با به وجود آمدن سئو در سال ۱۹۹۰، برخی از متخصصین سئو، از روشها خلاف اخلاق و قانون استفاده کردند تا بتوانند سئو سایت مشخصی را افزایش بدهند. با گذشت زمان و پیشرفت حاصل شده در زمینه اینترنت، شرکتها غول در زمینه موتورها جستوجو، مانند گوگل، الگوریتمها خود را تغییر دادند تا این گونه افراد نتوانند از این روش بهره ببرند. بنابراین در این مقاله، ما قصد داریم تا آپدیت جدید گوگل در سئو سایت را بررسی کنیم و شما را با انواع الگوریتمهایی که گوگل استفاده میکند آشنا کنیم.
الگوریتم گوگل
در قدم اول از شناخت، بهتر است بدانیم که الگوریتم گوگل چیست. الگوریتم گوگل به یک سیستم پیچیده اطلاق میشود که به گوگل این اجازه را میدهد تا مرتبطترین صفحات در مورد یک موضوع خاص را بیابد، آنها را رتبهبندی کرده و آن را به کاربر نمایش دهد. به دلیل رتبهبندی که این الگوریتم برای سایتها مختلف ایجاد میکند، در سئو نیز اهمیت دارد و به همین دلیل آن را بررسی میکنیم. در واقع، با استفاده از الگوریتمها گوگل است که سایتها مختلف در مورد یک کلمه کلیدی خاص، لیست و رتبهبندی میشوند.
این الگوریتمها، بهروزرسانی میشوند و به همین سبب، متخصصین سئو باید با آپدیت جدید گوگل در سئو آشنا باشند تا بتوانند رتبه یک سایت را بهبود ببخشند.
در آپدیت جدید گوگل در سئو از چه الگوهایی استفاده میشود؟
همانطور که گفته شد، گوگل از الگوریتمها مختلفی استفاده میکند که شامل موارد زیر میباشد:
الگوریتم پنگوئن
گوگل این الگوریتم را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد که مانند یک بازرس برای گوگل کار میکند. الگوریتم پنگوئن لینکهای اسپم، سایتهایی که برای جذب کاربر و رتبه بالا در سئو از سئو کلاه سیاه استفاده میکنند و سایتهایی که کار خرید و فروش بکلینک را انجام میدهند را شناسایی میکند.
این الگوریتم، شناسایی اسپمرها را با توجه بهبه تعداد زیاد لینک گذاریها در یک سایت و مرتبط نبودن لینکها با محتوا اصلی سایت انجام میدهد و وبسایت لینک دهنده و وبسایتی که لینکها را قرار داده است را جریمه میکند و آنها را از نتایج جستوجو موتور گوگل، حذف مینماید.
برای افزایش رتبه در این آپدیت جدید گوگل در سئو باید کارها زیر را انجام دهید:
- محتوایی که قرار میدهید، نباید کپی باشد و در صورتی که کپی است، باید منبع را به طور دقیق ذکر کنید و آدرس آن را قرار دهید.
- پس از آنکه پست خود را منتشر کردید، باید آن را در سایتها اشتراکگذاری محتوا قرار دهید.
- مطالب باید با یک زمانبندی خاص و به طور منظم در سایت قرار بگیرند.
- کیفیت مطالبی را که در سایت قرار میدهید را بالا ببرید و آنها را به صورت کامل توضیح دهید.
- لینکها زیادی را در صفحه خود قرار ندهید.
- از تکرار کلمات کلیدی ( یک کلمه مشخص) در صفحات مختلف پرهیز کنید.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا آپدیت جدید گوگل در سئو در سال ۲۰۱۱ ارائه شد تا بتواند سایتهایی که محتوا کپی را منتشر میکنند و حقوق مؤلف را رعایت نمیکنند و از طرفی محتواها بیکیفیت را انتشار میدهند را به گوگل معرفی کند و یا آنها را جریمه نماید. از طرفی، این الگوریتم به وبسایتهایی که محتوایی با کیفیت بالا ارائه میدهند، پاداش میدهد و رتبه آنها را در سئو و نتایج سرچ گوگل، افزایش میدهد.
اگر شما میخواهید پاداش این الگوریتم را دریافت کنید و از جریمه آن در امان باشید باید:
- تبلیغات موجود در سایتتان را کاهش دهید.
- از برچسبها نامتعارف اجتناب کنید.
- نقشه سایت را بسازید و آن را در اکانت سرچ گوگل ثبت نمایید و خطاهایی که ایجاد میشود را تصحیح نمایید.
- در لینکدین و دیگر شبکهها اجتماعی نیز فعال باشید و مطالبتان را در آن سایتها نیز قرار دهید.
- از قالبها اختصاصی برای سایتتان استفاده کنید و کدها بهینه شدهای را در آن قرار دهید.
- مطالب کپی شده را در سایتتان قرار ندهید و یا نام منابع را به طور دقیق ذکر کنید.
