بازاریابی دیجیتال در واقع به معنی پیداکردن مشتری و ساختن بازار هدف در دنیای دیجیتال است. یک برند برای اینکه بتواند جذب مشتری و فروش افزایشی داشته باشد، باید ملاک ساخت و ارائه محصول و خدمت خود را بر پایه درخواست، نیاز مشتری و اقدامات بازار قرار دهد.
برای بازاریابی دیجیتال موفق شما باید به ساختارهای مثل محصولات نوآورانه، ارزیابی نیازهای مشتریان، استفاده از شبکههای اجتماعی، تولید محتوای هدفدار با روشهای مختلف مانند محتوای متنی، تصویر، صوتی، ویدئویی و دیجیتال توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه چگونه از طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا بهره بگیریم مطالب مفیدی در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.
فروش موفق به چه عواملی بستگی دارد؟
میزان فروش، معیار تمام موفقیتها در امر معرفی، تبلیغ و عرضه محصول یا خدمات شما محسوب میشود، هرچقدر میزان فروش شما افزایش داشته باشد نشاندهنده موفقیتتان در امر بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری است. این امر باعث میشود رونق در کسبوکار شما باقدرت ادامه داشته باشد.
برای رسیدن به فروش موفق چند مؤلفه را باید مشاهده و بررسی کرد؟
- مدت معین
وقتی فروش موفق حاصل میشود که شما در مدتزمان تعیین شده به آن حد از میزان فروش که پیشبینی کرده بودید برسید، این امر به دو صورت کوتاهمدت و بلندمدت قابلاندازهگیری است که در واقع به منزله موفقیت یا عدم موفقیت کسبوکار شما است.
فاکتور کوتاهمدت اصولاً برای محاسبه فروش در هر ماه و یا هر فصل مورداستفاده قرار میگیرد به این صورت که شما مقدار فروش خود را با ماه قبل و یا هر فصل مقایسه میکنید. درصورتیکه میزان فروش شما با ماه یا فصلهای قبلی مساوی یا بیش از آنها بود، به برنامهریزی برای بقیه ماهها و فصلها میپردازید و در غیر این صورت برنامهها و سیاست خود را دفتر فروش تغییر میدهید.
فاکتور بلندمدت در واقع به فروش شما طی یک سال میپردازند، بدین صورت که شما درآمد طی یک سال را جمعآوری کرده و مورد بررسی قرار میدهید در نهایت با ارقام پیشبینی شده خود مقایسه میکنید، در صورت موفقیت به همین روند در فروش ادامه میدهید و در غیر این صورت میبایست با تکنیکها و سیاستهای دیگر درصدد افزایش فروش سالانه خود باشید.
- میزان فروش
یکی از فاکتورهای فروش موفق میزان فروش شما در دورههای مختلف است که این مسئله نیز با فاکتورهای کوتاهمدت و بلندمدت مقایسه میشود.
- رضایت مشتری= افزایش فروش
مهمترین بخش در فروش موفق ایجاد رضایت و وفاداری مشتری است، این یک اصل حیاتی برای کسبوکارتان است. در واقع شما باید در مورد تیپهای شخصیتی مشتریان، تکنیکهای ارتباط مؤثر با آنها، تکنیکهای رفتارشناسی و رفتارسنجی مشتریان مراجعهکننده همه چیز را بدانید و با هر مشتری باتوجهبه این عوامل برخورد کنید.
Sales and generating revenue are the life-blood of every business and without sales, no business can survive. It is also true that no business can survive for a long time on the same number of sales. Hence, every business needs a Digital Marketing Strategy to Increase Sales.
