تبلیغات یک روش تضمینی برای دستیابی به مخاطب است. با ایجاد یک تبلیغ جذاب و صرف هزینه کافی برای دستیابی به بسیاری از کاربران، تبلیغات می توانند تأثیر فوری بر تجارت داشته باشند. این اثر را می توان در بهبود تجارت یا افزایش شناخت برند، در میان بسیاری از معیارهای مختلف مشاهده کرد.همه ما در تلویزیون، رادیو، شبکهها اجتماعی و غیره، با تبلیغات آشنا شدهایم و به همین دلیل در زندگی روزانه خود، با آن سروکار داریم. اما یکی از سؤالاتی که در این مورد ایجاد میشود این است که انواع تبلیغات چیست؟ تبلیغات رایگان چیست؟ و سؤالاتی از این قبیل. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد،
تبلیغات چیست؟
تبلیغات، ازنظر کلمهای به معنا ابلاغ و رساندن پایم است که در لاتین به آن Advertere میگویند. این کلمه به معنا چرخاندن ذهن نسبت به یک موضوع خاص میباشد چراکه این کار باعث میشود توجه افراد زیادی به سمت یکچیز خاص که در حال تبلیغ آن هستند، کشیده شود. تبلیغات یک تکنیک مؤثر برای ترویج کالا، خدمات و ایده میباشد. در این کار، ارتباطات بهصورت غیرشخصی شکل میگیرد که در این ارتباطات، اطلاعاتی در اختیار مشتریان برای فروش کالا قرار میگیرد. در عصر امروز، هیچ کسبوکاری بدون تبلیغات، نمیتواند به موفقیت دست یابد . با توجه به متفاوت بودن کسبوکارها، استراتژی کمپین تبلیغاتی متفاوت میباشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
Advertising is a step within the marketing process that enables brands to promote their products or services to potential customers.
اهداف اصلی تبلیغات چیست؟
تبلیغات، اهدافی را دنبال میکند وقتی یک محصول تبلیغ میشود، جامعه هدف، نسبت به آن برند، آگاهی پیدا میکنند که این موضوع باعث میشود آن برند خاص جایگاه ویژهای در میان آنها داشته باشد. از طرفی بازار هدف را ترغیب میکنند تا کاری را انجام دهند که برند از آنها انتظار دارد که در واقع همان خرید و استفاده از محصول مورد نظر است.
تبلیغات، باعث میشود تا جایگاه برند در فکر بازار هدف، تثبیت شود که این موضوع باعث جذب مشتری بیشتر میشود و مشتریان قبلی را به مشتری دائمی تبدیل میکند که برای انجام این کار، از ابزارها مختلفی استفاده میشود که یکی از آنها ابزارها گرافیکی میباشد که تأثیر طراحی گرافیک در تبلیغات و افزایش فروش را میتوان در موارد مختلفی مشاهده نمود.
دلیل اهمیت تبلیغات چیست؟
تبلیغات مختلف، میتواند آگاهی و اطلاعات مفیدی را در مورد یک محصول خاص(محصول میتواند کالا و یا خدمات باشد) به مشتری ارائه دهد و به او برای تصمیمگیری کمک میکند. تبلیغات اگر بهصورت هوشمندانه انجام شوند، میتوانند به بیان تفاوت و تمایز محصولات و خدمات بپردازند که از این طریق، مشتریان میتوانند با توجه به بودجه و نیازشان، محصول مورد نظر را دریافت کنند.
برندها معروف دنیا، میدانند برای اینکه تبلیغات مؤثری داشته باشند و تبلیغات در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، باید واقعیتها را در مورد محصول بیان کنند در غیر این صورت، این تبلیغات، ضد ارزش برای برند خواهند بود. این امر باعث میشود تا کسبوکارها، تلاش کنند تا بتوانند محصولات باکیفیت بالایی را تولید نمایند و از طریق تبلیغات موبایلی و دیگر انواع تبلیغات به معرفی محصول خود بپردازند و جایگاه خود را در بازار و بین مشتریان مختلف، بهبود دهند.
