امروزه اغلب جوامع از شبکهها اجتماعی برای سرگرمی، خرید، کار کردن و غیره استفاده میکنند. از طریق این شبکهها میتوان به علایق هر فرد به موضوعات مختلف را مشاهده کرد. شبکهها اجتماعی در سئو نیز اثر دارند و در آن نیز مشاهده میشوند. چراکه موتورها جستوجو، الگوریتمهایی دارند که این الگوریتمها نتایج جستوجو را به شبکهها اجتماعی نیز مرتبط میکند؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم تا اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو را بررسی کنیم.
کدام شبکهها اجتماعی، دارای طرفدارهای بیشتری هستند؟
قبل از بررسی تأثیر شبکهها اجتماعی در سئو، بهتر است با شبکههای اجتماعی پرطرفدار آشنا شویم. منظور از شبکهها اجتماعی، بسترهایی هستند که افراد مختلف، میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مطالب مختلفی را در اختیار یکدیگر قرار دهند. پرمخاطبترین شبکهها، شبکههایی مانند لینکدین، گوگل پلاس، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، تیک تاک و یوتیوب میباشد. به دلیل پرطرفدار بودن این فضا، اغلب برندها سعی میکنند تا محصولات خود را در این شبکهها اجتماعی معرفی کنند.
SMO چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟
Social Media Optimization که مخفف آن SMO میباشد به اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو و تأثیر مستقیمی که بر یک سایت مشخص دارد، اشاره میکند. درواقع این موضوع، به تعداد لایکها و واکنشهایی که کاربران مختلف نسبت به محتوای قرارگرفته در یک شبکه اجتماعی صورت گرفته است، اشاره میکند.
باید بدانید که شبکهها اجتماعی با دو نوع حساب کار میکنند که شامل حساب تجاری و حساب شخصی میباشد و هرکدام از آنها، تأثیر زیادی بر روی سایت شما دارند و ممکن است بر رتبه آن اضافه کند و یا از آن کم کند که نشاندهنده اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو میباشد. به همین دلیل، محتواهای شما باید در صفحه شخصیتان و صفحه عمومی شما قرار بگیرد تا بتواند رتبه بالاتری را دریافت نماید.
گوگل با استفاده از الگوریتمهایی که دارد میتواند فعالیت کاربران خود را در شبکهها اجتماعی از نزدیک بررسی کند و محتوای تصاویر و ویدئوها را تشخیص دهد. این موتور جستوجو، تعداد فالورها واقعی را تشخیص میدهد و برای کارهایی که فالور بیشتری دارند، اهمیت بیشتری قائل است و به آنها رتبه بالاتری در موتور جستوجو میدهد.
این موضوع درزمانی مؤثر است که کاربران یک محتوا و یا محصول را بپسندند و نه آنکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
When a user types or speaks a query into the search box, the search engine uses complex algorithms to pull out what it believes to be the most accurate and useful list of results for that query. These organic results can include web pages full of text, news articles, images, videos, local business listings, and other more niche types of content.
تأثیر غیرمستقیم شبکهها اجتماعی بر سئو سایت
باید بدانید که اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو بهصورت غیرمستقیم نیز میباشد و بر آن تأثیر دارد که شامل موارد زیر میباشد:
- بک لینک در شبکهها اجتماعی
- محبوبیت برند در شبکهها اجتماعی
- ایجاد حس رضایت در مشتری
- آشنایی کامل با محصول و خدمات
- کاهش بانس ریت
- افزایش سرعت ایندکس
- برانگیخته کردن حس کنجکاوی کاربر
هرکدام از آنها، در گوگل و دیگر شبکهها اجتماعی دارای اهمیت است و با استفاده از الگوریتمها موجود در آن موتور، قابل تشخیص است. هرکدام از سایتها که بتوانند موارد نام برده شده را از طریق شبکهها اجتماعی برای کاربران خود ایجاد کنند، میتوانند از ریت بالاتری در موتورها جستوجو برخوردار باشند و از این طریق، مشتری بیشتری را به خود جذب نمایند.
کدام شبکهها اجتماعی، برای بهبود سئو بهتر عمل میکنند؟
با توجه به اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو اغلب وبسایتها دارای شبکهها اجتماعی مختلف هستند و در آن فعالیت میکنند. در بین شبکههای اجتماعی، برخی از آنها، تأثیر بیشتری بر سئو دارند و میتوانند رتبه سایت را بهبود ببخشند. این شبکههای اجتماعی شامل موارد زیر میباشند:
- گوگل پلاس
گوگل پلاس، یکی از سوشال مدیهایی میباشد که تأثیر زیادی بر سئو سایتها مختلف دارد و درگذشته حتی اگر یک روز از آن استفاده میشد، تأثیر آن مشاهده میشد. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در حدود ۲۰۰ میلیون کاربر را توانست به خود جذب کند.