تکنیک و سیاستهای افزایش فروش
پس از جذب مشتری نوبت به فروش میرسد، همان گونه که برای جذب مشتری نیاز به سیاست و استراتژی دارید، برای یک فروش عالی و مداوم نیز باید راهکارها و سیاستهای خاصی را در نظر بگیرید. در ادامه مطلب به تکنیکها و راهکارهای خاص در این زمینه اشاره میکنیم:
- افزایش فروش آنلاین و آفلاین:
با افزایش روزافزون دنیای دیجیتال اکثر مشتریان به سمت استفاده از اینترنت برای تمامی امور خود بهخصوص امور مربوط به خرید میروند. در نتیجه اگر شما به دنبال جذب مشتری و بازار هدف هستید باید حضوری فعال در این عرصه داشته باشیم و از دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا استفاده نمایید.
- دردسترسبودن:
اگر میخواهید مشتریانی که به سایت شما وارد میشوند تبدیل به خریداران ثابت گردند و همیشه از شما خرید کنند. اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این مطلب است که راههای ارتباطی با خودتان را در سایت ذکر کنید. این قسمت در سایتها با اسم درباره من یا همان About شناخته میشود. برای انجام این کار بهصورت استاندارد لازم است تا مواردی مانند: اسم و اطلاعات تماس، آدرس کامل شرکت، بیوگرافی و آدرس شبکههای اجتماعی خود را به طور کامل در سایت خود قرار بدهید تا کاربران با استفاده از آن در دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا به شما کمک کنند.
- ارتباط آنلاین با مشتری برای افزایش فروش:
با ایجاد یک قسمت در وبسایت برای پاسخ به سؤالات مشتریان و پاسخدادن به سؤالات آنها در کمترین زمان در واقع به آنها احترام میگذارید، همین مسئله سبب فروش بیشتر خواهد شد.
- پرداخت آنلاین و آفلاین:
بعد از خرید مشتریان میخواهند با روش قابلاطمینان و راحت هزینههای خرید خود را پرداخت نمایند، شما باید قبل از انجام هر کاری انواع پرداختهای اینترنتی و دستی و امکانات موردنیاز در این زمینه را فراهم کنید؛ چک، سفته، پرداخت نقدی و اقساطی، کارت به کارت، درگاه پرداخت و دستگاههای پوز، پول مجازی مانند بیتکوین، استفاده از payple و ویزاکارت راههای پرداخت اینترنتی است که در دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا اعمال شده است.
- داشتن نماد اعتماد الکترونیکی:
یکی از کارهای مهم و واجب در کسبوکارهای اینترنتی داشتن نماد اعتماد الکترونیک است، در گرفتن نماد اعتماد الکترونیک غفلت نکنید، چرا که به دلیل رشد قارچی سایتهای فیشینگ و جعلی بسیاری از مشتریان به سایتهایی که نماد اعتماد ندارند اطمینان نمیکنند، پس یکی از اولویتهای خود را دریافت نماد اعتماد قرار دهید.
- افزایش فروش با رسانههای اجتماعی:
یکی از اهداف طراحی رسانههای اجتماعی بازاریابی دیجیتال است. در حال حاضر این رسانهها قسمت جداییناپذیر در زندگی مردم هستند. به دلیل اطلاعات رایگانی که این رسانههای اجتماعی در اختیار مردم قرار میدهند خیلی مورد استقبال قرار گرفتهاند؛ بنابراین شما نیز برای پیشبرد اهداف خود میبایست استفاده از این رسانهها را در اولویت کار خود قرار بدهید. این رسانهها مانند اقیانوسی پر از ماهی (مشتریان شما) هستند و شما را به درآمدی بی وصف میرسانند در واقع شما میتوانید روی دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا حساب کنید.
- طراحی سایت واکنشگرا:
وجود گوشیهای هوشمند و آسان بودن استفاده از آن باعث شده اکثر مردم برای خرید نیز از گوشی استفاده کنند. پس شما سایتی را طراحی کنید که در تمامی پلتفرمها بهدرستی نشان داده شود و درگوشی یا تبلت به هم نریزد تا کاربرد بهراحتی خرید خود را از طریق دیجیتال مارکتینگ انجام دهد.