در تبلیغات، شرکتها رقیب مختلفی وجود دارند که هرکدام در سطحها مختلفی وجود دارند که هرکدام، قیمتها مختلفی را ارائه میدهند بنابراین کسبوکارها مختلف با درآمدها گوناگون میتوانند از این شرکتها استفاده کنند.
اجزای تعریف تبلیغات
تبلیغات شامل طیف وسیعی از عناصر سازنده میباشد که اگر بخواهیم آنها را نام ببریم به شرح زیر میباشند:
استراتژی تبلیغات
استراتژی تبلیغات، مجموعهای از برنامهها و کارهایی میباشد که باید برنامهریزی شوند تا کسبوکار را بهبه هدف خود برسد. در استراتژی همه جوانب بررسی میشوند تا یک برنامهریزی ایده آل ایجاد شود. این استراتژی در موارد مختلف متفاوت است برای مثال استراتژی تبلیغات در اینستاگرام با استراتژی تبلیغات در سایتها مختلف متفاوت میباشد.
رسانه تبلیغات
در این مورد، باید بهترین رسانه تبلیغات انتخاب شود. این رسانهها پیام تبلیغات را به مخاطبین میرسانند بنابراین باید رسانهای انتخاب شود که در دسترس اغلب افراد جامعه هدف قرار داشته باشد. امروزه به دلیل افزایش استفاده از شبکهها اجتماعی، انواع تبلیغات آنلاین وجود دارند که توسط شرکتها مختلف، ارائه میشوند.
خلق ایده تبلیغاتی
در ادامه پاسخ به سؤال تبلیغات چیست به توضیح ایدههای تبلیغاتی و خلق آنها میپردازیم. در واقع برای انجام دادن تبلیغات، شرکت تبلیغاتی باید ایدهای را ارائه دهد که این ایده، باید شامل پیام و یا تصویر باشد. این ایدهها را از آموزشها مختلف میتوان فراگرفت که یکی از این آموزشها آموزش تبلیغات اینترنتی میباشد.
اجرای خلاق
مرحله نهایی در تبلیغات، اجرایی کردن تبلیغات میباشد که باید بر اساس ایدهها تبلیغاتی میباشد.
برای انجام دادن تبلیغات، از چه رسانههایی استفاده میشود؟
برای انجام دادن تبلیغات، از ابزارهایی استفاده میشود که انتخاب این ابزارها بر اساس جامعه هدف مشخص میشود. در واقع شرکتها تبلیغاتی جامعه هدف را در نظر میگیرند و آن را بررسی میکنند. هر جامعهای از ابزارها مختلفی برای ارتباط برقرار کردن با جهان بیرون استفاده میکند و با استفاده از آن ابزار، میتوان تبلیغات را انجام داد. این ابزارها تبلیغات میتواند شامل تلویزیون، رادیو، شبکهها اجتماعی، رسانهها محیطی و غیره باشد. در هرکدام از این روشها میتوان از اسکریپت تبلیغات پاپ آپ نیز استفاده کرد که میتواند مشتری گذری را به مشتری دائمی تبدیل نماید.
چگونه میتوان یک تبلیغات خوب را ساخت؟
باید بدانید که چگونه باید یک تبلیغات خوب را ایجاد کرد. در واقع یک تبلیغ خوب، میتواند مشتریان مختلف را درگیر خود کند. روشها مختلفی برای ساخت تبلیغات وجود دارد که البته در همه تبلیغات نباید از تمام آنها استفاده کرد و به کاربردن برخی از آنها، برای هر تبلیغ کافی میباشد. برای ساخت تبلیغات باید از روشها زیر بهره ببرید:
از کلمات کلیدی استفاده کنید.
