح زیر می‌باشد:

اجرای استراتژی

مدیران بازاریابی از یک برنامه استراتژیک پیروی می‌کنند که توسط رهبر ارشد بازاریابی تنظیم شده است و این استراتژی بر مبنا این است که یک شرکت چگونه بتواند در یک رقابت پیروز شود. از وظایف مدیر بازاریابی این است که فعالیت‌ها شرکت را بر اساس این استراتژی اولویت‌بندی کند و سپس نقشه راه بازاریابی را در اختیار گروه قرار دهد.

ایجاد برنامه‌ها و کمپین‌ها

مدیران بازاریابی وظیفه دارند تا برنامه‌ها و کمپین‌هایی را برای شرکت طراحی کنند و مطمئن باشند این برنامه‌ها متناسب با اهداف استراتژیک شرکت می‌باشد. آن‌ها سعی می‌کنند در این برنامه‌ها از خلاقیت خود استفاده کنند و برای آینده نیز برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشند.

نظارت بر محتوا

گاهی مدیران بازاریابی استراتژی محتوا را تنظیم می‌کنند و برای آن یک سری تیترهایی مشخص می‌کنند که این تیترها بر اساس اهداف شرکت می‌باشد. آن‌ها سعی می‌کنند تا محتوا ایجادشده را بررسی نمایند تا از پیام و لحن محتوا مطمئن شوند. برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند تا پست‌ها وبلاگ شرکت را بنویسند، نسخه‌ها تبلیغاتی را ویرایش کنند، مطالب مختلفی را برای بازاریابی تهیه نمایند و یا برای بهبود رتبه سئو سایت شرکت در تلاش باشند.

برنامه‌ریزی رویدادها

یکی دیگر از وظایف مدیر بازاریابی این است رویدادها مختلف را تولید و برنامه‌ریزی نماید. این رویدادها ممکن است در قسمت‌ها مختلفی برگزار شوند که می‌تواند شامل کنفرانس‌های بزرگ باشد و یا در وبینارها کوچک اتفاق بیفتد.

مدیریت ارتباطات خارجی

مدیران بازاریابی برای تبلیغات شرکت، مجبور هستند که با رسانه‌ها مختلف ارتباط برقرار کنند. آن‌ها اغلب نیاز دارند که با افراد دیگر در خارج از شرکت ارتباط برقرار کنند تا بتوانند پیام‌ها شرکت را به گوش مصرف‌کنندگان برسانند و محصولات خود را تبلیغ نمایند.

مدیریت پروژه‌ها، بودجه‌ها و افراد

مدیران بازاریابی علاوه بر مدیریت پروژه‌های خود، باید کمپین‌ها و ابزارها دیگر را نیز مدیریت کنند. بنابراین آن‌ها بودجه‌ها بررسی می‌کنند و  اعضای تیم بازاریابی را رهبری می‌کنند تا افراد کار را به‌درستی انجام دهند.

وظایف مدیر بازاریابی
وظایف مدیر بازاریابی

هماهنگی تیم‌های متقابل

یکی دیگر از وظایف مدیر بازاریابی هماهنگی تیم‌ها متقابل می‌باشد و برای این کار، استراتژی را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا افراد مختلف شرکت را در مورد برنامه‌ها بازاریابی مطلع کنند و مشتریان را برای هرگونه سؤال، با بازاریابی داخلی انتقال دهند تا آن‌ها را به بهترین شیوه‌ای که می‌دانند راهنمایی کنند.

حمایت از فروش

مدیران بازاریابی تلاش می‌کنند تا در فرآیند فروش نیز نقشی داشته باشند. آن‌ها اطلاعات زیادی را در اختیار نمایندگان فروش قرار می‌دهند تا به آن‌ها کمک کنند.

Marketing managers play a crucial role in helping a business to promote and sell its products to its customers. They can lead and influence the way a brand looks and feels in the market and marketing manager duties can cover the entire spectrum of how a company communicates. Discover expert tips on how to succeed as a marketing manager and what it takes to progress your career in this fast-paced industry.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های بازاریابی

مدیران بازاریابی فعالیت‌ها خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و سپس آن را گزارش می‌نمایند. با این کار آن‌ها سعی می‌کنند تا عملکرد خود را بهبود دهند و از این طریق بتوانند مشتریان را راضی نگه دارند. از طرفی آن‌ها رقبا را نیز بررسی می‌کنند تا بتوانند استراتژی آن‌ها را تجزیه کنند و از این طریق، روش عملکرد خود را بهتر نمایند.

