در محیط بسیار رقابتی امروزی، تصور اینکه شرکتها میتوانند با یک چشمانداز سنتی و بدون استراتژی دقیق بقای خود را حفظ کنند و سهم بازار خود را حفظ کنند، ایدهای کاملاً نادیده گرفته شده است. بی توجهی به بحث روز بازاریابی می تواند منجر به نابودی کسب و کار و ناامیدی از تمام اهداف بنیانگذاران و سهامداران آنها و امیدهای کارکنان شود. بنابراین مقولاتی مانند برندینگ در بازاریابی که لازمه پایداری کسب و کار است باید جدی گرفته شود. برندینگ و بازاریابی مقوله های مهمی در زمینه توسعه کسب و کار هستند، بنابراین ابتدا و قبل از پرداختن به تاثیر برندینگ در بازاریابی، لازم است هر یک از این دو مقوله مهم را تعریف کنیم.
تعریف برندینگ
برندینگ مقوله ساده ای نیست و شامل طیف وسیعی از فعالیت هاست که به وسیله آن تصویری که هویت یک شرکت و محصولات و خدمات آن را در بر می گیرد در ذهن مخاطب نقش می بندد و هر جا که نام برند ظاهر می شود ناخودآگاه تصویر تداعی می شود. در ذهن آنها برندسازی موفق می تواند منجر به مشتریانی ثابت و حتی وفادار برای محصولات و خدمات شرکت شود و خود مشتری وفادار دیگران را تشویق می کند تا کالاها و خدمات برند را بدون پرداخت پول خریداری کنند. بنابراین برند می تواند اصولی و موفق باشد.
در واقع برندسازی ماهیت یک برند را در دل مخاطب شکل می دهد و می تواند شامل لوگو، برند، علامت تجاری، طرح، رنگ، تبلیغات و غیره باشد. با برندسازی موفق، تصوری از محصولات و خدمات برند در ذهن مشتریان ایجاد می شود که از محصولات و خدمات شرکت به عنوان راهی برای ارضای نیازهای خود و حل مشکلات خود استفاده می کنند. برای برند البته تعاریف مختلفی ارائه شده است و هیچ کدام را نمی توان به طور قطعی تایید یا رد کرد. بلکه می توان گفت اکثر این تعاریف تا حدودی درست هستند و البته ممکن است به اندازه کافی کامل نباشند و تمامی دسته بندی های مربوط به برند را در بر نگیرند.
مفهوم برندینگ در بازاریابی
برخی به اشتباه تصور می کنند که بحث بسیار گسترده و پیچیده برندینگ و برندسازی صرفاً به طراحی برند و لوگو برای شرکت و محصولات و خدمات آن محدود می شود که این نگاه بسیار سطحی است. البته برند و لوگو نیز بخشی از دسته بندی گسترده تر برندسازی هستند. اما این همه ماجرا نیست. به طور کلی به تمامی روش ها و اقداماتی که در مجموع تصویری از خدمات و محصولات و نام یک شرکت یا کسب و کار را در ذهن و چشم مخاطب ایجاد می کند، برندسازی نامیده می شود. به عبارت دیگر به تمام اقداماتی که باعث ایجاد برند در بین مخاطبان می شود، برندسازی و برندینگ می گویند.
در واقع برند با احساسات مخاطب مرتبط است و محصولات و خدمات یک شرکت در قلب و ذهن مردم و مخاطبان نقش می بندد و می تواند در قلب آنها وفاداری ایجاد کند. بنابراین می توان گفت برندسازی یا برندسازی فرآیندی است که طی آن به موقعیت احساسی یک محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار افزوده می شود و در نتیجه ارزش آن را برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش می دهد.
راز برندینگ موفق
یک برند موفق زمانی به دست میآید که خواستهها و نیازهای مشتریان بالقوه به خوبی شناسایی شود و برند در ذهن مخاطب بر اساس نیازهای آنها باشد. برند یک شرکت با تجارب قبلی و برداشت مشتریان از بازار مرتبط خواهد بود و علاوه بر جذب عدهای از افراد به سمت برند، برخی از مشتریان را از برند دور میکند. یک برند موفق باید هر روز برای جلب رضایت بیشتر مشتری و جذب مشتریان جدید تلاش کند.
