ما در زمانی هستیم که کسبوکار، جایگاه ویژهای در میان جوامع مختلف دارد و اغلب افراد دوست دارند تا کسبوکار خود را داشته باشند. اولین چیزی که آنها باید از کسبوکار خود بدانند این است که چگونه برندینگ را باید انجام دهند. کسبوکارها نوپا گمان میکنند که برند سازی ویژه یک کار بزرگ است اما این موضوع تفکری کاملاً اشتباه میباشد. هر کسبوکاری به برند سازی نیاز دارد. از طرفی برای برند سازی بازاریابی نیز اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نقش مارکتینگ در برند سازی بپردازیم. اگر شما نیز به این حوزه علاقه دارید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.
بازاریابی چیست؟
مارکتینگ به فعالیتهایی اطلاق میشود که یک شرکت و کسبوکار برای ترویج خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام میدهد. مارکتینگ شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرفکنندگان یا سایر مشاغل است. برخی از بازاریابیها توسط شرکتهایی انجام میشوند که نمایندگی شرکت اصلی را دارند و یا با شرکتها بازاریابی قرارداد دارند.
متخصصانی که در بخش مارکتینگ و تبلیغات یک شرکت کار میکنند، به دنبال جلبتوجه مخاطبان بالقوه و کلیدی از طریق تبلیغات هستند. در تبلیغات مخاطبان خاصی را هدف قرار میدهند و ممکن است شامل تأیید افراد مشهور، عبارات یا شعارهای جذاب، بستهبندیهای بهیادماندنی یا طرحهای گرافیکی که در معرض دید کلی رسانهها باشد استفاده گردد.
Marketing refers to activities a company undertakes to promote the buying or selling of a product or service. Marketing includes advertising, selling, and delivering products to consumers or other businesses. Some marketing is done by affiliates on behalf of a company.
برندینگ به چه معنایی میباشد؟
برندینگ به معنای قدرت دادن به یک محصول و یا خدمت میباشد. درواقع برند سازی فرآیند معنا دادن به محصولات، سازمان، شرکت یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرفکنندگان است. این یک استراتژی طراحیشده توسط سازمانها است که به افراد کمک میکند تا برند موردنظر خود را شناسایی کنند. برند سازی به مصرفکننده یک دلیلی میدهد تا او از محصولات رقیب استفاده نکند و فقط از یک برند خاص خریدها خود را انجام دهد. برند سازی باعث میشود که مصرفکننده با برند و محصولات آنها آشنا شود. هدف برندینگ جذب و حفظ مشتریان وفادار و سایر ذینفعان از طریق ارائه محصولی است که همیشه با آنچه برند وعده داده است، هماهنگ باشد.
چه دلایلی وجود دارد که نشان میدهد برند سازی در بازاریابی اهمیت دارد؟
برند سازی و شناخت مشتری
توسعه برندی که دارای سطح شهرت یا تسلط در بین مخاطبین هدف شما باشد، به ایجاد شناخت قوی مشتری کمک میکند. این در هنگام توسعه مواد بازاریابی شما اهمیت دارد زیرا میخواهید محصول و خدمات شما انتخاب خودکار در بین مشتریان باشد. داشتن یک نام تجاری قابلتشخیص به این معنی است که مصرفکنندگان بهاحتمالزیاد محصولات شما را در مقایسه با یک نام تجاری کمتر شناختهشده انتخاب میکند. داشتن پایههای قوی برند سازی برای کسبوکار شما حیاتی است. بهاینترتیب مشتری شما شروع به شناخت و ارتباط با برند شما میکند.
برای توسعه پایههای یک برند قوی، ۲ عنصر ضروری وجود دارد که شناخت برند شما را افزایش میدهد. بدون برنامهریزی استراتژیک برای این عناصر، کار برندینگ شما نتیجهای نخواهد داشت و کسبوکار شما سقوط میکند. این عناصر شامل پیام برند و هویت برند میباشد.
نام تجاری و مزیت رقابتی
داشتن یک نام تجاری قوی و قابلتشخیص که دارای هویت ثابت در سراسر فعالیتهای بازاریابی شما باشد، به شما کمک میکند تا خود را از رقبای داخل بازار متمایز کنید. این در هنگام نفوذ به بازار سودمند است و حس اعتبار و همچنین مزیت رقابتی را به شرکت شما میبخشد. برای انجام این کار مهم است که دستورالعملهای یکسان برند را در سراسر بازاریابی خود چه بهصورت آنلاین و چه آفلاین اجرا کنید.
اگر برند شما دارای علامت و یا رنگ خاصی است باید در تمام تبلیغات خود از آن بهره ببرید. این شناخت و آگاهی از برند شما را افزایش میدهد و بهنوبه خود، کسبوکار شما را از سایر رقبای موجود در بازار متمایز میکند و به شما مزیتی میدهد تا بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و در رقابتها پیروز شوید.