یکی از روشهایی که باید از آن استفاده کرد، استفاده از کلمات کلیدی مناسب میباشد که در واقع به تبلیغات سئو مرتبط است. وقتی از یک کلمه کلیدی مشخص در تبلیغات استفاده میشود، این کلمه کلیدی، سیگنالهایی را برای رباتها موتورها جستوجو ارسال میکند که باعث میشود صفحهای که در آن تبلیغات صورت گرفته است، دیده شود و مشتریان به آن جذب شوند.
برای حل مشکلات مخاطبتان، راهحلهایی را به آنان ارائه دهید.
میتوان در تبلیغات از راهحلها مختلف برای حل مشکلات مخاطبین استفاده کرد. در واقع این کار باعث میشود که مشتریان راهحل مشکل خود را در استفاده از محصول شما بدانند و آن را خریداری کنند.
در ارتباط با مخاطبین، از سؤالها مهم استفاده کنید.
در ارتباط با مخاطبین، باید سؤالها مهمی را از او بپرسید تا بتوانید ذهن او را درگیر کنید و او را به سمت هدف خود هدایت کنید. علاوه بر هدایت کردن، این کار باعث میشود تا شما نقاط درد مشتری خود را بشناسید و از آن استفاده کنید. این سؤالات باید حول محور مشخصی باشد تا بتواند تأثیر خود را داشته باشد.
از توصیهها کاربران و رضایت مشتریان استفاده کنید.
یکی از مواردی که در خرید افراد تأثیر دارد، کامنت کاربران و خریداران دیگر میباشد. بنابراین بهسادگی میتوان از کامنت این افراد استفاده کرد و نظر مشتریان را راجع به آن کالا خاص دانست و در نهایت با آگاهی بیشتر، در مورد تبلیغات برنامهریزی نمود.
متن تبلیغاتی باید به گونهای باشد که بتواند احساس ضرورت را در مخاطبین ایجاد کند.
در پاسخ به سؤال تبلیغات چیست؟ باید به روشها تبلیغ کردن توجه نمود که یکی از آنها استفاده از متنها درست تبلیغاتی میباشد. در واقع متنها تبلیغاتی باید به گونهای باشد که بتواند این احساس را در مخاطب ایجاد کند که او نیاز به این کالا و یا محصول دارد و از این روش، ترغیب شود تا محصول خاص را خریداری کند. برای انجام این کار، میتوان از متنها تبلیغاتی کوتاه استفاده کرد و آن را در تبلیغات کلیکی به کار برد و در نتیجه تأثیر تبلیغات کلیکی در افزایش مشتری مشاهده میشود.
از آمار، نمودارها و ارقام مختلف استفاده کنید.
اعداد مواردی هستند که توجه مشتریان مختلف را به خود جذب میکنند و باعث میشود این افراد، به محصول اعتماد داشته باشد.
اغلب بازارها تبلیغات رقابتی هستند و اگر کارهایی که در این زمینه انجام میشود هدفمند و هوشمندانه نباشد، نمیتواند با موفقیت همراه شود. بنابراین هرکدام از روشها تولید تبلیغات که برای شما بهتر است را مشاهده نمایید و سپس با توجه به نیازتان، تصمیم بگیرید که کدام مورد برای شما مناسبتر است و سپس از آن استفاده کنید.
هزینه تبلیغات صورت گرفته در رسانههای مختلف چقدر میباشد؟
این تبلیغات متناسب با رسانهای که انتخاب میشود متفاوت است و میتواند مقادیر مختلفی را در بر داشته باشد. اما تبلیغات در تلویزیون، از تبلیغات در دیگر رسانهها بیشتر است چراکه مخاطبین بیشتری را به خود جذب میکند. هزینه تبلیغات در شبکهها اجتماعی، متناسب با تعداد بازدیدکنندگان مشخص میشود. مثلاً هزینه تبلیغات در یوتیوب میتواند مقدار زیادی باشد که این موضوع، به تعداد پسندیدن مخاطبان و غیره بستگی دارد.
