اصول قیمت گذاری در بازاریابی شامل روشهایی است که در آن، کسبوکارها مختلف برای قیمت محصولات خود تصمیمگیری میکنند. برای این منظور، عوامل مختلفی را برای هر محصول در نظر میگیرند چراکه قیمت گذاری بخشی جداییناپذیر از بازاریابی میباشد. در این مقاله قصد داریم به این اصول اشارهکنیم بنابراین اگر در این حوزه فعالیت دارید و یا به آن علاقه دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
اصول قیمت گذاری در بازاریابی چه مفهومی را در بردارد؟
قبل از بررسی اصول قیمت گذاری در بازاریابی باید بدانیم که این استراتژی به چه معنا است و از چه قسمتهایی تشکیل شده است. این اصول در بازاریابی سیستم یا مدلی است که از آن استفاده میشود تا قیمت یک محصول و یا خدمت مشخص شود. هدف آن، کمک به کسبوکارها مختلف است تا قیمت را با در نظر گرفتن رقابت و رضایت مشتری با کارایی عملیاتی تعیین کنند و از این طریق بتوانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند.
این اصول، برخی از عوامل تجاری مانند حاشیه سود هدف، اهداف درآمدی، رقابت محصول یا خدمت، مخاطب هدف، چرخه عمر محصول و روندها اقتصادی را در نظر میگیرد. این اصول قیمت گذاری در بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند تا درآمد خود را به حداکثر برسانند و ارزش زیادی را برای مشتریان قائل شوند که درروند افزایشی فروش بسیار تأثیرگذار است. در ادامه به برخی از این اصول اشاره خواهیم کرد.
قیمت گذاری نفوذ
این یک اصول قیمت گذاری است که توسط مشاغل برای جذب مشتریان به محصول و یا خدمت جدید استفاده میشود. این کار با ارائه محصول و یا خدمت باقیمت بسیار پایین در زمان اولیه عرضه صورت میگیرد. این قیمت پایین در یک دوره زمانی موقت، به این محصولات جدید اجازه میدهد تا به بازار نفوذ کنند و بر رقبا خود پیروز شوند. در این روش، از قیمتها پایین استفاده میشود تا مشتریان به آن جذب شوند. نمونهای از آن ژورنالها مختلف است که در ابتدا با نرخ بسیار پایین فرد میتواند ثبتنام کند و سپس قیمت برای او افزایش پیدا میکند.
You still have to make sure the value to the customer is higher than your costs. Otherwise you will lose money with every product you sell.
قیمت گذاری اقتصادی
یکی دیگر از اصول قیمت گذاری در بازاریابی قیمت گذاری اقتصادی میباشد که در آن هزینهها کاهش مییابد و از این طریق، قیمت محصول نیز کم میشود و بهبود قیمت در تولید، بازاریابی و ارائه به مشتری دیده میشود. این روش، اغلب برای حجم متمرکز است که بر قیمت گذاری کم کالاها و کسب سودها کم در حجم زیاد تمرکز کرده است. از این روش اغلب برای قیمت گذاری اقلام ضروری مانند مواد غذایی، دارو، لباس و دیگر کالاها ضروری استفاده میشود. این نوع از قیمت گذاری، به نفع شرکتهایی است که میخواهند هزینه سربار کمتری داشته باشند و از طریق فروش با حجم بالا سود به دست بیاورند. از این روش اغلب در سوپرمارکتها استفاده میشود.
قیمت گذاری حق بیمه
یکی دیگر از اصول قیمت گذاری در بازاریابی، حق بیمه است. این روش، یک روش قیمت گذاری ممتاز میباشد که کسبوکارها بهخصوص برندها قیمت محصولات خود را افزایش میدهند تا تصویری لوکس و ممتاز از برند خود ایجاد کنند. به این نوع قیمت گذاری، قیمت گذاری پرستیژ نیز گفته میشود. این قیمتها باعث میشود که برندها احساس انحصاری داشته باشند و خود را جزو مارکها لوکس بدانند.
در این نوع روش، برند وضعیت خود را نشان میدهد و اغلب از آن در مد، اتومبیل، پروازها خصوصی و مواردی از این قبیل دیده میشود. نمونهای از این قیمت گذاری، تام فورد است که برای محصولات خود، از قیمتها بسیار بالایی استفاده میکند.
