اگر بخواهیم با روشهای آنلاین کسبوکار خود را افزایش دهیم، باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسبوکار خود ایجاد کنیم، در واقع یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا شرکت یا کسبوکار تجاری خود را با هدایت ترافیکی ارزشمندتر، به صفحات کسبوکار مشتریان بیشتر توسعه دهید.
پس لازم کار دانستن این مطلب است که بهترین استراتژی در بازاریابیهای آنلاین چیست و چگونه میتوان آن را ایجاد و استفاده کرد. ما در این مقاله قصد داریم مطالب مفیدی در خصوص چگونگی ایجاد یک برنامه موفق بازاریابی، تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، چگونه دیجیتال مارکتینگ تدوین کنیم و مطالبی که در دنیای دیجیتال باید در خصوص کسبوکار بدانید در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید.
استراتژی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه از اقدامات را توصیف میکند که از کانالهای بازاریابی آنلاین برای دستیابی به اهداف مختلف مورداستفاده قرار میگیرد. این کانالها که شامل رسانههای اجتماعی، وبسایت و … هستند در نتیجه یک برنامهریزی حساب شده در بازاریابی به شما این امکان را میدهد که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را با موفقیت بسازید و راهاندازی کنید.
هرچند که هیچوقت دو استراتژی بازاریابی اینترنتی یکسان نیستند. بهطورکلی کسبوکار شما باید دارای یک استراتژی خاص و منحصربهفرد باشد که متناسب با نیازهای شما و چکیدهای از اهداف و اقدامات هدفمند شما باشد. اگر بخواهیم بهطورکلی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی را توضیح دهیم باید به موارد زیر توجه ویژه داشته باشیم:
- کوتاهمدت
- میانمدت
- بلندمدت
تعیین چند نوع هدف باعث میشود تا برنامه بهتری در خصوص کسبوکار و تجارت خود تهیه کنید. شما میتوانید اهداف کوتاهمدت و میانمدت را در کسبوکار خود تعیین کنید که به شما کمک میکند تا به اهداف بلندمدت خود برسید.
The key to digital marketing success in today’s climate is to adopt the mindset of the consumer.
In other words, stop giving people the hard sell, and instead aim to solve their problems through free and valuable content that is relevant to your business.
تفاوت کمپینهای بازاریابی دیجیتال و استراتژیهای بازاریابی آنلاین
وقتی با استراتژی بازاریابی دیجیتال آشنا میشوید، این موضوع که آیا تفاوت آن با کمپینهای بازاریابی دیجیتال یک چیز هستند یا خیر؟ برای شما سؤالبرانگیز است. اما باید بدانید که این دو مورد اصلاً با هم یکسان نیستند و در واقع کمپینهای دیجیتال همان چیزی است که شما برای دستیابی به اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده میکنید؛
بنابراین اگر میخواهید در کمپینهای اینترنتی خود با موفقیت روبرو شود باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. این راهکار آنلاین به شما کمک میکند تا کمپینهای وب موفق استراتژیک بسازید. یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب و درجه یک به شما کمک میکند تا درآمد روبهرشدی را در کسبوکار خود ایجاد کنید.
چگونه یک استراتژی موفق برای کسبوکار خود ایجاد کنیم؟
برای ایجاد یک استراتژی موفق به چهار روش زیر باید عمل نمایید:
- شناخت و ثبت نوع شخصیت خریدار:
اگر بخواهید یک استراتژی بازاریابی آنلاین موفق ایجاد کنید باید بدانید چه کسانی را باید هدف قرار دهید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید و ندانید چه کسی محصولات و خدمات شما را میخواهند، بهطورقطع نمیتوانید یک استراتژی موفق را برنامهریزی و اجرا کنید. بهترین راهحل دراین زمینه برای تعیین افرادی که در بین مخاطبان موردنظر شما قرار دارند، یک بخش هویتی خریدار ایجاد کنید.
پرسوناهای خرید PERSONA همان افرادی هستند که نماینده افراد علاقهمند به محصولات و یا خدمات کسبوکار شما هستند. در دنیای دیجیتال امروز در اکثر شرکتها، چند نوع سبک شخصیتی علاقهمند به محصولات یا خدمات هستند. داشتن چنین افرادی با تفکرات متفاوت به شما کمک میکند تا نسبت به افراد مختلف جامعه که ممکن است به محصولات شما علاقه داشته باشند، درک بهتری پیدا کنید.
ایجاد یک راهکار بازاریابی دیجیتال قوی با شناخت شخصیتهای خریدار آن بهصورت دقیق و قوی آغاز میشود. در نتیجه اگر بدانید مشتریهای ایده ال شما چه کسانی هستند میتوانید آنها را بهگونهای مورد هدف خود قرار دهید. در این مرحله باید بدانیم چگونه میتوانیم PERSONA خریدار را ایجاد کرد؟ در ابتدا باید اطلاعات شخصی مشتریان فعلی را بر اساس شخصیت هر خریدار خود تنظیم کنید.
بعد درباره مخاطبان خود تحقیق کنید و با آنها مصاحبه کنید تا اطلاعات بیشتر و مفیدی را درباره آنها بدانید. لازم به ذکر است که شما میخواهید شخصیت خریدار خود را بر اساس دادههای واقعی بررسی نمایید، پس اطمینان حاصل کنید که در مورد مخاطبان خود فرضیات اشتباه یا از پیش تعیین شدهای را نخواهید داشت. اطلاعاتی جمعیتی مانند محل زندگی، سن، درآمد، کار و همچنین اطلاعات شخصیتر مثل اهداف، منافع، سرگرمیها و چالشها.
با استفاده از این اطلاعات میتوانید شروع به تشکیل تیپهای شخصیتی مختلفی از افراد برای کسبوکار خود کنید.
