اشتباهات رایج در بازاریابی

اشتباهات رایج در بازاریابی

بازاریابی کار بسیار دشواری است. بازاریاب‌ها همیشه روی یک خط باریک، بین تشویق مشتریان به خرید و ناامید کردن آن‌ها از خرید حرکت می‌کنند. مدیریت برای ریسک در این کار به شکل که بتوانید روی این خط باریک حرکت کنید نه‌تنها به تجربه حرفه‌ای نیازمند است، بلکه مجموعه‌ای از آزمون و خطاها نیز در این امر دخیل است. این مسئله که بازاریاب بداند تا چه میزان باید روی ترغیب مشتری بالقوه به خرید کار کند مهارتی حیاتی برای بازاریابی محسوب می‌شود.

وقتی به درجه استادی در این کار دست پیدا می‌کنید که تجربه چند شکست را در کارنامه کاری خود داشته باشید. اما نکته‌ای که یک بازاریاب باید بداند و در مسیر کاری‌اش از آن استفاده نماید، آن است که از انجام چه اقداماتی باید خودداری کند. ما در این مقاله قصد داریم مطالب بسیار مفیدی در زمینه بازاریابی و اشتباهات رایج در بازاریابی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

 

کاربردی‌ترین ترفندها و نکات در خصوص بازاریابی و فروش

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم وقتی شما توان جذب مشتری و برطرف‌کردن نیازهای موردنظر او را نداشته باشید، دیگر برای مشتری فرق نمی‌کند که شرکت شما چه می‌کند و چه توانایی‌هایی دارد. مهم‌ترین مسئله برای جذب مشتری این نکته است که باید سعی کنید خوب گوش کنید. وقتی خوب گوش کنید به طبع خواهید فهمید که مشتری دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد. در ادامه مطالب به نکات مهم و کلیدی دراین‌خصوص اشاره می‌نماییم:

  • سعی نکنید برای همه خوشایند و موجه جلوه کنید

اگر بخواهید دل همه را به دست آورید مطمئن باشید که شکست می‌خورید. اگر مشتری نتواند بفهمد که کدام مشکل و نیاز خود را می‌تواند با استفاده از محصولات شما برطرف کند، مطمئن باشید اصلا به حرف‌های شما توجه نخواهد کرد و به دنبال راه چاره دیگری می‌رود. تلاش کنید مشتریان خاص خود را پیدا کنید چرا که متوجه این مسئله خواهید شد که تا چه اندازه مشتری با شما به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کند. این مسئله یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی است که متأسفانه خیلی از افراد به این امر واقف نیستند.

  • همیشه با مشتریان صادق باشید

عدم صداقت بزرگ‌ترین مشکلی در این کار است. تلاش نکنید که با دروغ مشتری جذب کنید، چرا که نه‌تنها با این کار خودتان را گول زده‌اید، بلکه راه کارها و استراتژی بازاریابی که بر اساس آن تعداد دنبال‌کننده دروغین طرح می‌نمایند نیز به هدف نهایی خود نمی‌رسند. اگر توانایی و تخصص در حوزة خاصی را ندارید بی‌جهت دربارة آن تبلیغ نکنید. بسیاری از شرکت‌ها هستند که فعالیت خود را در یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و … شروع می‌کنند درصورتی‌که هیچ تجربه‌ای در استفاده این زمینه را ندارند.

  • تحقیقات گسترده درباره مشتری

هیچ‌وقت تحقیق درباره مشتری را دست‌کم نگیرید. اکثر بازاریاب‌ها در مورد مشتری خیلی زود تصمیم می‌گیرند درصورتی‌که نمی‌دانند آن مشتری اساسا آمادگی خرید را ندارد. این گروه از بازاریاب‌ها نمی‌دانند که با چه کسی باید صحبت کنند و عموما اطلاعات زیادی درباره‌شان ندارند.

