وقتی که صحبت از اشتباه سئو میشود ذهن اغلب افراد به این سمت میرود که باید در بخشی از کدنویسی سایت خود و یا بخشهای تخصصی دیگر یک اشتباه به وجود آمده است. اما این فکر کاملاً اشتباه است چرا که اشکالات سئو سایت شما دقیقاً از بین سادهترین نکاتی است که در مورد بهینهسازی سایت اشتباه یاد گرفتهاید.
اشتباهات سئو به مجموعهای از اشتباهات اطلاق میشود که مدیران سایت و سئو کاران انجام میدهند که باعث نتیجه معکوس میشود. ما در این مقاله قصد داریم به تکنیکهای و اشتباهات رایج در سئو سایت اشاره کنیم که اکثر وب مسترها آن را انجام میدهند و شما با دانستن این مطلب میتوانید عملکرد بهتری در سئو سایت داشته باشید. با ما همراه باشید.
توضیحی اجمالی در خصوص سئو سایت
سئو یا بهینهساز موتورهای جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو، فرایندی است برای افزایش ترافیک و بالابردن رتبه صفحات وب یا وبسایت در نتایج موتورهای جستجو SERP است. برای بهدستآوردن رتبه بالا در کلمات کلیدی مدنظر، میبایست سئو سایت را بهبود ببخشید تا رتبه شما را افزایش دهد.
از خدمات سئو سایت و مشاورین سئو میتوانید برای رفع مشکلات خود در وبسایت بهره بگیرید. هرچند که منابع آنلاین زیادی در مورد چگونگی روشهای سئو یا شیوههای پیادهسازی استراتژیهای سئو در صفحه و خارج آن وجود دارد ولی اشتباهات رایج در سئو را نمیتوان نادیده بگیرید. اشتباهاتی که اکثر متخصصان سئو مرتکب شده و بعضاً راه حلی برای رفع این مشکل عنوان نشده است.
SEO, or search engine optimization, is the process of increasing the unpaid or organic traffic to a website by improving the visibility of webpages or the website in the SERPs (search engine results page). To achieve top ranking for your target keywords, you need to apply SEO to increase your rank.
بررسی اشتباهات در سئو سایت
در این بخش از مقاله قصد داریم اشتباهات رایجی که در سئو سایت وجود دارد با نثر روانی عنوان نماییم:
- سرعت سایت کند است.
سرعت پایین در سایت مانع میشود که افراد به محتوای صفحه شما دسترسی پیدا کنند. اگر شما زمان و تلاش خود را برای افزایش ترافیک در سایت خود صرف کنید ولی بارگیری صفحه طول بکشد، کار شما عملاً بیهوده است. چرا که کاربران حداکثر ۱۰ ثانیه برای لود شدن سایت منتظر میمانند.
- محتوای تکراری:
محتوای تکراری در وبسایت با این معنی است که مشابه محتوا در سایتهای دیگر یا محتوای دیگری از سایت شما میباشد. هرچند گوگل برای محتوای تکراری امتیاز منفی تعیین نمیکند. اما در رتبهبندی صفحات وب تأثیرگذار است. ازآنجاییکه موتورهای جستجو بهندرت نسخه یکسانی از دو محتوا را در نتایج نشان میدهد محتوایی را انتخاب میکند که بیشتر توسط کاربران لود شده است.
- تصاویر بدون تگ alt :
برچسبهای جایگزین یا tag altها ویژگیهای HTML تصاویر هستند که در بیان محتوا بسیار کمککننده هستند. در نتیجه تگهای alt باید موردتوجه قرار بگیرند. مواردی هست که اجزای تصویر درون سایت شما را به دلیل نام فایل نامناسب، مسیر نادرست فایل یا پسوند اشتباه استفاده نمیکند. در این موارد، یک تک alt برای تصویر، محتویات و عملکردهای آن را در صفحه توضیح میدهد. همچنین با کمک به خزندهها در درک اطلاعات صفحه، باعث تقویت کلمه کلیدی موردنظر میشود. تصاویر شکسته یا برچسبهای alt گم شده از خطاهای متداول در وبسایت و اشتباهات رایج در سئو هستند.
- مطالب و اطلاعات منسوخ شده در سایت:
محتوای قدیمی در وبسایت شما باعث میشود اعتبار سایت شما پایین بیاید و نرخ پرش در چنین صفحاتی میتواند بهشدت افزایش داشته باشد که این مسئله اصلاً درست نیست. برای بهتر دیدهشدن وبسایتتان سعی کنید در حوزه فعالیت خود، محتواهای همیشه سبز تولید کنید. بهعنوانمثال محتوایی با عنوان ” چگونه در مدتزمان کم لاغر شویم” محتوایی است که همیشه سرچ میشود و مخاطبانی هستند که همیشه دارای اضافهوزن هستند که به خواندن مطالب شما نیاز دارند.