این امر تنها از طریق تحقیقات میدانی مناسب، عملکرد و رضایت مشتری و تعیین استراتژی صحیح تبلیغات امکانپذیر است. در عمل، مدیریت برند، پایهای قوی برای بازاریابی و ارتباطات شما فراهم میکند، که در صورت عدم کنترل، میتواند برند شما را پشت سر رقبای شما قرار دهد.
به همین دلیل است که سیستم ارتباط با مشتری در اکثر برندها و شرکتهای موفق بسیار جدی گرفته میشود و این شرکتها بانک اطلاعاتی کاملی از تمامی کانالهای ارتباطی مشتریان قبلی و مشتریان بالقوه خود دارند و با برقراری ارتباط مستمر با آنها توجه آنها را جلب میکنند. نباید فراموش کرد که مشتری قدیمی همچنان میتواند از شرکت خرید کند و همچنین دیگران را به خرید از کالاها و خدمات یک برند تشویق کند. بنابراین یک تجربه خرید عالی باید در ذهن شما حک شود و هرگز نباید این تجربه خوب را فراموش کنید.
تعریف بازاریابی
عملاً هیچ فردی وجود ندارد که با بازاریابی آشنا نباشد. اما اگر از افراد زیادی بخواهیم که بازاریابی را دقیقاً تعریف کنند، افراد کمی موفق خواهند شد. البته تعریف واحدی از بازاریابی وجود ندارد و تعاریف زیادی نیز وجود دارد که هر کدام تا حد زیادی درست هستند.
یکی از کاملترین تعاریف بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا ارائه شده است که آن را مجموعهای از فعالیتها و فرآیندهایی میداند که برای انتقال و مبادله هر چیزی که برای مشتریان و کل جامعه ارزشمند است انجام میشود. در تعریفی دیگر، بازاریابی عبارت است از تجاریسازی هر رابطهای که در کسب و کار و با افراد خارج از کسب و کار برقرار میشود.
با این تعریف، بازاریابی هنر تغییر ذهنیت افراد نسبت به هر چیزی است. بازاریابی فرصتی را برای کسب و کارها فراهم میکند تا با فروش بهتر محصولات خود و دستیابی به سودآوری و گسترش، سودآور باشند و همچنین بتوانند با استخدام کارکنان جدید به ایجاد شغل در جامعه کمک کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که بازاریابی فرصتی برای همکاری با سایر شرکتها و ایجاد روابط کاری فراهم میکند.
تاثیر برندینگ در بازاریابی
با در نظر گرفتن تعریف برند و بازاریابی، اکنون به مقوله تأثیر برندینگ بر بازاریابی میپردازیم. نام تجاری کمک میکند تا تصویر خوبی از کسب و کار در ذهن دیگران ایجاد شود. حال وقتی کسب و کاری که برند آن شناخته شده است و تصویر خوبی از آن در ذهن مخاطب وجود دارد، پیشنهاد یا محصول و خدمات جدیدی ارائه میدهد، مخاطب بر اساس شناختی که از برند و نام نیک آن دارد. در ذهن آنها ثبت میشود و شما از رقبای خود در بازار پیشی میگیرد.
در واقع برند موفق خود مرحلهای از بازاریابی برای یک کسب و کار است و زمانی که یک برند موفق و الهام بخش برای محصولات و خدمات تجاری وجود داشته باشد، مخاطب میتواند راحتتر با آنها ارتباط برقرار کند و تعامل معنوی محصولات ایجاد کند و محصولات را خریداری کند.
خدمات از آن برند شما باید هویت برند خود را به خوبی در ذهن مخاطبان خود قرار دهید و مفهوم و شعار برند شما به خوبی برای آنها شناخته شده باشد تا بتوانید از آنها انتظار تعامل داشته باشید. برای این منظور استفاده از محتوای مناسب میتواند بسیار مفید باشد. استفاده از فیلمهایی که مفاهیم را به خوبی منتقل میکند، مقالات کاربردی و آموزشی در سایتها، فعالیت در شبکههای اجتماعی و …. میتواند به شرکتها در این زمینه کمک کند.
