برندینگ چیست؟

برندینگ

یکی از متداول‌ترین سؤالات در میان افراد مختلفی که در استارتاپ‌ها و دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند این است که برندینگ چیست؟ تعریف این موضوع ساده است اما وقتی فرد در مسیر آن قرار می‌گیرد متوجه پیچیدگی‌ها آن می‌شود. برندینگ چیزی است که کسب و کار شما برای عبور از شلوغی ها و جلب توجه مشتری ایده آل به آن نیاز دارد. این چیزی است که خریداران  را به مشتریان مادام العمر تبدیل می کند و مشتریان عادی را به تبلیغ  کنندگان برند تبدیل می کند. این چیزی است که شما به آن نیاز دارید تا متمایز شوید، تأثیر بگذارید و کسب و کار خود را به سطح بالا ببریدبرنامه برندینگ و بازاریابی برندینگ تأثیر مستقیمی بر روی فروش دارد و به همین دلیل، حائز اهمیت می‌باشد. بنابر اهمیتی که این موضوع دارد، قصد داریم تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

برندینگ به چه معنا می‌باشد؟

وقتی یک فرد در خصوص یک برند وعده می‌دهد و سپس به تعهد خود عمل می‌کند، برندینگ نام دارد. این موضوع، یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها هر کسب و کار می‌باشد و در یک بازار رقابتی، می‌تواند برای کسب و کار مذکور، یک حاشیه امن ایجاد کند.  یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک کسب و کار و یا شرکت علاوه بر تبلیغات و …می‌تواند وضعیت برند آن شرکت باشد.

در واقع در تعریف برندینگ آمده است که برند سازی یک فرآیند منظم است که برای ایجاد آگاهی در مشتری از آن استفاده می‌شود و مشتری می‌تواند از خدمات برندینگ استفاده کند و پس‌ازاین کار، وفاداری مشتری نسبت به برند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل هدف از برندینگ محصول ایجاد یک‌چشم انداز برای مشتریان است به صورتی که رفع نیازها خود را فقط در استفاده از آن محصول خاص بدانند. در برندینگ از هر فرصتی استفاده می‌شود تا یک موضوع اثبات شود و آن این است که چرا مردم باید از یک نام تجاری و یا برند استفاده کنند و از دیگر محصولات بهره نبرند.

Unsure about the meaning of “branding”? Don’t worry! Branding is one of those marketing concepts that are a bit vague and can quickly become confusing, even for people who have studied marketing.

برندینگ
استراتژی برندینگ یک هدف و برنامه مشخص است

استراتژی برندینگ  و مدیریت برند

ریشه کلمه برند، Brandr می‌باشد که به معنا سوختن است. در زمان‌ها قدیم، دامداران برای نشان دادن مالکیت خود پوست حیوانات را می‌سوزاندند که امروزه، به چشم یک آرم و نشانه به آن نگاه می‌کنند. برند در دنیا امروزی کمی تفاوت داشته است که به مجموعه برداشت‌ها مردم در مورد یک کسب و کار برند می‌گویند. در واقع برند یک نام است اما برندینگ یک فعل است که به اقدام نیاز دارد که شامل کارهایی مانند طراحی آرم، توسعه برند، همراهی با تیم برای اجرا یک ایده و غیره می‌باشد.

استراتژی برندینگ یک برنامه بلندمدت است که برای رسیدن به یک هدف مشخص می‌باشد که اغلب برای شناساندن یک برند برای مشتری می‌باشد. مواردی مانند مجموعه لوگوها، پالت رنگ یا وب‌سایت و غیره، جزوی از این استراتژی می‌باشند و این استراتژی موارد دیگری را نیز شامل می‌شود که باعث می‌شود یک برند دارای ارزش شود.

 

برندینگ
اهمیت برندینگ در این است که باعث می‌شود در ذهن مشتری نسبت به یک کالا خاص، ذهنیت مثبتی ایجاد می‌شود

چرا برندینگ اهمیت دارد؟

اهمیت برندینگ در این است که باعث می‌شود در ذهن مشتری نسبت به یک کالا خاص، ذهنیت مثبتی ایجاد می‌شود که می‌تواند انتظارات آن‌ها را نیز بالاتر ببرد. با برند سازی می‌توان یک شرکت را از دیگر رقبا متمایز کرد و به مشتریان آن شرکت ثابت می‌شود که انتخاب آن محصول خاص، بهترین گزینه می‌باشد. در واقع برند، هویت و آرمان یک کسب و کار را نشان می‌دهد. برند سازی شامل موارد مختلفی مانند تبلیغات، خدمات مشتریان، حسن شهرت، مسئولیت اجتماعی و جنبه‌ها می‌باشد که می‌توان تمام موارد گفته‌شده را با یکدیگر ترکیب کرد تا بتوان یک عمل منحصربه‌فرد را ایجاد کرد.