بهتر آن است که قبل از برقرار کردن تماس با مشتری اندکی تحقیق داشته باشید و طرح و برنامه فروش خود را بر اساس تحقیقات خود برای مشتری انجام دهید. چرا که اولین تماس‌ها در بازاریابی بسیار مهم است و بازاریاب‌های کم‌تجربه به این امر واقف نبوده و این مسئله یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی برای این افراد محسوب می‌شود.

 

اشتباهات رایج در بازاریابی
اشتباهات رایج در بازاریابی
  • هیچ‌وقت در کار بازاریابی گمان را فقط بر اطلاعات نگیرید

هیچ‌وقت گمان را بر این نگیرید که اطلاعات در کار بازاریابی همه چیز محسوب می‌شود. اکثر بازاریابان گمان می‌کنند داشتن اطلاعات به‌تنهایی همه چیز است و در مقابل حجم وسیع اطلاعات رنگ می‌بازد. ناگفته نماند که اطلاعات بسیار مهم است اما بدون توانایی در ایجاد یک گفت‌وگوی خوب هر چه‌قدر که اطلاعات کامل و مفیدی داشته باشید، بازهم کارتان لنگ می‌ماند.

از مهم‌ترین نکاتی که در بازاریابی و فروش باید به آن دقت ویژه داشت، این اصل است که مخاطب شما بسیار باهوش‌تر از آن است که گول آمار و ارقامی که شما عنوان می‌کنید را بخورد. پس مطمئن شوید اطلاعاتی که ارائه می‌کنید از محتوای خوب و معناداری برخوردار باشد که در ذهن مشتری خوب نقش ببندد. به‌طورکلی اطلاعات شما می‌بایست سوژه محور باشد تا کسی که آن را می‌شنود، داستانی از کسب‌وکار شما در ذهنش نقش ببندد.

  • فقط به فکر فروش نباشید و ارزش‌هایتان را نیز ارائه کنید

یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی آن است که فقط در صدد فروش باشید. در نتیجه در آخر کار دچار ضرر و زیان می‌شوید. چرا که مشتری‌ها اغلب انتظار دارند قبل از اینکه کالایی را خرید کنند، ارزشی در خدمات و کالای شما مشاهده نمایند و بتوانند بر و بتوانند بر اساس آن ارزش با برند شما، کار تیمتان و حرفی که قرار است بزنید، ارتباط برقرار کند بهترین راهکار در چنین معامله‌ای و ازدست‌ندادن یک مشتری مشتاق این است که از همان ابتدای کار، تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا ارزش‌های برند شخص، کالا و خدماتی که به مشتری ارائه می‌کنید مشخص باشد، در این صورت مشتری ترغیب می‌شود تا خرید خود را از وب‌سایت شما انجام بدهد.

  • تجربه برتر همه چیز نیست

از این اصل که تجربه برتر بهترین راهکار در بازاریابی است جداً خودداری نمایید، چرا که مثل خوره کسب‌وکار شما را نابود می‌کند! تجربه برتر، روش یا تکنیک‌هایی است که منجر به نتایج برجسته‌تری نسبت به دیگر روش‌ها شده است و به دلیل اینکه به طور معمول توسط گروهی از مجربین این رشته یا موضوع پذیرفته شده است به‌عنوان یک فرمول در شاخص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌خاطر داشته باشید که هر چیزی بیش از اندازه استفاده شود عادی انگاشته می‌شود. تجربه برتر شاید در زمینه سرمایه‌گذاری بسیار کاربردی باشد اما در بازاریابی شما همیشه باید به دنبال راهکارهای منحصربه‌فرد باشید چرا که این امر یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی محسوب می‌شود.

