مسلماً قصد صاحبان وبلاگهای اینترنتی پیشرفت و قرارگرفتن در رتبههای برتر جستوجوی کاربران است؛ بنابراین در این راستا باید گامبهگام با الگویتم ها و بهروزرسانیهای جدید موتورهای جستوجو حرکت کنند تا بتوانند بهینهسازی سایت خود را تقویت کرده و جایگاه بهتری را نصیب خود کنند. CTR در سئو یا بهعبارتدیگر نرخ کلیک کاربران نکتهای است که در بهینهسازی وبسایت و در نهایت تعداد بازدید و رتبه شما تأثیر مستقیم دارد. در این مقاله ابتدا توضیح جامعی از CTR ارائه میدهیم و سپس تکنیک افزایش این مؤلفه را شرح خواهیم داد.
CTR چیست؟
بهطورکلی باید بدانید CTR مخفف سه واژه Click Through Rate است و مرتبطترین ترجمه این واژه لاتین “نرخ کلیک” است. هنگامی که کاربران اینترنت در موتورهای جستوجو به دنبال محتواهای موردنظرشان چیزی را سرچ میکنند با نتایج گوناگونی مواجه میشوند و پس از آن تصمیم میگیرند که روی کدام یک از آنها کلیک کنند. نرخ کلیک در واقع همان تعداد کاربرانی است که در لیست نتایج جستوجو بر روی لینک خاص کلیک میکنند. بهعبارتدیگر تقسیم تعداد کلیک کاربران بر تعداد نمایش صفحه به کاربران برابر میزان CTR در سئو است.
میزان نرخ کلیک برای هر کلیدواژه و در هر صفحه متفاوت است؛ به طور مثال ممکن است CTR عبارت آموزش سئو ۱۰ درصد باشد اما برای عبارت آموزش تخصصی سئو ۱۸ درصد باشد و هر دو این عبارات به یک صفحه از سایتی مشخص منتهی شوند! اطلاعات مرتبط با CTR را میتوان بهوسیله سرچ در موتور جستوجو گوگل به دست آورد، به صورتی که با مراجعه به بخش performance شما با لیست دقیقی از اطلاعات مربوط به آمار بازدید سایت خود در هر واژه، تعداد کلیک و یا به عبارت بهتر با CTR مواجه میشوید.
Imperssion چیست؟
Imperssion در واقع به معنای حضور کاربر در نتایج جستوجو است، به عبارتی زمانی که کاربر یک عبارت را در موتورهای جستوجو سرچ میکند برای تمامی نتایج بهدستآمده در صفحه Imperssion ثبت میشود، حتی در زمانی که کاربر در بخشهای ویژهای مانند سرچ نقشه یا تصویر حضور داشته باشد یک Imperssion برای کاربر منظور میشود. یکی از مهمترین اهداف در سئو تعیین میزان دقیق جستوجو یک واژه است، در راستای این هدف میتوان از ابزارهای مختلفی مانند Key word planner یا Kw finder استفاده کرد اما در واقع هیچکدام از این ابزارها قادر به نمایش عددی دقیق نیستند.
CTR در سئو برحسب رتبهبندی گوگل
به طور متوسط هر رتبهای در نتایج موتور جستوجو گوگل درصد مشخصی از CTR را به خود اختصاص میدهد؛ بنابراین بالاترین نرخ کلیک مربوط به رتبه اول گوگل است، این رقم در دسکتاپ حدود ۳۲ درصد و در موبایل حدود ۲۴ درصد است. در واقع این عدد، عدد متوسط جهانی است و مرتبط با تمامی عبارات در تمامی وبسایتها در سراسر جهان.
بر اساس آمارهای موجود، رتبه یک گوگل در زمان کوتاه دوساله تقریباً ۳۷ درصد کاهشیافته است. در توضیح این جمله باید بگوییم به طور مثال فرض کنید شما دو سال پیش در مرتبه اول گوگل قرار داشتید و چیزی حدود ۵۰ درصد از کاربران را مجذوب سایت خود میکردید و بر اساس گفتههای بخش قبلی این رقم در زمان فعلی به ۳۲ درصد کاهشیافته است.
What could be the ultimate test of CTR’s impact on rankings? Sending traffic to a domain that would look like a viral trend (based on TV ads, a new product launch, etc.). If CTR is really an important ranking factor, then obviously, this test should result in a major increase in organic rankings.