اهمیت برندینگ در کسب و کارها
بدیهی است که برندسازی و فرآیندهای تخصصی آن مزایای زیادی برای کسب و کار شما به همراه دارد. یکی از مهمترین نکات تاثیر برندینگ در بازاریابی این است که برندسازی میتواند به انتقال پیام شما، ایجاد آگاهی از خدمات و محصولات شما، ارتباط با مشتریان و آگاهی از برند شما کمک کند. همچنین زمانی که برند درست انجام شود، اعتبار محصولات و خدمات آن شرکت در دل مشتریان افزایش مییابد و این افراد به برند وفادار میشوند و این امر منجر به بازاریابی دهان به دهان بدون مزد میشود.
برای برند در واقع، سرمایه گذاری در برندسازی میتواند ارزش افزوده زیادی برای شرکتها ایجاد کند. برای این منظور، میزان رضایت مشتری از کالاها و خدمات کسب و کار و همچنین پاسخگویی و ارتباط کافی با مشتریان هرگز نباید فراموش شود. . در این زمینه نباید از یک نکته غافل شد و آن اینکه ما در مورد برندمان چگونه فکر میکنیم مهم نیست، بلکه تصور مشتریان از برندمان مهم است و باعث رشد بیشتر آن میشود.
لازم به ذکر است که مشتری و اهمیت دادن به او در فرآیند تاثیر برندینگ در بازاریابی بسیار بسیار مهم است. به عبارت دیگر، برندسازی صرفاً به معنای تسخیر بازار هدف یا پذیرش محصولات و خدمات تجاری از مشتری در میان رقبا نیست.
It’s important you understand the difference between branding and marketing so you can efficiently use them together. In essence, marketing is how you build awareness of your brand and its products and generate sales, and branding is how you express who your business is for and what it’s all about
کلام آخر
در این مقاله در مورد تاثیر برندینگ در بازاریابی صحبت می کنیم و انواع آن را بررسی می کنیم. در دنیای امروز، ابزارهای زیادی برای به دست آوردن جای پایی در بین مخاطبان وجود دارد، اما جرقه اصلی این کار برند است. به این معنی که هرچه دقیق تر و صادقانه تر از خود تعریف کنید، افراد بیشتری با شما و صدای برند شما ارتباط برقرار می کنند.
بنابراین، بهتر است از همین امروز که رقبای کمتری دارید، تبلیغ برند خود را شروع کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد. از چه روش هایی برای ارائه کسب و کار یا برند خود استفاده می کنید تا ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان خود داشته باشید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
اصول برندینگ چیست؟
استراتژی برند (یعنی چه پیام برند، چگونه، کی و کجا به جامعه هدف ارائه شود)، تعریف برند و نهادینه کردن آن در ذهن مخاطب (برای این منظور، آیا باید بدانید ماموریت سازمان شما چیست؟ آپلود کنید. ویژگی های محصول یا خدمات شما چیست؟ مشتریان چگونه به محصولات و خدمات شما واکنش نشان می دهند. برای اینکه مشتریان به برند خود وابسته شوند، باید لوگوی خوبی داشته باشید، پیامی برای برند خود داشته باشید، یکپارچگی برند، صداقت، سازگاری و ثبات اصول برند خوب است.
مشاوره برندینگ چیست؟
مشاوره برند سیستمی است که راه حل های مرتبط با استراتژی برند را ارائه می دهد تا نشان دهد که داشتن یک برند چقدر برای داشتن یک شایستگی هدف و برنامه ریزی برای دستیابی به آن لازم است.مشاوره برند با توانایی تخصصی خود می تواند نشان را در صحنه و موفقیت پیاده کند.
تاثیر برندینگ در بازاریابی چیست؟
برندسازی اساساً تشخیص تصویری از کسب و کار شما در ذهن مخاطب است. زمانی که شرکتی با نام تجاری خوب، محصول یا خدمات جدیدی را در بین مخاطبان عرضه می کند، مشتریان آن محصول یا خدمات را (به رقبای خود) در اولویت قرار می دهند. می توان گفت که یک برند موفق یک مرحله بازاریابی است.