در کسب و کار، اگر بازاریابی انجام نشود، فروش محصولات نیز وجود نخواهد داشت. اما این بازاریابی باید بر چه اساسی باشد؟ یک کسب و کار باید دارای برند باشد تا هویت آن مشخص باشد و سپس متناسب با آن، بازاریابی را انجام داد.
به همین دلیل بازاریابی و برندینگ دو روی یک سکه هستند و اگر یکی نباشد، دیگری هم وجود نخواهد داشت. بنابراین مفهومی به نام بازاریابی برندینگ ایجاد شد. در ادامه میخواهیم این مفهوم را بررسی کنیم و آن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از آن در کسب و کارتان استفاده کنید.
بازاریابی برندینگ چیست؟
بازاریابی و برندینگ دو مقوله بسیار حیاتی هستند که هر کدام در استراتژی برند کسب و کار نقش متمایز دارند. برندینگ یا نشان تجاری قوانین و روشهایی را برای شکل و شمایل بیزنس شما طراحی میکند. این موارد شامل تصاویر، لحنها، رنگها و غیره میباشد که با استفاده از آن برند معرفی میشود. از طرف دیگر، بازاریابی تنها بر اساس آنچه کسب و کار میگوید تمرکز دارد.
در واقع برند راهی برای نشان دادن شرکت و فعالیتها آن است و مارکتینگ، چیزی است که شرکت درباره خود میگوید و این دو مفهوم در کنار یکدیگر بازاریابی برندینگ را ایجاد میکنند. در واقع این نوع بازاریابی، به بهترین شکل و نحو ممکن، هویت شما برای مشتریان مشخص میشود و به آنها انتقال مییابد.
باید توجه داشت که برندینگ و بازاریابی بدون یکدیگر وجود نخواهند داشت و این دو در کنار هم میتوانند ارزش را برای شرکت ایجاد کنند. البته در نظر داشته باشید که بازاریابی پس از ایجاد برند، شروع میشود. در خلق تبلیغات جدید، اگر بدانید چه چیز را باید بگویید، میتوانید تبلیغات جدیدی را تشکیل دهید و این کار بهسادگی انجام میشود.
Brand marketing is a way to promote your product or service by promoting your brand as a whole.
ایجاد کمپینها برندینگ قدرتمند
برای بازاریابی برندینگ باید از ابزارها و کمپینگها قدرتمندی استفاده کرد که شامل موارد زیر میباشد:
جنبه بصری برند
روشها بصری مانند استفاده از رادیو، متن، کمپینهای مارکتینگ، ویدئوها و تصاویر، میتوانند در این مورد کمککننده باشند. هنگام بازاریابی برای برند و ایجاد تبلیغات و پیامها بازرگانی در مورد آن آسانتر خواهد شد درصورتیکه تصمیمات درستی در طول برندسازی گرفته شود.
از یک تبلیغ به تبلیغ دیگر در مورد یک برند، مجموعه رنگها استفاده شده در تبلیغات، باید متناسب با رنگها استفاده شده در لوگو برند باشد و فقط تغییرات کمی در آن شکل بگیرد تا از این طریق، در ذهن مخاطب هک شود که با این کار، میتوان بازاریابی برندینگ را شکل داد. به همین دلیل، در طراحی برندینگ، باید بهترین تصویرها انتخاب شوند تا بتوانند هدف شرکت و آینده آن را به نمایش بگذارند. بنابراین نباید در لوگوها، پالتها رنگی و تبلیغات تفاوت زیادی دیده شود چراکه ممکن است بسیار برای کسب و کار خطرناک باشد.
پیام برند و جنبه واژگانی
واژهها بسیار اهمیت دارند و آنها هستند که پایه و اساس اجتماع را شکل میدهند و میتوانند تأثیر زیادی در ذهن افراد بگذارند. زمانی که زبان برند تدوین میشود، بازاریابی با استفاده از آن بسیار آسانتر میشود و میتوان واژگان مناسبی را متناسب با برند انتخاب نمود که بسیار مفید است. در واقع با ایجاد این زبان، ابزار قدرتمندی برای تبلیغات ایجاد میشود و میتوان با مشتریان به خوبی و بهطور عمیق ارتباط برقرار کرد که این موضوع میتواند دلیل اهمیت بازاریابی برندینگ باشد. به همین دلیل، برندها معروف، در این زمینه بسیار موفق عمل میکنند و نام محصولشان در همه جا وجود دارد.