- بازاریابی دیجیتال:
همانطور که از اسم آن پیدا است استفاده از بازاریابی دیجیتال یک مدل از بازاریابیهای امروزه است که در آن افراد یا شرکتها میتوانند از طریق آن محصولات خود را به فروش برساند و این یکی از راههایی است که در دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا گنجانده شده است.
- افزایش فروش با ایمیل مارکتینگ:
در این روش شما ایمیلی را به مشتریان با مفاهیم متفاوت مثل محصولات جدید، تخفیفات ویژه محصولات رایگان و غیره میفرستید. هرچند در این روش هزینه اندکی را باید متقبل شوید ولی در مقابل میزان برگشتی درآمد غیرقابلمقایسه است.
- تبلیغات کلیکی:
با استفاده از این سرویس گوگل یا همان گوگل add words برای نمایش تبلیغات شما در صفحات مشتریان موردنظر با هزینه بسیار کم میتوانید در صفحه اول جستجو مشتریان خود باشید و از مزایای غیرقابلباور آن استفاده نمایید.
- پاپآپ:
پاپآپ به تبلیغاتی گفته میشود که بعد از ورود به سایت به یکباره برای کاربر نمایش داده میشود. این تبلیغات برای نشاندادن محصولاتی ویژه شما خیلی کاربرد دارد و کاربران را مجبور به دیدن آن محصول میکند و باعث میشود با استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا یکی از گزینههای مفید باشد.
- تصاویر باکیفیت هنگام طراحی سایت یک راه ساده افزایش فروش:
از تصاویر باکیفیت محصولات خود در طراحی سایت استفاده نمایید. بیشترین تأثیر نوع محتوا روی مغز محتوایی تصویری است پس نتیجه میگیریم که برای افزایش فروش محصولات خود از طریق دیجیتال مارکتینگ باید از تصاویر با حداکثر کیفیت استفاده نمایید.
- نوآوری یعنی و افزایش فروش:
یکی از راههایی که باعث افزایش فروش در خدمات اینترنتی میشود، نوآوری در تولید محصولات است. نوآوری در دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا باعث میشود شما نسبت به دیگر رقبا که همه یک محصول مشابه را ارائه میکنند در سطح بالاتری قرار بگیرید.
همه این موارد گزیدهای از مطالب برای افزایش فروش محصولات شما در دیجیتال مارکتینگ میباشد.
کلام آخر
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ یکی از ابزارهای رایج در دنیای امروز است. اکثر مردم برای کارهای خود از رسانههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگها استفاده مینمایند برای فروش موفق در دنیای دیجیتال باید از ابزارهای خاص استفاده نمایید. امروزی دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا گزینه بسیار مناسب برای شرکتها و صاحبان مشاغل محسوب میشود. فقط کافی است با کمی وقت صرف کردن و آموزشهای لازم در این زمینه بهراحتی در دنیای دیجیتال و رسانههای اجتماعی فعالیت خوب و پررونقی را ایجاد نمایید.
سؤالات متداول
۱.برای رسیدن به یک فروش موفق باید چه فاکتورهای در نظر داشته باشیم؟
برای فروش موفق باید سه فاکتور مدت معین، میزان فروش و رضایت مشتری را مشاهده و بررسی کنیم.
۲. در خریدهای اینترنتی از چه امکاناتی برای پرداخت میتوان استفاده نمود؟
چک و سفته، پرداخت نقدی و اقساطی، کارت به کارت، درگاه پرداخت و دستگاههای پوز، پول مجازی مانند بیتکوین و استفاده از paypal و ویزاکارتها تعدادی از راههای پرداخت در خریدهای اینترنتی هستند.
۳. هدف اصلی از طراحی رسانههای اجتماعی چیست؟
هدف اصلی از طراحی رسانههای اجتماعی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بالا برای صاحبین این و مشاغل و شرکتها است.