برندینگ، یکی از کارهایی است که باید در کسب و کارها صورت بگیرد تا رونق در آن ایجاد شود و مشتریان و کارمندان، رضایت داشته باشند. بنابراین، برای رسیدن به هدف برندینگ باید برنامه ریزی شود و به همین دلیل به استراتژی برندینگ نیاز است. به دلیل اهمیتی که این استراتژی دارد، در این مقاله قصد داریم آن را معرفی کنیم و انواع آن را بیان کنیم.
استراتژی برندینگ چیست؟
در این استراتژی یک برنامه بلند مدت است که برای رسیدن به اهداف بلند مدت، ایجاد میشود. این هدف میتواند معرفی و انتخاب برند مورد نظر به مصرف کننده باشد. این استراتژیها اگر درست انجام شوند، میتوانند ارزش ویژهای را به کسب و کار بدهند و کسب و کار را به یک نام ماندگار در زمینه خاص تبدیل کنند.
در نتیجه، برند مذکور، ارزش و معنایی فراتر از یک نام برای مشتریان دارد و با زندگی آنها گره میخورد. به طور کلی، برندینگ ایجاد هویت برای کسب و کار میباشد و استراتژی برندینگ به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در جهت معرفی آن محصول انجام میشود. این استراتژی محدود به طراحی لوگو، رنگ و وبسایت نمیباشد و این موارد قسمتی از این استراتژی میباشند.
هدف از پیاده سازی استراتژی برندینگ چیست؟
هدف از به کارگیری این استراتژی در کسب و کار این است که محصولات و کسب و کار، به مصرف کننده معرفی شود و هدف از ایجاد کسب و کار، به آنها گفته شود. این کار باعث میشود تا مشتری متوجه تمایز یک برند با برندها دیگر شود.
این استراتژی، یک استراتژی بلند مدت است و به همین دلیل، موفقیت در آن یکشبه نیست. اندازه گیری میزان موفقیت در استراتژی برندینگ کار سادهای نیست چراکه این استراتژیها دارای عناصر ناملموس هستند و به راحتی قابل شناسایی نیستند. به همین دلیل، اندازه گیری میزان موفقیت، به صورت نسبی انجام میشود که برای بررسی آن باید فاکتورهایی انتخاب شود.
برای هر کسب و کار، آیتمها مختلفی برای اندازهگیری وجود دارد که در همه آنها، استراتژی مشترکی وجود دارد. پاسخ به برخی از سؤالات، میتواند در تدوین استراتژیها کمک کند که شامل موارد زیر میباشد:
- هدف اصلی برند چیست و کدام نیاز مشتری را میتواند برآورده کند؟
- چه چیزی در محصولات و خدمات این برند وجود دارد که از رقبا متمایز است؟
- چرا مشتریان باید از این برند، محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند؟
- نیازها و خواستهها مشتریان چیست و چگونه میتوان آنها را برآورده ساخت؟
با پاسخ دادن به این سؤالات، میتوان استراتژی برندینگ را طراحی کرد و به نتیجه دلخواه خود رسید.
انواع استراتژی برندینگ چیست؟
برندینگ دارای انواع مختلفی میباشد که میتوان آنها را به صورت هوشمندانه در تدوین استراتژی انتخاب کرد که میتواند به کسب و کار ارزش ویژهای بدهد. البته در این مورد باید به نوع مخاطب، حوزه فعالیت کسب و کار، میزان بودجه و غیره توجه کرد. انواع استراتژی برندینگ شامل موارد زیر میباشد:
پرسونال برندینگ
پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی، به برندسازی اشاره دارد که این کار، برای یک شخص خاص صورت میگیرد. برای مثال افرادی مانند بازیگران، فوتبالیستها، خوانندگان، سیاستمداران و غیره از این نوع استراتژی برندینگ استفاده میکنند تا خود را به عموم معرفی کنند.