برندینگ باعث می‌شود تا انگیزه و رضایت شغلی کارکنان افزایش پیدا کند چراکه علاوه بر مشتریان، کارکنان نیز از اهمیت برخوردار هستند. چراکه کارکنانی که در شرکت‌هایی با برند معتبر کار می‌کنند از شغل خود راضی هستند و از آن پشتیبانی می‌کنند چراکه دارای امنیت شغلی هستند.

از طرفی برند سازی، ارزش تجاری شرکت را افزایش می‌دهد و پس از مدتی شرکت و تمام محصولات آن برند می‌شوند. این برند شدن، باعث می‌شود سرمایه زیادی به سمت شرکت سرازیر شود و افراد زیادی تمایل دارند که در آن سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی برندینگ باعث می‌شود تا مشتریان جدیدی نیز به سمت محصولات برند بیابند و از آن استفاده کنند که این موضوع، می‌تواند باعث تفاوت شرکت و رقبا آن شود. با توجه به اهمیتی که برند سازی دارد، در ادامه قصد داریم تا شما را با نحوه برند سازی آشنا کنیم.

برندینگ
امروزه برندینگ بسیار فراتر از یک ظاهر یا لوگو است.

نحوه برندینگ

با توجه به اهمیتی که برند سازی دارد، قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید برند سازی را انجام دهید. توجه داشته باشید که این کار توسط سایت برندینگ و شرکت برندینگ نیز می‌تواند انجام شود. برای انجام این کار، باید قدم‌ها زیر را بپیمایید:

تعیین جامعه هدف

اولین کار در برندینگ تعیین جامعه هدف می‌باشد چراکه اگر برند متناسب با جامعه هدف نباشد، باعث می‌شود تا اعتماد در مورد آن شکل نگیرد. به همین دلیل، در برند سازی بهتر است توجه شود که چه کسی از محصول استفاده می‌کند، هدف از تشکیل کسب و کار چه چیزی می‌باشد و غیره. این داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌ها مختلف می‌تواند به دست بیاید و سپس متناسب با آن، گام‌ها بعدی برداشته شود.

مشخص کردن خلاصه اهداف و ارزش‌ها شرکت

قبل از برندینگ لازم است که هدف از ایجاد کسب و کار مشخص شود. با استفاده از این اهداف، می‌توان بقیه قسمت‌ها برند سازی را ایجاد کرد که تمام آن‌ها، می‌توانند نشانگر اهداف و آرمان‌ها شرکت باشند.

داشتن ارزش‌ها، جنبه‌ها کیفی و مزایا منحصربه‌فرد

برند باعث می‌شود تا کسب و کار یک شرکت از رقبایش متمایز باشد. بنابراین برند باید نشانگر ویژگی‌ها منحصربه‌فرد شرکت باشد این ویژگی‌ها می‌تواند ارزش‌ها، مزیت‌ها و خصوصیات شرکت باشد.

ساختن هویت بصری

پس از طی کردن مراحل قبل، باید به طراحی بصری پرداخت که همان لوگو، پالت رنگ، تایپ و گرافی و غیره می‌باشد. در ایجاد هویت بصری، باید یک استایل ویژه مخصوص کسب و کار و یا شرکت انتخاب شود و تمام فعالیت‌ها حول آن صورت بگیرند. این کار در برندینگ باعث می‌شود که رقبا نتوانند از شرکت کپی‌برداری کنند. در طراحی لوگوها بهتر است از یک طراح حرفه‌ای کمک گرفته شود.

 پیدا کردن صدا برند

قدم بعدی، توجه به قسمت شنیداری برند می‌باشد. در واقع در این قسمت باید مشخص شود که لحن گفت‌وگو با مخاطبان، باید به چه صورتی باشد و از آن در شبکه‌ها اجتماعی برای ارتباط با مخاطب استفاده شود.

 به‌کارگیری برند مخصوص به خود 

برند زمانی موفق می‌شود که بتوان از آن استفاده کرد. پس از برند، باید از آن در کسب و کار استفاده نمود و این برند، باید در معرض دید مشتریان قرار داشته باشد.