مزایا و معایب تبلیغات چیست؟
در ادامه باید به معایب و مزایا تبلیغات توجه داشته باشیم تا با استفاده از آنها بتوانیم به بطن تبلیغات نیز توجه کنیم. مزایا تبلیغات شامل موارد زیر میباشد:
- تبلیغات به بازاریابان اجازه میدهد تا به مشتریان دست پیدا کنند و آگاهی آنها را نسبت به یک برند خاص افزایش دهند.
- همانطور که گفته شد، تبلیغات برند را به مشتریان معرفی میکند و باعث میشود ذهن آنها به سمت استفاده از آن محصول خاص بیاید.
- تبلیغات اگر بهدرستی انجام شود، باعث میشود یک جامعه مصرفکننده ایجاد شود که نسبت به یک برند خاص وفادار هستند.
- شرکتهایی که از تبلیغات مختلف استفاده میکنند، این ذهنیت را در مشتریان خود به وجود میآورند که آنها برند بزرگی از آن محصول هستند که باعث میشود اعتماد آنها جلب شود.
- تبلیغات مناسب، باعث میشود تا اعتمادی بین مشتریان، عمدهفروشان و خردهفروشان شکل بگیرد و محصولات بیشتری را از آن برند خاص تهیه کنند.
- با استفاده از تبلیغات مناسب میتوان آگاهی را نسبت به یک برند خاص افزایش داد.
تبلیغات مانند هر چیز دیگر، دارای معایب مختلفی نیز میباشد. این معایب شامل موارد زیر میباشد:
- تبلیغات دارای هزینهها بالایی هستند که این هزینه میتواند متناسب با رسانه تبلیغاتی کمی متفاوت باشد. بنابراین در انتخاب تبلیغات باید به این نکته توجه نمود.
- تبلیغات به دلیل مراحل مختلفی که دارد، به زمان زیادی برای پاسخگویی نیاز دارد بنابراین یکشبه از طریق تبلیغات نمیتوان به اهداف مورد نظر رسید.
- تبلیغات بهتنهایی نمیتوانند باعث فروش شوند. در واقع باید کیفیت محصولات نیز بالا باشد تا بتواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند.
کلام آخر در خصوص تبلیغات رایگان وتبلیغات در گوگل
در این مقاله سعی شد به موضوع تبلیغات پرداخته شود. در واقع کسبوکارها مختلف با کمک شرکتها تبلیغاتی در تلاش هستند که محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و آن مشتریان، محصولات مورد نظر را خریداری نمایند. تبلیغات باعث میشود که ذهن مشتری به سمت یک هدف مشخص که استفاده از همان محصول است برود و آن را خریداری کند.
اگر محصول خوب باشد و در تبلیغات صداقت رعایت شده باشد، مشتری به مشتری دائمی تبدیل میشود. برای داشتن یک تبلیغ خوب، باید از کلمات کلیدی مختلف استفاده کرد و ارتباط خود را با مشتریان نگه داشت و ازنظرت آنها بهره برد. امیدواریم این مطالب در مورد تبلیغات توانسته باشد به شما کمک کند و شمارا بیشتر با آن آشنا کند.
سوالات متداول
تبلیغات چه معنایی دارد؟
تبلیغات به معنا استفاده از ابزارها مختلف برای برقراری ارتباط با مخاطبین و آگاهی دادن به آنها در مورد یک برند خاص میباشد که در آن سعی میشود افراد مختلف را دعوت کرد که از آن استفاده کنند.
چرا به تبلیغات نیاز داریم؟
اغلب کسبوکارها برای افزایش فروش خود به تبلیغ نیاز دارند که این موضوع باعث میشود که آنها بتوانند آگاهی بیشتری در مورد محصولات خود به مخاطبین ارائه دهند.
چگونه میتوان یک تبلیغ خوب داشت؟
برای داشتن یک تبلیغ خود باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرد، با مخاطبین بهخوبی ارتباط برقرار کرد و از آنها سؤالات مهمی را پرسید، از ارقام و آمار در تبلیغات استفاده شود و نکات دیگری که در متن به آنها اشاره شد