دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی با استفاده از ابزار دیجیتال، نیازمند آگاهی و شناخت کافی در این عرصه است. اگر تصمیم دارید فروش محصولات خود را بهوسیله شبکههای اینترنتی انجام دهید، لازم است از استراتژی بازاریابی اینترنتی آگاهی داشته باشید.
بهطورکلی استراتژی بازاریابی دیجیتال به مسائلی مانند امور فنی، نیروی متخصص و منابع سازمانی مربوط میشود. وظیفه بازاریاب آن است که با استفاده از استراتژیهای بازاریابی یک مخاطب عادی را به خریدار تبدیل کند. در واقع بازاریاب تلاش میکند با استفاده از ابزارهای اینترنتی کسبوکار موردنظر را معرفی کرده و مشتری دائم جذب کند.
استراتژی بازاریابی اینترنتی
-
سئو
بهینهسازی موتورهای جستجو در واقع به معنی افزایش رتبه صفحه یا سایت در نتایج جستجو است که با کلید واژهها و عبارات مرتبط به پروژه موردنظر ارتباط تنگاتنگی دارد و شامل دو بخش داخلی و خارجی میشود. منظور از سئو داخلی هر بهینهسازی است که در داخل سایت صورت میگیرد. طی این فرایند مواردی مانند سرعت سایت، کلمات کلیدی و … بررسی شده و در صورت وجود مشکل به رفع آن پرداخته میشود.
در مقابل سئو خارجی به هر بهینهسازی که در خارج از سایت (مسائل مرتبط به لینکها) صورت بگیرد گفته میشود. هر دو سئو داخلی و خارجی در جهت بالارفتن رتبه سایت کمککننده هستند و این مسئله سبب بالارفتن نرخ کلیک و در نهایت جذب مشتری بیشتر میشود؛ بنابراین سئو مؤثرترین استراتژی بازاریابی اینترنتی است و برای موفقیت کسبوکارهای اینترنتی لازم است.
-
تبلیغات کلیکی
پرداخت برای هر کلیک یک مدل محبوب در تبلیغات آنلاین است با ppc اکثر بازاریابها اتصالات را با حمایت مالی موتور جستجو برای کلمات کلیدی و بیان کردن خاص پیشنهاد میکند، اگر پیشنهاد شما برای یک کلمه کلیدی در بالاترین حد موتور جستوجو قرار بگیرد وقتی کاربران آن را در نوار جستجو وارد میکند تبلیغات شما در سطح بالاتری از نتایج جستوجو ارگانیک قابلمشاهده است، این مسئله یکی از استراتژی بازاریابی اینترنتی است.
یکی از مزایای ppc بهعنوان یک راهکار بازاریابی این است که تبلیغات شما میتواند لحظهای که روی آن کلیک میشود ترافیک مرتبط و واجد شرایط را به سایت شما منتقل کند. مقرونبهصرفه بودن یکی دیگر از مزایای استفاده از ppc است بدین صورت که شما تنها زمانی هزینه پرداخت میکنید که افراد روی تبلیغات شما کلیک کنند، در واقع پول شما برای افرادی که علاقهای به محصولات و خدمات شما ندارند هدر نمیرود.
با استفاده از ppc میتوانید تبلیغات را مجدد بازاریابی کنید تا به کاربرانی که به محصولات شما علاقه دارند T نشان داده شود و چیزی را که در سایت شما دیدند به آنها یادآوری میکند، بهعنوانمثال اگر شخصی کالایی را در سبد خرید آنلاین قرار داده و بدون خرید از آن خارج شود میتوانید با بازاریابی مجدد هنگامی که مشغول مرور سایتهای دیگر است مجدداً تبلیغات را نشان دهید و آن را به بازگشت به خرید تشویق نمایید، این در واقع همان استراتژی بازاریابی اینترنتی است.
-
بازاریابی محتوا
یکی از مهمترین و مؤثرترین راه برای لید زدن بهصورت آنلاین، بازاریابی محتوا است. این امر خود باعث ایجاد اینفوگرافی، پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیک آموزشی و سایر مطالب اصلی مربوط به آن است. ازطرفی استفاده از محتواهای بصری مثل فیلم و عکس میتواند زمینهساز آن باشد که افراد نگاه درونی به تجارت شما داشته باشند. این نوع بازاریابی شرکت شما را بهعنوان یک مرجع معرفی میکند و افراد بعد از مطالعه مطالب مفیدی که ایجاد کردهاید، میل پیدا میکنند که در مورد محصولات شما اطلاعات کسب نمایند.
بهجای فروش مطالب خود به دنبال روشهایی باشید تا خوانندگان خود را درگیر کنید و به آنها یاری دهید تا در خصوص کسبوکار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. شما میتوانید با خبرنگاران، وبلاگنویسان و تأثیرگذارهای صنعت تماس بگیرید تا ببینید که آیا آنها محتوای شما را در سایتهای خود به اشتراک میگذارند یا خیر؟ هرچه اتصالات کسبوکار شما از سایتهای معتبر دیگر بیشتر شود قدرت سایت شما نیز به تبعیض در میشود و در نهایت در نتایج موتور جستجو رتبه بالاتری را کسب خواهید کرد.