 

اشتباهات رایج در بازاریابی
اشتباهات رایج در بازاریابی
  • ارائه خدمات مجانی ممنوع

هیچ‌وقت خدمات رایگان ارائه نکنید! آژانس‌های دیجیتال و بازاریاب‌ها اصولاً بهترین کاربران فروش مشتری را در ارائه توانایی‌های خود در کار می‌دانند در هر کاری که مشغول هستید این کار شما را با ضرر و زیان روبرو می‌کند. همیشه بر اساس استعداد و سوابق خود اجناس را بفروشید و بعد از جلسات کاری با مشتری استفاده کنید این کار نشان می‌دهد چگونه فکر خود را در مورد او اعمال می‌نمایید.

  • قول بی جا ندهید

یکی از معمول‌ترین اشتباهات رایج در بازاریابی و کارهای اینترنتی جدید این است که به مشتریان قول‌هایی می‌دهند که توانایی انجام آن را ندارند این امر موجب می‌شود مشتری‌ها از شماها دوری کنند. اگر از همان ابتدای کار بتوانید خود را صرفاً به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدنظر مشتری مطرح کنید بهتر است از این مسئله که به‌تمامی درخواست‌های مشتری خود جواب مثبت بدهید و بعداً نتوانید از پس خواسته‌های او بربیاید…

  • مشتری را ازآن خود ندانید

یکی از اشتباهاتی که بازاریابان انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند مشتری فقط به آنها تعلق دارد و جای دیگری نمی‌رود شما باید تمامی سعی و تلاش خود را در ارتباط با مشتری و بر اساس علاقه دو طرف بدانید، به‌گونه‌ای با مشتری برخورد کنید که انگار رابطه کاری با او را برای نخستین‌بار شروع کرده‌اید، این امر باعث می‌شود مشتری همیشه در ارتباط با شما حس تازگی و نو بودن داشته باشند و احساس کند شما رابطه کاری خاصی با او ندارید، ولی بسیاری از بازاریاب‌ها به این مسئله توجه ندارند این مسئله جزء اشتباهات رایج در بازاریابی آنها محسوب می‌شود.

اشتباهات رایج در بازاریابی
اشتباهات رایج در بازاریابی

 

  • از یک راهکار و استراتژی ثابت استفاده نکنید

عده‌ای از بازاریابان با همه مشتریان خود به یک صورت برخورد می‌کنند! همیشه سعی کنید به دنبال روش‌های خلاقانه و جذاب باشید، تلاش کنید با هر مشتری به‌صورت جداگانه صحبت کنید، اهداف و چالش‌ها را بدانید و سعی کنید براین‌اساس و بر اساس دانسته‌هایتان، روش بازاریابی خود را طراحی کنید.

  • در همان ابتدای کار به سراغ پول نروید

عده‌ای از بازاریاب‌ها همان اول کار درباره پول صحبت می‌کنند و از بودجه و هزینه مشتری سؤال می‌پرسند، این بدترین راهکار و استراتژی در امر بازاریابی محسوب می‌شود و درست مثل این است که شما در اولین قرارتان با کسی که قرار است همسر آینده شما شود از او دربارة مقدار پولی که در حساب بانکی‌اش دارد بپرسید! به همین راحتی بسیاری از بازاریاب‌ها با نداشتن علم کافی در این زمینه مرتکب این اشتباه می‌شود که به عبارت بهتر یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی به‌حساب می‌آید.

 

  • پیشنهاد نهایی را همان اول کار روی میز نگذارید

بسیاری از بازاریاب‌ها علاقه زیادی برای ارائه سریع پیشنهادهای نهایی بر روی میز دارد، به‌طورکلی بعضی از مشتریان شاید قصد خریدن داشته باشند و صرفاً به دنبال کسب اطلاعات شما هستند که بخواهند شرکت شما را بیشتر بشناسند یا اینکه بخواهند در ابتدای کار خرید اندکی انجام دهند و با این کار شما را محک بزنند. همیشه سعی کنید گام‌به‌گام با مشتری حرکت کنید و به‌هیچ‌عنوان از او جلو نزنید چرا که در این کار شما متضرر خواهید بود.