در ادامه تلاش می‌کنیم تا وظایف مختلفی که مدیران بازاریابی سرشناس در دنیا انجام می‌داده‌اند را باهم بررسی کنیم. یکی از افرادی که استراتژی بازاریابی را برای بریتانیا و دیگر کشورها اروپایی انجام می‌دهد در مورد وظایف مدیر بازاریابی می‌گوید: من استراتژی را تحلیل و تجزیه می‌کنم و وظایفی مانند کار با آژانس‌های برند و تولید محتوا را مطابق با دستور‌العمل‌های برند که توسط دفتر مرکزی تعیین می‌شود، انجام می‌دهم.

البته باید توجه داشت که نقش‌ها مختلف یک شرکت می‌توانند بازاریابی در کسب‌وکار را پوشش دهند. برای مثال کری گیلبرتسون مدیر تجاری فروشگاه‌ها Displaysense می‌باشد و بر بازاریابی شرکت نیز نظارت می‌کند و از طرفی مسئولیت‌هایی مانند خرید و استخدام را نیز بر عهده دارد. او معتقد است که بازاریابی دارای نقش‌ها مختلفی می‌باشد و مدیر بازاریاب باید دائماً به دنبال فرصت‌ها جدید برای موفقیت باشد. از طرفی اعتقاد دارد یک مدیر بازاریاب، باید مراقب رقیبان نیز باشد تا اطمینان حاصل کند که شرکت در خط مقدم صنعت موردنظر قرار دارد.

جین مک کانل در مورد فعالیت‌ها بازاریابی خود می‌گوید که من همواره خطوط فروش را زیر نظر می‌گیرم و دائماً به دنبال راه‌ها جدیدی هستم تا بتوانم محصول را برای صنایع مختلف جذاب کنم. وظایف مدیر بازاریابی که بر عهده من است، بسیار گسترده می‌باشد و من باید رسانه‌ها اجتماعی، تبلیغات، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را انجام بدهم و محتوا تولیدشده را بررسی کنم تا از این طریق بتوانم مشتریان بیشتری را جذب کنم.

کلام آخر

همان‌طور که از مطالب بالا توجه شدید، یک ویر بازاریاب فعالیت‌ها مختلف و درعین‌حال مهمی را بر عهده دارد. این فرد باید بر روابط داخلی شرکت تسلط داشته باشد و آن‌ها را بررسی کند و از طرف دیگر، رقبا را نیز مورد ارزیابی قرار دهد و از این طریق، روش‌هایی برای بهبود کار خود بیابد. وظایف مدیر بازاریابی باعث می‌شود تا یک شرکت به یک برند تبدیل شود و فروش خود را بیشتر کند و از این طریق به سود دست یابد.

 

 

سوالات متداول

برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازاریابی  چه مقدار زمان نیاز است؟

اگر بخواهیم آن را ازلحاظ رسمی بررسی کنیم، برای ورود به صنعت بازاریابی باید مدرک آن را دریافت کرد که در حدود چهار سال طول می‌کشد.اما اگر بخواهیم ازلحاظ تجربی آن را بررسی کنیم، این موضوع کاملاً به فرد وابسته است که چقدر سریع می‌تواند یاد بگیرد و تجربه کسب نماید که این موضوع در افراد مختلف متفاوت است و به استعدادها او بستگی دارد.

برای تبدیل‌شدن به یک مدیر بازاریابی باید چه مراحلی طی شود؟

این مراحل کاملاً به پتانسیل فرد بستگی دارد و لازم است فرد در ابتدا یک مدرک آموزشی داشته باشد و سپس با کسب تجربه در این زمینه پیشرفت کند.

مدیران بازاریابی چگونه هستند؟

اغلب مدیران بازاریابی افرادی مبتکر هستند و اغلب به کارها تحقیقاتی علاقه دارند. علاوه بر آن انسان‌هایی پشتکار بالا هستند که در کار آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دو + پنج =

فهرست