-
شبکههای اجتماعی
حضور منظم در سکوهای شبکه اجتماعی میتواند به شرکت شما کمک کند تا با مشتریان فعلی و بالقوه در ارتباط باشید؛ بنابراین میتوانید از آن بهعنوان یکی از راهکارهای بازاریابی اینترنتی اجباری استفاده کنید. از شبکههای اجتماعی برای تعامل با کاربران، ارائه اطلاعات مفید در زمینه تجارت خود به آنها و ایجاد روابطی که آنها را تشویق به خرید میکند، میتوان استفاده کرد.
درصورتیکه یکی از مخاطبان در مورد شغل شما به سؤالی بر بخورد میتواند آن را مستقیماً از طریق شبکههای اجتماعی با شما در میان بگذارد همین موضوع زمینهساز تعاملات آینده شما با او خواهد بود. بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در واقع بهعنوان استراتژی بازاریابی اینترنتی ممکن است بسیار سودمند باشد.
-
بازاریابی از طریق ایمیل
این نوع از بازاریابی به شما این امکان را میدهد تا به طور مستقیم و از طریق صندوق ورودی با آنها در ارتباط باشید، این امر سبب میشود تا سرمایه شما به طور باورنکردنی بازگشت داشته باشد. برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و ارائه بهروزرسانیها به آنها است تا بتوانند در جریان کسبوکار و تجارت شما قرار بگیرند.
-
طراحی وبسایت
در بسیاری از اوقات وبسایت شما نقطه آغاز تعامل بین تجارت و مشتریان بالقوه شما است، این به این معناست که شما باید در گام اول تأثیرگذاری عالی را با طراحی وبسایت خود ایجاد نمایید. این طراحی میتواند به کسبوکار شما کمک شایانی نماید تا مشتریان بسیاری داشته باشید و در نتیجه درآمد بیشتری از طریق اینترنت کسب نمایید. به همین دلیل تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری با طراحی و مسیریابی زیبا کاری آسان است، اگر سایت شما از طراحی خوبی برخوردار باشد افراد وقت بیشتری را برای خواندن مطالب شما به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تجارت صرف میکند.
-
بهینهسازی نرخ تبدیل
اگر میخواهید بیشترین بهره را از ترافیک وبسایت خود داشته باشید، بهینهسازی نرخ تبدیل cro بسیار ضروری است. cro در واقع این امکان را به شما میدهد تا عناصر وبسایت خود را مانند دکمهها، تصاویر و طرحهای مختلف را امتحان کنید و در نهایت دریابید که کدام یک از آنها بیشتر موردتوجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. دانستن اینکه کدام عناصر مشتریان بالقوه را به خود جلب میکند، میتواند به شما در بهینهسازی سایت کمک کند و در نهایت درآمد بیشتری را بهحساب بانکی شما سرازیر کند، به همین علت است که بسیاری از شرکتها از cro بهعنوان یکی از انواع استراتژی بازاریابی اینترنتی استفاده میکنند.
-
مدیریت اعتبار
خدمات مدیریت اعتبار در کسبوکار به شما کمک میکند تا از نظر جستجوگران اینترنتی قابلاعتمادتر به نظر برسید، این روش عالی برای جلب اعتماد مشتریان و کاربران بالقوه است و آنها اجازه میدهد که بدانند تجارت شما به نیازها، مسائل و نگرانیهای آنها اهمیت میدهد.
-
بازاریابی تأثیرگذار
با اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی میتوانید با افراد پرمخاطب بهصورت آنلاین در ارتباط باشید و از آنها بخواهید که اطلاعات محصولات شما را با مشتریان خود به اشتراک بگذارند، به عبارت بهتر بازاریابان تأثیرگذار به شما این امکان را میدهند که روابطی ایجاد کنید که سبب جذب مشتری وفادار میشود.
In any discussion about promoting a business, internet marketing strategies are cited as the most effective and cost-friendly ways to promote a company and generate leads.
کلام آخر
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، نیازمند آگاهی و شناخت کافی در این زمینه است اگر تصمیم به فروش محصولات خود بهوسیله شبکههای اجتماعی و اینترنتی را دارید میبایست از استراتژی بازاریابی اینترنتی آگاهی کافی داشته باشید استراتژی همان راه کارهای اینترنتی است که به مسائلی مثل امور فنی استفاده از نیروی متخصص و منابع سازمانی ارتباط دارد وظیفه یک بازاریاب آن است که با استفاده از این ابزار کاربران و مخاطبین را ترغیب به خرید نماید. در این مقاله سعی کردیم تا تعدادی از استراتژیهای بازاریابی اینترنتی را برای شما شرح دهیم امیدواریم که مفید واقع شود.
سؤالات متداول
- بهینهسازی موتورهای جستجو به چه معناست؟
بهینهسازی موتورهای جستوجو به معنای افزایش رتبه صفحه یا سایت در نتایج جستجو است.
- یکی از راههای مهم برای لید زدن چیست؟
یکی از مهمترین و مؤثرترین راه برای لید زدن، بازاریابی محتوا است.
- استراتژی بازاریابی اینترنتی که امکان مستقیم ارتباط با افراد را ممکن میسازد کدام است؟
بازاریابی از طریق ایمیل این امکان را به افراد میدهد که بهصورت مستقیم و از طریق صندوقهای ورودی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.