 

  • تکرار بیش از حد یک تبلیغ واحد

وقتی برای پیشبرد بهتر در کار به تبلیغات دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی می‌رسید معمول‌ترین اشتباه این است که یک تبلیغ واحد را بارهاوبارها تکرار کنید این کار باعث می‌شود مشتری فکر کند شما اصولاً چیز جدیدی برای ارائه کردن ندارید. این کار همچنین از هیجان مشتری نسبت به شما و کارتان کم می‌کند، به‌طوری‌که احساس می‌کند چیز چندان ارزشمندی برای ارائه ندارید و این از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در بازاریابی است.

  • از نشان‌دادن تأثیرات اجتماعی کالا و خدمتتان غفلت نکنید

متمرکز نبودن بر روی ارائه تأثیرات اجتماعی که کالا و خدمات شما می‌تواند بگذارد، بزرگ‌ترین اشتباهی است که هر بازاریاب ممکن است مرتکب شود. عنوان نکردن تأثیرات اجتماعی کالا و خدمات به‌عنوان یک فاکتور اساسی برای جلب رضایت و وفاداری مشتری که سال‌ها از این کار منع شده، بسیار ضروری است.

اشتباهات رایج در بازاریابی
اشتباهات رایج در بازاریابی

 

  • هوش بازار هدف را دست‌کم نگیرید

یکی دیگر از نکات مهم در بازاریابی و فروش که باید بدانید این است که مشتری‌ها چه اهل کسب‌وکار باشد و چه شخصی خیلی باهوش، اگر بخواهید آنها را گول بزنید خیلی زود متوجه این موضوع می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها در امر بازاریابی کار خود را با ارائه خدمات مجانی آغاز می‌کند درصورتی‌که آن خدمات درعمل مجانی نیستند، مشتری‌ها این مسائل را خیلی خوب می‌فهمند؛ بنابراین تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا به آنها احترام بگذارید، چرا که عدم توجه به این موضوع سبب سلب اعتماد مشتری نسبت به شما می‌شود. این مسئله هم یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی است که باید به آن اکیدا توجه داشته باشید.

By not understanding the audience, not paying attention to our competitors, and not engaging with social users, we’re missing easy opportunities.

کلام آخر

یک کمپین قدرتمند در بازاریابی شما را به مشتریان مناسب مرتبط می‌کند و باعث مطرح‌شدن شرکت شما در بین مردم می‌شود بازاریابی بدون تفکر می‌تواند عکس مسئله را اعمال نماید و شما را دچار ضرر و زیان کنند. اشتباهات بازاریابی می‌تواند باعث ازدست‌رفتن درآمد و سایر هزینه‌های تجاری شرکت شما شود، در بعضی از موارد خطاهای بازاریابی ممکن است یک مشکل در روابط‌عمومی ایجاد کند با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده می‌توانید از اکثر خطاها و اشتباهات رایج در بازاریابی جلوگیری کنید در تهیه این مقاله سعی کردیم تا شما را با تعدادی از این اشتباهات آشنا کنیم.

 

 

سوالات متداول

  • مهم‌ترین مسئله‌ای که منجر به کسب درجه استادی می‌شود چیست؟

حضور چند شکست در کارنامه کاری شما باعث افزایش تجربه و موفقیت در کار بازاریابی می‌شود.

  • مهم‌ترین مسئله در جذب مشتری چیست؟

این نکته که باید سعی کنید خوب گوش کنید مهم‌ترین موضوع در مسئله جذب مشتری است، چرا که با خوب گوش‌دادن خواهید فهمید که مشتری دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد.

  • مهم‌ترین نکاتی که در بازاریابی باید به آن توجه ویژه داشت چیست؟

مهم‌ترین نکته در این امر آن است که مخاطب شما بسیار باهوش است و گول آمار و ارقامی نادرست را نمی‌خورد، پس مطمئن شوید اطلاعاتی که ارائه می‌کنید از محتوای خوب و معنادار برخوردار باشد تا در ذهن مشتری خوب نقش ببندد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

6 + پنج =

فهرست