نحوه افزایش CTR در سئو
هنگامی که کاربر عبارتی را در موتورهای جستوجو سرچ میکند فقط چند ثانیه فرصت دارید تا او را جذب صفحه خود کنید و در او تأثیر مثبتی ایجاد کنید، به این منظور لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:
- عنوان صفحهنمایش داده شده:
به طور متوسط تعداد کاراکترهای مجاز برای عنوان شما ۷۰ کاراکتر است؛ بنابراین باید سعی کنید این ۷۰ کاراکتر را جذاب طراحی کنید تا امکان کلیک خود را بالا ببرید. این عبارت باید جذاب و مرتبط با کسبوکار شما باشد تا بتوانید به هدف افزایش نرخ کلیک دست یابید.
- بهینهسازی توضیحات متا:
منظور از توضیحات متا زیر عنوان نمایشدادهشده در فضایی بزرگتر و درعینحال با فونت کوچکتر است. تعداد مجاز کاراکترهای این بخش ۱۶۳۸ کاراکتر است اما گوگل باتوجهبه عبارتی که توسط کاربر سرچ شده است ممکن است متن کوتاهتر یا بلندتری را به نمایش بگذارد؛ بنابراین در هنگام نوشتن توضیحات متا باید کمال توجه را به خرج بدهید تا کلمات و عبارات جذاب را طوری طراحی کنید که کاربر را به مطالعه محتوای سایت شما ترغیب کند.
- نشانهگذاری استاندارد (Schema):
بارزترین نمونه نشانهگذاری استاندارد را میتوانید بهصورت ستارههای زرد رنگ در نتایج جستوجو مشاهده کنید که بهمنظور امتیازدهی منظور میشوند. استفاده از این ابزار سبب جلبتوجه مخاطبان میشود و آن را به کلیک کردن روی صفحه شما ترغیب میکند.
آیا افزایش CTR در سئو تأثیرگذار است؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم: بله، افزایش CTR در بهینهسازی سایت مؤثر است؛ بهطوری که وقتی نرخ کلیک شما در مقایسه با رتبهای که دارید بالاتر باشد، گوگل قادر است با استفاده از الگوریتم Rank Brain رتبه شما را بهبود ببخشد.
بهعنوانمثال فرض کنید رتبه شما در نتایج گوگل ۳ است و به طور متوسط این رتبه ۹ درصد از کاربران را جذب خود میکند، اما اگر لینک شما از مؤلفههای لازم برای جذب مخاطب برخوردار باشد و به طور مثال ۱۵ درصد از مخاطبین را ترغیب به کلیک کند، شما تقریباً نزدیک به رتبه ۲ در گوگل قرار دارید و اگر رتبه دوم گوگل فعلی جذابیت کافی نداشته باشد پس از مدتی گوگل لینک شما را در رتبه دوم قرار میدهد. البته اگر این اتفاق هم رخ ندهد میتوانید در همان جایگاهی که دارید رتبه بازدید خود را افزایش دهید.
کلام آخر
بهطورکلی CTR در سئو به معنی نرخ کلیک کاربران در موتورهای جستوجو است؛ بهعبارتدیگر بسته به جذابیتی که عنوان هر صفحه در نتایج جستوجو دارد نرخ کلیک کاهش یا افزایش مییابد. بهمنظور افزایش میزان نرخ کلیک لازم است عنوان جذابی را برای صفحه خود انتخاب کنید، استفاده از کلمات پرمخاطب در فضایی با ظرفیت ۷۰ کاراکتر میتواند صفحه شما را در رتبه خوبی قرار بدهد. رعایت موارد دیگری مانند بهینهسازی توضیحات متا و استفاده از نشانهگذاری استاندارد سبب میشود تا موردتوجه کاربران قرار بگیرید. در انتها باید بگوییم هرچه میزان نرخ کلیک صفحه شما بالاتر باشد متعاقباً در لیست نتایج جستوجو جایگاه بالاتری خواهید داشت.
سؤالات متداول
- آیا CTR در سئو تأثیرگذار است؟
بله چراکه هرچه میزان نرخ کلیک صفحه شما بیشتر باشد آمار بازدید بالاتر رفته و در جایگاه بالاتری از لیست جستوجو کاربران قرار میگیرید.
- CTR مخفف چه واژهای است؟
همانطور که در مقاله شرح دادیم CTR مخفف کلمه Click Through Rate است.
- چه مواردی میتواند نرخ کلیک صفحه شما را بالا ببرد؟
از جمله مواردی که میتواند بازدید از صفحه شما را افزایش بدهد استفاده از عنوان جذاب و محبوب، بهینهسازی توضیحات متا و استفاده از نشانهگذاری استاندارد است