برندینگ
در برندینگ حوزه‌ها مختلفی وجود دارد که همان‌طور که گفته شد، این حوزه‌ها باید در کنار یکدیگر استفاده شوند تا تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشند.

 

حوزه‌ها برندینگ چیست؟

در برندینگ حوزه‌ها مختلفی وجود دارد که همان‌طور که گفته شد، این حوزه‌ها باید در کنار یکدیگر استفاده شوند تا تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشند. اگر این حوزه‌ها در کنار یکدیگر به‌خوبی قرار داده شوند، بازاریابی برای محصولات را به‌خوبی می‌توان انجام داد و تأثیر برندینگ در بازاریابی مشاهده شود. این حوزه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هویت برند

برند و یا هویت برند، نامی است که اغلب ما در مورد آن شنیده‌ایم. در واقع برند، مردم را از محصولات و یا خدمات یک شرکت مطلع می‌کند. مردم اغلب از طریق لوگو و یا ویژگی‌ها بصری مختلف، می‌توانند یک برند را شناسایی کنند. مثلاً در آیفون، یک سیب گاز زده، نشان‌دهنده برند می‌باشد که مردم، آن را در هر کجا که ببینند، می‌شناسند.

  • تصویر برند

حوزه دیگری که در برندینگ وجود دارد، تصویر برند است. تصویر برند، در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و باعث می‌شود تا انتظاراتی در مخاطبان ایجاد شود. مثلاً رولز رویس که یک شرکت خودروسازی می‌باشد، اغلب خودروها گران‌قیمت و لوکسی را تولید می‌کند و مخاطبین از آن انتظار ندارند تا خودروها ارزان و بی‌کیفیتی را تولید نماید و اگر چنین کاری را انجام دهد، به ذهنیت مشتریان خود آسیب وارد کرده است.

  • یافتن جایگاه برند

یافتن جایگاه یک برند، به معنا نحوه عرضه یک محصول در بازار می‌باشد و مشخص می‌کند که بازار هدف یک محصول، کدام بخش از جامعه را در بر گرفته است. مثلاً برخی از وسایل بهداشتی هستند که در مردان و زنان به‌طور مشترک استفاده می‌شود اما بسته‌بندی آن را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند تا دسته‌ای از این افراد را ترغیب به خرید کند.

  • شخصیت برند

شخصیت برند، حوزه دیگری در برندینگ می‌باشد. شخصیت یک برند، مانند شخصیت انسان است که ویژگی آن محصول را به خریداران آن القا می‌کند.

  • ارزش ویژه برند

این موضوع، به معنا ارزش یک برند می‌باشد که می‌تواند شامل ارزش مالی آن برند و مزیت‌ها آن باشد. این ارزش، باعث می‌شود تا افراد زیادی به دنبال خرید آن محصول باشند و نسبت به آن اعتماد داشته باشند.

  • تجربه برند

تجربه برند مربوط به مشتری است و شامل تمام مراحلی که مشتری طی می‌کند تا یک خرید داشته باشد می‌شود. به همین دلیل، برندها معروف سعی می‌کنند در تمام شعب خود، از روش‌هایی برای فروش استفاده کنند که بتوانند استاندارها کاربری را رعایت نمایند.

  • تمایز برند

یکی دیگر از حوزه‌هایی که در برندینگ بررسی می‌شود تمایز برند می‌باشد که به معنا تفاوت محصولات و خدمات یک برند با رقبا آن است.

  • ارتباطات برند

منظور از ارتباطات، پیام‌هایی می‌باشد که به طرق مختلف، یک برند برای مخاطبین خود از طریق بیلبورد و غیره می‌رساند. برای داشتن برند موفق، باید مزایا اساسی محصولات خدمات به مردم شناسانده شود.

  • وجود گپ در برند

این گپ، در واقع فاصله میان وعده‌ها برند و کیفیت واقعی محصول می‌باشد. یک برند، وقتی می‌تواند موفق شود که بتواند وعده‌ها خود را عملی کند. یکی از مثال‌ها این مورد، وجود اختلاف در تصاویر روی بسته‌بندی و محتوا آن می‌باشد.