نام تجاری و وفاداری مشتری و ارزشهای مشترک
مشتریان شما بهترین متحدان شما برای تقویت برند شما هستند. در دنیای امروزی که ادراک ارزش برند شما را تعیین میکند، برندینگ که ویژگیهای قابلتشخیصی دارد و ارزشهای آن را ارائه میدهد، وفاداری به برند را در بین مصرفکنندگان القا میکند. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، ۶۴ درصد از مصرفکنندگان میگویند که در وهله اول به اشتراک گذاشتن ارزشهای یکسان با یک برند دلیل اصلی رابطه آنها با برند میباشد.
برند سازی و حفظ مشتری
زمانی که برند خود را به نقطه نسبتاً قابلتشخیصی در بین مخاطبان هدف خود ارتقا دهید، شیوههای بازاریابی شما به طور فزایندهای از نظر ایجاد سرنخ فروش سودمندتر میشوند. درک این نکته مهم است که برند سازی به حفظ مشتریان فعلی کمک میکند زیرا مشتریان را با برند و مارکتینگ شما درگیر میکند. اجرای مؤثر استراتژی برند به این معنی است که میتوانید تجربه مشتری خود را مدیریت کنید، آنها را مجذوب و درگیر نگهدارید، به طوری که آنها بارها و بارها برای استفاده از محصولات شما بازگردند. یک برندینگ قوی پس از تعامل اولیه با کسبوکار شما، مشتریان را به قیف خرید بازمیگرداند.
توسعه یک برند با در نظر گرفتن حفظ مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته گریس میلر، کارشناس ارجاع مشتری، ۹۲ درصد از مشتریان بالقوه به توصیههای شخصی بیش از هر نوع بازاریابی دیگری اعتماد دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، شما میتوانید اهمیت برندتان را نه تنها از رقبا متمایز کنید، بلکه به ارزشهای پیشنهادی خود نیز عمل کنید. هر چه مشتری تجربه بهتری از برند شما داشته باشد، تمایل بیشتری به توصیه محصولات و خدمات شما به سایر مشتریان بالقوه دارد. اینجاست که یک کمپین ارجاع نیز فوقالعاده مؤثر خواهد بود.
برند سازی و اعتماد در بازار
ما در بالا دیدیم که چگونه برندینگ میتواند برای کسبوکار شما از نظر ایجاد علاقه و گفتگو در مورد تجارت شما مثمر ثمر واقع شود. بااینحال، توجه به این نکته بسیار مهم است که یک برند قوی همچنین حس اعتماد را در بازار و همچنین در بین مصرفکنندگان شما برمیانگیزاند.
ساختن یک برند قوی به تعیین اینکه مشتریان شما چگونه کیفیت محصولات و خدمات شما را درک میکنند و احتمال خرید از شما را بالا میبرند به کسبوکارتان کمک میکند. از طریق اجرای استراتژی برند تجاری خود در سراسر فعالیتهای بازاریابی خود، سطح اعتبار نام تجاری خود را در بین مشتریان افزایش میدهید. با این کار، همانطور که مشتریان شروع به اعتماد به پیشنهادها برند شما میکنند، احتمال سهولت خرید بیشتر میشود.
کلام آخر
امروزه کسبوکارها مختلفی در جهان وجود دارند که باید با یکدیگر رقابت کنند. برای پیروزی در رقابت باید برند مخصوص به خود را داشته باشند و بازاریابی انجام دهند. در این مقاله سعی شد به ارتباط این دو با یکدیگر اشاره کنیم. در کل، مارکتینگ باعث میشود تا برندینگ شما با موفقیت همراه شود و در رقابتها مختلف شما به پیروزی دست پیدا کنید. امیدواریم از این مطالب بتوانید بهره ببرید و کسبوکار خود را رونق ببخشید.
سوالات متداول
چه زمانی برندینگ اثربخش خواهد بود؟
برندینگ زمانی اثربخش است که همراه با بازاریابی باشد. این بازاریابی باید با روشها اصولی انجام شود تا بتواند برند را به مخاطبین بشناساند و آن را در ذهن آنها حک کند.
در برندینگ، چه زمانی به بازاریابی نیاز است؟
در اول کار، زمانی که میخواهید برند خود را به مردم بشناسانید، به بازاریابی نیاز دارید. ازآنپس اگر محصول جدیدی را آغاز کردید باید از بازاریابی بهره ببرید تا بتوانید محصول خود را به فروش برسانید.
هزینه بازاریابی برای برندینگ چقدر است؟
این هزینه به نوع کسبوکار و مقدار کار بستگی دارد. هر چه کسبوکار پرسودتر باشد و کار موردنیاز آن بیشتر باشد، این هزینه بیشتر خواهد بود.