- لینکها شکسته سایت را بررسی کنید و آنها را اصلاح نمایید.
- از استفاده از افزونههایی که توضیحات مرتبط با سایت را ایجاد میکنند، اجتناب کنید.
رنک برین
از دیگر الگوریتمهایی که در آپدیت جدید گوگل در سئو از آن استفاده میشود رنک برین است. این الگوریتم، از هوش مصنوعی برای رتبهبندی استفاده میکند و به طور مداوم، برای لیست کردن سایتها، یادگیری را انجام میدهد. این الگوریتم برای پیدا کردن مطالب، از کلمات طولانی، مفهوم و معنا جملات مختلف استفاده میکند و یک کمک کننده به گوگل است تا نتایج جستوجو را بر اساس رفتار کاربران تنظیم کند.
همانگونه که گفته شد، این الگوریتم از هوش مصنوعی استفاده میکند و روزبهروز قویتر میشود و به همین دلیل، تکنیک سئو کلاه سئو، نمیتواند فعالیتی داشته باشد. به دلیل این آپدیت جدید گوگل در سئو، اغلب سایتها باید از تکنیک سئو کلاه سفید استفاده کنند و در نتیجه، سایتها مفید میتوانند رتبههای بالایی در نتایج جستوجو گوگل داشته باشند که این موضوع، باعث پرطرفدارتر شدن گوگل میشود.
الگوریتم مرغ مگسخوار
این الگوریتم، در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل رونمایی شد که هدیهای برای سئوکاران سئو کلاه سفید بود. این الگوریتم، به کاربران اجازه میدهد تا با بیشترین سرعت به صفحه مورد نظر خود برسند. این الگوریتم، به این دلیل مرغ مگس نامگذاری شد چراکه این پرنده، سرعت و دقت بالایی دارد و این الگوریتم نیز، عملکردی شبیه به آن دارد و گوگل، از این طریق، نتایج را با سرعت بالاتری ارائه میدهد و آن را با شبکهها اجتماعی ادغام میکند.
در این الگوریتم از آپدیت جدید گوگل در سئو، جستوجو گوگل بهینه میشود و میتوان با استفاده از صدا نیز جستوجو را انجام داد. این الگوریتم، بزرگترین دست آورد گوگل در چند سال اخیر میباشد که از دانش گراف برای ایجاد آن استفاده شده است و این امکان را به گوگل اضافه کرد تا بتوان با استفاده از کلمات محاورهای، سرچ را در گوگل انجام داد.
Google seems to be changing more often than it stays the same. Most experts estimate that Google changes its search algorithm around 500 to 600 times each year. That’s somewhere between once and twice each day.
While most of these changes don’t significantly change the SEO landscape, some updates are significant and may change the way we go about writing for SEO.
کلام آخر
گوگل برای بهتر کردن شرایط افرادی که از سئو کلاه سفید استفاده میکنند، از الگوریتمها مختلفی استفاده میکند. این الگوریتمها بر مبناها مختلفی بناشدهاند و هر کدام، سایتها را از جهات مختلف بررسی میکنند و آنها را رتبهبندی مینمایند. از مهمترین الگوریتمها در آپدیت جدید گوگل در سئو میتوان به الگوریتم پاندا، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پنگوئن اشاره کرد.
ذکر این نکته ضروری است که گوگل، از الگوریتمها دیگری نیز استفاده میکند که آنها نیز نقش مهمی در سئو سایتها مختلف استفاده میکنند. امیدواریم این مطالب، توانسته باشد به شما کمک کند.
سوالات متداول
الگوریتم سئو گوگل، چگونه کار میکند؟
کلمات کلیدی، گوگل را یاری میکند را سایتها مختلف را رتبهبندی کند که بهترین راه برای انجام دادن آن، استفاده از کلمات کلیدی خاص در انجام سئو میباشد. در واقع سئو برای گوگل مشخص میکند که صفحه هر وب، مربوط به چه موضوع خاصی است و گوگل آنها را بررسی میکند.
چرا گوگل، از الگوریتمها مختلف استفاده میکند و آنها را تغییر میدهد؟
گوگل برای نگه داشتن کاربران خود، باید بهترین پاسخها را به آنها ارائه دهد و به همین دلیل، الگوریتم طبقه بندی خود را به طور دائم تغییر میدهد تا سایتها از روشها سئو کلاه سیاه استفاده نکنند و سعی در بهتر کردن محتوا سایت خود داشته باشند و آن را به طور مدام، با علم روز بهروزرسانی کنند.
گوگل از چه الگوریتمهایی بهره میبرد؟
گوگل از الگوریتمها مختلفی استفاده میکند که شامل الگوریتم رنک برین، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگسخوار، الگوریتم کافئین، الگوریتم موش کور، الگوریتم کبوتر و الگوریتم گورخر میباشد.