برندینگ محصول
این نوع از برندینگ، محبوبترین برندسازی است که بر متمایز کردن یک محصول در بازار رقابتی تمرکز میکند. در این نوع استراتژی از نماد و طراحیها خاص استفاده میشود و به مشتری کمک میکند تا در طیف گستردهای از محصولات، محصول برند را به راحتی تشخیص دهد و از آن استفاده کند.
برندینگ شرکتی
یکی از ارزشها اصلی هر شرکت، برندینگ شرکتی و یا سازمانی میباشد. در این نوع از استراتژی برندینگ یک کسب و کار تلاش میکند در بین رقبا، خود و محصولات خود را به بهترین صورت به مشتریها بشناسد و در رقابت پیروش شود.
برندینگ خدمات
در این نوع برندینگ، تمرکز بر روی برآورده ساختن نیازها مشتریان میباشد. برخی از شرکتها و کسب و کارها نیز از این استراتژی استفاده میکنند که اغلب به دنبال جذب مشتریان و ارائه خدمات در بهترین شرایط برای آنها هستند. در این نوع استراتژی سعی میشود تا مشتری تکریم شود و ارزش والا او حفظ شود.
برندینگ مشارکتی
این نوع از برندینگ یکی از استراتژی برندینگ میباشد که به بازاریابی مشترک اشاره دارد. این نوع از برندینگ باعث میشود تا یک نام تجاری در عرصهها مختلف وارد شود که این کار توسط کسب و کارها دیگر انجام میشود و آنها میتوانند بر روی کار یکدیگر اثر بگذارند.
برندینگ آنلاین
برندینگ آنلاین، نیز یک استراتژی مؤثر میباشد که به کسب و کارها کمک میکند تا بتوانند خود را در بازارها آنلاین به مصرف کننده معرفی کنند. این برندینگ شبیه به بازاریابی دیجیتال میباشد که در بسترهایی مختلف انجام میشود. امروزه به دلیل گسترش فضا مجازی، این نوع از برندینگ، توسط شرکتها بزرگی نیز انجام میشود و این شرکتها و دیگر کسب و کارها به راحتی میتوانند خود را به مصرف کننده معرفی کنند.
In the business industry branding is everything. You can’t think about McDonalds, Coca-Cola and even Starbucks and know exactly what their brand image is.
کلام آخر
استراتژی برندینگ به یک برنامه بلند مدت گفته میشود که برای رسیدن به اهداف طولانیمدت طراحیشدهاند. این استراتژیها میتوانند ارزش ویژهای به یک کسب و کار دهند که این موضوع میتواند باعث ایجاد اعتماد مشتریان شود و رضایتمندی کارمندان را به دنبال داشته باشد. برای ایجاد این استراتژیها باید در ابتدا کار سؤالاتی مطرح شود و مجموعهای که برای کسب و کار فعالیت میکند به آنها پاسخ دهد که یکی از مهمترین این سؤالات این است که هدف این کسب و کار چیست؟ پس از پاسخ دادن این سؤالات میتوان استراتژی را برنامه ریزی کرد.
استراتژی برندینگ دارای انواع مختلفی است که شامل برندینگ مشارکی، برندینگ شرکتی میباشد. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و شما بتوانید با استفاده از نکات آن، استراتژی مناسبی را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.
سوالات متداول
استراتژی برندینگ به چه معنا است؟
استراتژی برندینگ به مجموعه برنامههایی گفته میشود که برای مدت زمان طولانی استفاده میشوند تا یک کسب و کار را به یک هدف مشخص برسانند.
هدف از استفاده استراتژی برندینگ چیست؟
کسب و کارها از استراتژی برندینگ استفاده میکنند تا به هدف خود که معرفی محصول و کسب سود است دست یابند.
انواع استراتژیهایی که میتوان در برندینگ استفاده کرد؟
در برندینگ از استراتژیهای مختلفی استفاده کرد که شامل برندینگ آنلاین، برندینگ خدماتی، برندینگ شرکتی، برندینگ محصولات و برندینگ فردی میباشد.