  • بسط و تعمیم برند

یکی دیگر از حوزه‌ها برندینگ  تعمیم و بسط است. تعمیم در برند، فاصله از حوزه اصلی برند، تجربه و گسترش دسته‌بندی محصولات تعریف می‌شود و بسط در برند باید به‌گونه‌ای باشد که محصولات جدید، مکمل محصولات فعلی باشند. برای مثال شرکت گوگل در ابتدا فقط در حوزه موتورها جست‌وجو فعالیت خود را انجام می‌داد اما امروزه، محصولات و خدمات گوناگونی را تولید کرده است.

برندینگ
عناصر تشکیل دهنده برندینگ جهت رشد و پیشرفت

عناصر تشکیل‌دهنده برندینگ چیست؟

در قسمت‌ها قبل با برند سازی و حوزه‌ها آن آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم به‌طور خلاصه با عناصر تشکیل‌دهنده در برندینگ آشنا شویم که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارزش‌ها برند و بیانیه مأموریت که پایه و اساس برند است و نشان می‌دهد برند چه هدفی را دنبال می‌کند.
  • استراتژی برند، که شامل دستورالعمل‌ها مختلف است، قسمت دیگر برند را تشکیل می‌دهد که در واقع سندی هستند که نشان می‌دهند برند دقیقاً به دنبال چه چیزی می‌باشد.
  • لوگو، چهره برند است و مهم‌ترین بخش برند سازی است. چراکه مخاطبین آن را در هر کجا ببینند، به یاد برند می‌افتند.
  • طراحی وب‌سایت در برندینگ یک مرحله کلیدی به‌حساب می‌آید. با طراحی وب‌سایت به‌طور صحیح و قرار دادن محتوا درست در آن می‌توان به تأثیر سئو بر برندینگ پی برد.
  • در کسب‌وکارها مختلف از موارد دیگری نیز استفاده کرد و می‌توانند دارایی‌ها دیگر نیز به کسب و کار اضافه شود.
  • برای داشتن یک برند موفق، باید برند به مردم شناخته شود.
  • برای اینکه مشتریان بتوانند با برند ارتباط برقرار کنند، باید از یک روش مشخصی استفاده شود تا دچار مشکل نشوند.
  • یکی از نکات مهم در برندینگ ارتباط مناسب با مشتریان است و در این کار باید آن‌ها را به مشتری دائمی تبدیل کرد.
  • برای داشتن برند بهتر، باید بازاریابی بهتری نیز صورت بگیرد.
  • گاهی اوقات برای برند سازی، باید از یک محصول خاصی شروع شود و سپس آن را به محصولات دیگر و شرکت بسط داد.

کلام آخر در خصوص استراتژی برندینگ وپرسونال برندینگ

برندینگ در واقع تعهدها یک شرکت و عمل کردن به آن می‌باشد که اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند یک حاشیه امن را برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ایجاد کند. برند سازی می‌تواند بر روی مشتریان  و کارکنان تأثیر داشته باشد و از این طریق تعداد کالاها به فروش رفته را افزایش دهد. در برند سازی‌ها استراتژی مختلفی وجود دارد که این استراتژی راه رسیدن به هدف را مشخص می‌کنند. برای برند سازی، باید جامعه هدف شناخته شود و متناسب با آن برند سازی صورت بگیرد.

برند سازی حوزه‌ها مختلفی دارد که هر کدام از این حوزه‌ها باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند استراتژی برندینگ  را به‌خوبی پیاده‌سازی کنند. یکی از نکاتی که باید در برند سازی به آن توجه نمود، برندینگ در سئو است که در مقاله‌ها دیگر به‌خوبی توضیح داده‌شده است. امیدواریم از این مطالب بتوانید نکات ارزشمندی را فرابگیرید و از آن استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

برند به چه چیزی گفته می‌شود؟

برند مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی می‌باشد که می‌تواند کسب‌وکارها مختلف را از یکدیگر متمایز کند.

برندینگ چیست و در آنچه چیزی را دنبال می‌کنند؟

برندینگ به تمام روش‌هایی که برای شناساندن خدمات، کالا، شرکت و غیره به مشتری استفاده می‌شود، می‌گویند و در کسب و کار امروزی بسیار اهمیت دارد.

چرا برندینگ اهمیت دارد؟

برندینگ اهمیت دارد چراکه با استفاده از آن می‌توان کسب و کار را به‌خوبی معرفی کرد، ارزش تجاری را افزایش داد، به مشتری‌ها جدید دسترسی داشت، رضایت را در مشتریان افزایش داد، در کارمندان اعتمادبه‌نفس ایجاد کرد و در بازار کسب و کار، اعتبار و اعتماد ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 × پنج =

فهرست