- عدم بهینهسازی وبسایت شما برای موبایل:
طراحی ریسپانسیو به این معناست که یک وبسایت بهگونهای طراحی و اجرا شده باشد که تمام محتوای آن در تمام دستگاههای دیگر چیدمان شود و برای کاربران بهراحتی قابلمشاهده و استفاده باشد. امروزه بسیاری از کاربران از دستگاههای تلفن همراه استفاده میکنند. پس داشتن یک وبسایت سازگار با تلفن همراه مزایای فراوانی دارد چرا که بیش از نیمی از نتایج جستجو در موتورهای جستجوی گوگل را تشکیل میدهد. پس اهمیتدادن به این مسئله در سایت شما باعث افزایش کاربران شما میشود.
- لینکهای شکسته:
اکثر کاربران از طریق موتورهای جستجو با کلیک بر روی لینکها وارد سایت میشوند. اگر با کلیک بر روی لینک به سایت شما وارد شوند و با خطای ۴۰۴ که یکی از اشتباهات رایج در سئو است مواجه شوند، تأثیر منفی در ذهنشان از سایت شما درست میشود. چنانچه ربات خزنده گوگل وارد یکی از صفحات سایت شود و به ارور ۴۰۴ برخورد کند، بدون معطلی و بهسرعت آن را از نتایج گوگل حذف میکند.
- طول مناسب تگهای عنوان و توضیحات متا:
عنوان متا یا تگ به یک عنصر HTML اطلاق میشود که بهعنوان یک صفحه وب را مشخص میکند. برچسب توضیحات متا برچسبی است که خلاصهای از محتوای صفحه را عنوان میکند. متأسفانه استفاده نادرست از این برچسب یکی از اشتباهات رایج در سئو است که باعث عدم نمایش صحیح وبسایت در نتیجه میشود که گوگل روی آن بهشدت حساس است و هم عدم دقت به آن باعث کاهش کاربران بر روی نتایج در سایت شما میشود.
- ULRهای طولانی و نامناسب:
ULRها مناسب لینکهایی هستند که در سئو برای پاسخگویی به نیازهای کاربران طراحی شده و گوگل نیز از آن کاملاً استقبال میکند. این لینکها وقتی برای سئو بهینهسازی هستند که علاوه بر کوتاه بودن، دارای کلمات کلیدی باشند. این امر یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. بهواقع ULRها بهقدری اهمیت دارند که راهنمای شروع سئو گوگل، کل یک بخش را بهطورکلی به این لینک اختصاص داده است.
- تغییر مسیرهای اشتباه:
مسئله Error Too Many Redirects به معنی تغییر بیش از حد مسیر است که در بعضی از سایتها به وجود میآید که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. این خطای رایج در وردپرس توسط افزونه یا تنظیم نادرست ممکن است ایجاد شود. ولی کاربران در وبسایتهای ورد پرسی خود قفل میشوند و این مسئله مشکلساز میشود.
- برچسبگذاری اشتباه:
در سالهای گذشته، یک محصول در سایت دارای بیش از ۵۰ برچسب مختلف بود. مشاهده اینچنین صفحاتی تا چند سال پیش در وبسایتهای فارسی، نشاندهنده این بود که این وبسایت به دست یک سئوکار حرفهای سئو شده است.
این روش برچسبگذاری برای محصولات در طی سالهای اخیر بازده مناسبی داشت. اما امروزه اینگونه برچسبگذاری باعث ایجاد صفحات تکراری و زامبی پیجها در سایت و به طبع افزایش احتمال بهوجودآمدن duplicate content و پنالتی شدن از طرف گوگل میشود. بهتر است برای ارتقا سئو شدن در صفحات برای جستجو در گوگل از این روش که یکی از اشتباهات رایج در سئو است استفاده نکنید.
کلام آخر
اشتباهات در وبسایت شما وجود دارد که موجب کاهش استفاده کاربران از سایت شما میشود. اشتباهات رایج در سئو که امروزه در وبسایتهای فارسی زیاد دیده میشود که اغلب توسط سئو کارهایی انجام میشود که یکبار با علم seo آشنا شدهاند و دیگر اقدام به بهروزرسانی اطلاعات خود نکردهاند. این اشتباهات بعضاً قابلبررسی نیستند.
کاربری که در وبسایت خود دچار چند مشکل بزرگ در سئو شده است. بهگونهای که به صفحه اول نمیرسد، این اشتباه را از سئو نمیداند بلکه بهسختی کلمات کلیدی کسبوکار مربوط میداند. حالآنکه این مسئله یکی از اشتباهات سئو کاران است که برای اکثر این اشتباهات راهحلهای مفید و کارآمدی وجود دارد که میتوانید برای رفع مشکل وبسایت خود مورداستفاده قرار دهید.
سؤالات متداول
- آیا برچسبگذاری برای محصولات در وبسایت گزینه مناسبی است؟
در حال حاضر خیر ولی در سالهای گذشته یکی از روشهای تبلیغ محصول بوده است.
- چرا یکی از اشتباهات رایج در سئو محتوای تکراری است؟
هرچند محتوای تکراری در گوگل شامل امتیاز منفی نمیشود اما در رتبهبندی صفحات وب تأثیرگذار است.
- یکی از موارد اشتباهات سئو که باعث میشود کاربران وبسایت شما را لود نکنند چیست؟
سرعت کند سایت