- اهداف تجارت خود را تعیین کنید:
شما نمیتوانید یک استراتژی ایجاد نمایید وقتی ندانید که میخواهید به چه چیزی برسید، به همین علت با تعیین اهداف مشخص و دقیق برای کمپین خود، میدانید که میخواهید در بازاریابی آنلاین به چه چیزی برسد و چه میزان باید سعی و تلاش کنید. همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد باید با اهداف کوتاهمدت و میانمدت به اهداف بلندمدت برسید. برای تعیین اهداف خود این موارد را در نظر داشته باشید:
*آنچه میخواهید به آن برسید
* مدت زمان رسیدن به هدف
* چگونه آن دستاورد را اندازهگیری کنید.
برای تعیین اهداف خود باید با تکنیک S.M.A.RT در استراتژی دیجیتال مارکتینگ آشنا اسم این تکنیک هر کلمه آن مخفف یک حرف است و معنای خاص خود را دارد:S یا همان Specific به معنای خاص و ویژه بودن اهداف شما است.M یا همان Measurable به معنای قابلاندازهگیری در هدف است که شما بدانید تا چه میزان به اهداف خود دست پیدا کردهاید.A یا همان Achievable به معنای دستیافتنی است؛
منظور از دستیافتنی بودن اهداف شما و قابلدسترسی بودن هدف باتوجهبه اقدامات انجام شده است.R یا همان Relevant به معنی مرتبط است، در واقع اهداف کسبوکار شما باید با آنچه شما در تلاش برای رسیدن آن هستید مرتبط باشد.T یا همان Time_Bound به معنای زمان بنده شده است، وقتی شما اهداف خود را مشخص میکنید باید زمان دقیق برای رسیدن به آن هدف را نیز تعیین کنید.
بررسی استراتژیهای فعلی بازاریابی آنلاین خود
اگر قصد دارید فرایند استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود ببخشید، باید آن را مورد بررسی قرار دهید. این بررسی و آنالیز کردن باعث درک نحوه عملکرد کمپین شما میشود و متوجه خواهیم شد که با چه راهکارهایی میتوانید این امر را بهبود ببخشید، در بررسی و آنالیز خود حتماً باید این سه نوع رسانه را مورد بررسی قرار دهید:
_رسانههای دریافت شده:
منظور از رسانه کسب شده هر رسانه رایگانی است که برای تجارت خود دریافت میکنید. چرا که این بازخوردها ناشی از تبلیغات و تلاشهای شما است. این رسانه شامل هرگونه مطلب یا محتوایی است که درباره شرکت و کسب کار شما نوشته شده است ولی شما آن را ایجاد نکردهاید.
_ رسانههای متعلق به شما:
رسانههای متعلق به شما دربرگیرنده هر رسانهای است که تجارت و کسبوکار شما مالک آن است. این رسانه که نام شما ضمیمه آن است شامل وبلاگهای، نمایههای رسانههای اجتماعی، وبسایت شما و تصویری است که تولید میکنید.
_ رسانههای پولی:
این رسانه همان گونه که از نام آن پیداست، رسانهای است که برای تبلیغ کسبوکار خود هزینه میکنید. این رسانهها بیشتر شامل تبلیغات پولی مثل تبلیغات پرداخت بهازای کلیک ppc یا تبلیغات شبکههای اجتماعی است.
- تنظیم بودجه:
وقتی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را راهاندازی میکنید، باید بدانید که چقدر میتوان هزینه کرد و چه منابعی برای کمپین خود دارید مسلما علاقهمند به طرحی یک استراتژی بیشتر از امکانات کسبوکار خود نخواهید بود. پس در اولین گام برای هر کمپین بازاریابی، میبایست بودجه خود را تنظیم کنید. با این کار و تقسیمبندی نشان میدهید هر روش بودجه مشخص داشته و باید در آن محدوده هزینهای اقدام به انجام تبلیغات و بهینهسازی سایت و… کار انجام دهید.
کلام آخر
در دنیای مدرن و پیشرفته امروز برای سهولت در انجام کارهای خدمات آنلاین بسیار مهم و کارآمد است. امروزه اکثر افراد بهصورت آنلاین اقدام به خرید میکنند و بالطبع اکثر خدمات هم بهصورت دیجیتال و آنلاین صورت میگیرد. دیجیتال مارکتینگها یکی از ابزارهای لازم در این امر محسوب میشود. برای این که بتوانیم از طریق آنلاین کسبوکار و تجارت خود را رونق دهیم میبایست از راهکارهای مخصوص به خود اقدام نمایید.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ که شامل برنامهریزی و اجرا آن طبق برنامهریزی و در حوزه فعالیتهای دیجیتال از جمله تبلیغات دیجیتال، سئو و بهینهسازی سایت، بستن کمپینهای تبلیغاتی راهبردی در بازاریابی دیجیتال است که به شما در رسیدن به رونق در کسبوکارتان بسیار کمک میکند.
سوالات متداول
- استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
به هرگونه برنامهریزی و اجرا بر طبق برنامه و در حوزه فعالیتهای دیجیتال از جمله تبلیغات دیجیتال، سئو و بهینهسازی سایت، بستن کمپینهای تبلیغاتی راهبردی دیجیتال مارکتینگ میگویند.
- یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی چه اهدافی را دارا است؟
یک استراتژی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ کوتاهمدت، اهداف میانمدت و اهداف بلندمدت را دارا است.
- نحوه ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق چیست؟
ایجاد یک استراتژی در دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال در چهار مرحله مهم و اساسی انجام میشود: شناخت و ثبت نوع شخصیت، اهداف تجارت خود را تعیین کنید، بررسی استراتژی فعلی آنلاین خود، تنظیم بودجه