برای مثال، در اغلب جاها دنیا، به دستمال کاغذی کلینکس میگویند. در واقع کلینکس یکی از برندهایی است که در این مورد فعالیت میکرده است. یعنی نام برند، به جای نام محصول استفاده میشود که نشان دهنده اهمیت برندینگ و بازاریابی در کنار یکدیگر میباشند و آواها در هر دو نقش اساسی دارند. از زبان در تبلیغات استفاده میشود و در برندسازی، با استفاده از کلمات و زبان، هدف یک کسب و کار مشخص میشود. بنابراین در بازاریابی برندینگ باید از زبان و کلمات به خوبی استفاده شود تا بتواند بر جان مشتری بنشیند و در جان آنها از اهمیت ویژهای برخوردار شود.
چگونه میتوان برند را به شیوهای درست معرفی کرد؟
در بازاریابی باید برند به شیوهای درست معرفی شود که در راه آن، از واژهها استفاده میشود و سپس استراتژی برای آن تدوین میشود. برای تدوین استراتژی باید به سه نکته هدف، مخاطب و پیام دقت زیادی شود.
همه بازاریابیهایی که برای برندها انجام میشوند هدف خاصی را دنبال میکنند که برای متوجه شدن آن میتوان در مورد کسب و کار سؤالاتی را مطرح کرد و از طریق آن به هدف پی برد. در بازاریابی برندینگ هدف کسب و کار اهمیتی ندارد اما این اهداف باید واضح و روشن باشند تا استراتژیها قوی ایجاد شوند.
نکته دیگر که دارای اهمیت است، مخاطبان میباشد. برای بهبود فروش باید بر روی مشتریان تمرکز داشت و متناسب با آنها تبلیغات را ایجاد کرد و برند را تشکیل داد. از این طریق میتوان مشتریها جدیدی را به دست آورد و از طرفی مشتریان قبلی را به مشتریان دائمی تبدیل کرد.
در نهایت تصویری واضح و آشکار از اهداف و مخاطبین مشخص میشود و از این طریق میتوان پیامها را به دست مخاطبین رساند. سپس با استفاده از ابزارهایی که در بازاریابی برندینگ وجود دارد، میتوان نتایج حاصل از این اعمال را مشخص کرد و سپس تغییرات مناسب را انجام داد.
کلام آخر
بازاریابی و برندینگ، از مهمترین قسمتها یک کسب و کار هستند و اگر یکی از آنها نباشد، کسب و کار با شکست مواجه میشود. به دلیل اهمیتی که این دو دارند، مفهومی به نام بازاریابی برندینگ ایجاد شد. در بازاریابی برندینگ، کمپینها قدرتمندی ایجاد میشود که این کمپینها برای بهبود کسب و کار بسیار مفید میباشند. امیدواریم نکات و مطالب گفتهشده در این مورد برای شما مفید بوده باشد و شما بتوانید از آنها برای بازاریابی و برند سازی در مورد کسب و کار خود استفاده کنید.
سوالات متداول
بازاریابی برندینگ چیست؟
بازاریابی برندینگ، بازاریابی میباشد که بر اساس یک برند خاص است و هر دو، دو روی یک سکه میباشند.
در بازاریابی برندینگ باید از چه ابزارها و کمپینهایی استفاده کرد؟
در این بازاریابی باید از مواردی مانند پیام برند و جنبه بصری برند استفاده کرد تا بازاریابی با استفاده از برند به خوبی انجام شود.
با استفاده از چه ابزاری میتوان برندینگ را به درستی بازاریابی کرد؟
برای این کار، میتوان از ابزارهایی استفاده کرد که در تدوین استراتژی به کار میروند که شامل هدف، مخاطب و پیام میباشد.