در سالها گذشته، شبکهها اجتماعی دیگر نیز وارد بازار شدهاند و به همین دلیل، تأثیر آن کمتر شده است اما همچنان اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو را به کاربران نشان میدهد. به همین دلیل، باید محتوا سایت را در این شبکه اجتماعی نیز قرار دهید و میزان تأثیر آن را مشاهده نمایید.
کاربران دیگر، برای لایک کردن، نظر دادن و اشتراکگذاری فایلی که شما در اختیارشان قرار دادهاید آزاد هستند و میتوانند از این حق خود استفاده کنند. این شبکه اجتماعی مستقیماً زیر نظر گوگل فعالیت میکند و برای رتبهبندی سایتها مختلف، حتماً از دادهها این شبکه اجتماعی بهره میبرد.
- اهمیت شبکه اجتماعی فیسبوک در سئو
از دیگر شبکهها اجتماعی که اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو را نشان میدهد. این شبکه اجتماعی تأثیر مثبتی بر روی سئو دارد و قابلمشاهده میباشد. به همین دلیل، بهتر است افرادی که یک سایت تجاری دارند، یک اکانت تجاری را در فیسبوک نیز ایجاد کنند و محتوا خود را در آن اکانت نیز انتشار دهند.
لازم به ذکر است که میتوان این مطالب را در صفحه شخصی نیز انتشار داد که گوگل آن را بهمنظور بازنشر یک محتوا در نظر میگیرد. این شبکه اجتماعی، یکی از بهترینها برای به اشتراک گذاشتن محتوا میباشد چراکه اشتراکگذاری دوباره آن را برای کاربران سادهتر میکند و گوگل نیز برای رتبهبندی به آن نگاه میکند که این موضوع نیز نشاندهنده اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو و رتبهبندی سایت میباشد.
- توییتر
از دیگر پلتفرمها محبوب که امروزه طرفداران زیادی را از قشرها مختلف جامعه به خود جلب کرده است، توییتر میباشد. این شبکه اجتماعی، دارای امکانات متعددی میباشد و زیر افزونهها گوناگونی دارد و کاربران میتوانند بهسادگی از آن بهره ببرند. ذکر این نکته ضروری است که اغلب از توییتر برای تبادل اطلاعات استفاده میشود و بنابراین باید در آن، فعالیت بالا باشد تا مخاطبین زیادی به آن جلب شوند؛ بنابراین برای اینکه اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو را از طریق این شبکه اجتماعی مشاهده کنید، باید فعالیت زیادی در آن داشته باشید.
- یوتیوب
از دیگر شبکهها اجتماعی، یوتیوب است که در سالها اخیر برای موارد مختلفی از آن استفاده میشود. در این پلتفرم، میتوان ویدئوها مختلفی را برای کاربران ارائه داد تا آنها بتوانند از آن بهره ببرند و محتوایی که بیشترین بازدیدکننده را داشته باشد، ازنظر گوگل بهترین میباشد. این موضوع باعث میشود سایتها مختلف، اکانتی را در یوتیوب ایجاد کنند و از طریق آن، مطالب مختلف خود را نظر دهند که باید بهصورت ویدئو و باکیفیت بالا باشد و در آن میتوان اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو را بهخوبی مشاهده کرد. از طرفی، به دلیل رقابت تنگاتنگی که ایجاد میکند، میتواند کیفیت محتواها را افزایش دهد.
کلام آخر
در این مقاله به بیان اهمیت شبکههای اجتماعی در سئو پرداخیتم و دانستیم که این شبکهها اجتماعی، میتوانند تأثیر مستقیم و یا غیرمستقیم بر سئو داشته باشند. به این سبب، از شبکهها اجتماعی مختلفی استفاده میشود. شبکههایی مانند گوگل پلاس، درگذشته تأثیر زیادی در سئو داشتند اما رفتهرفته باگذشت زمان و افزایش شبکهها اجتماعی مختلف، تأثیر آن کمرنگتر شد و جا خود را به شبکهها دیگر ماند توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و غیره داد. امیدواریم این مطالب توانسته باشد به شما کمکی کرده باشد. ممنون از اینکه تا انتها با ما همراه بودید.
سوالات متداول
- دلیل اهمیت شبکهها اجتماعی در سئو چیست؟
گوگل از طریق الگوریتمها مختلف محتوا سایت و محتوا شبکهها اجتماعی مربوط به آن را بررسی میکند و به آنها رتبه میدهد که این موضوع دلیل اهمیت شبکهها اجتماعی در سئو میباشد.
- از کدام شبکهها اجتماعی در سئو استفاده میشود؟
در سئو از شبکهها اجتماعی مرتبط با یک سایت مشخص استفاده میشود که میتواند اینستاگرام، توییتر، گوگل پلاس، فیسبوک و غیره باشد.
- کدام شبکه اجتماعی، از بقیه بهتر میباشد؟
شبکهها مختلف، تأثیرات متفاوتی دارند اما گوگل پلاس، به دلیل اینکه زیرمجموعه گوگل است، تأثیر بیشتری نیز دارد؛ اما باید در کنار آن، از دیگر شبکهها اجتماعی نیز بهره برد.