کاهش قیمت
یکی دیگر از اصول قیمت گذاری در بازاریابی، کاهش قیمت است. این روش، روش بسیار جالبی میباشد که در آن برندها و شرکتها برای محصولات خود، قیمتها بسیار بالایی در نظر میگیرند و با شروع تقاضا، قیمت خود را کم میکنند. در این روش باید دقت شود که قیمت بهطور ناگهانی کم نمیشود و این عمل بهصورت تدریجی اتفاق میافتد. شرکتها از این روش بهره میبرند تا هزینهها کاهشیافته خود را جبران کنند و از سود بالایی در یک دوره زمانی بهره ببرند. برای محصولاتی که در حوزه تکنولوژی وجود دارند مانند تلویزیونها، دستگاهها بازی، بازیها ویدئویی، تلفنها همراه، لپتاپها و غیره از این روش برای قیمت گذاری استفاده میشود.
قیمت گذاری روانی
یکی دیگر از اصول قیمت گذاری در بازاریابی، قیمت گذاری روانی است و همانطور که از نام آن مشخص است از طریق روانشناختی این کار انجام میشود. این روش بهگونهای انجام میشود که قیمت محصول و استفاده از آن برای مشتری جالب باشد. نمونهای از این قیمت گذاری، ارائه محصولاتی باقیمت ۹۹٫۹۰۰ تومان میباشد. درواقع ذهن شما این مقدار را از ۱۰۰ هزار تومان کمتر میداند و شما را تشویق میکند تا آن محصول را خریداری نمایید.
قیمت گذاری بسته
این روش، یکی از بهترین اصول قیمت گذاری در بازاریابی است که در افزایش خرید محصول بسیار تأثیرگذار است. در این روش، دو یا چند محصول را به مشتری میتوان پیشنهاد داد تا از خرید و سلیقه آنها تمجید نمود. این عمل برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است. نکته اصلی که در این روش وجود دارد، باید موارد مرتبطی را به مشتری پیشنهاد داد تا بهترین اثر را مشاهده نمود. مثلاً وقتی از دیجی کالا خرید میکنید، این سایت، محصولات دیگری را به فرد پیشنهاد میکند که مرتبط با خرید اصلی میباشد.
قیمت گذاری جغرافیایی
برای استفاده از این اصل از اصول قیمت گذاری در بازاریابی اهمیت دارد که قیمت گذار، درک روشنی از بازارها مختلف داشته باشد. این روش به این صورت است که محصولات و خدمات بسته به موقعیتها جغرافیایی، قیمتها مختلفی دارند. این کار باعث میشود تا یک کسبوکار حاشیهها خود را بیابد و از این طریق، بتواند سود بیشتری را کسب نماید.
قیمت گذاری اسیر
از این روش قیمت گذاری زمانی استفاده میشود که یک محصول اصلی، دارای چندین محصول جانبی باشد و میتوان آنها را در کنار محصول دیگر تهیه نمود. این اصل از اصول قیمت گذاری در بازاریابی اغلب برای محصولات اصلی مورداستفاده قرار میگیرد که برای کارکرد، باید چندین محصول اصلی را داشته باشند. مثال این روش، قیمت گذاری گوشی موبایل و لوازم جانبی آن است. لوازم جانبی موبایل چندین بار مصرف میشوند و از این طریق میتوان سود کسب کرد.
قیمت گذاری پویا
قیمت گذاری پویا یکی از اصول قیمت گذاری در بازاریابی است که بر اساس بازار فعلی و تقاضا مصرف تنظیم میشود. از این روش اغلب برای رقابتی ماندن، حفظ حاشیه سود و برآوردن تقاضا استفاده میشود. اغلب هتلها از این روش استفاده میکنند تا بر روی خدمات خود، قیمتی را قرار دهند.
کلام آخر
دانستن اصول قیمت گذاری در بازاریابی میتواند به کسبوکارها کمک کند تا بهترین روش را برای قیمت گذاشتن بر روی محصولات خود بدانند. این کسبوکارها قبل از آنکه نوع روش خود را بدانند، باید نوع کسبوکار خود را مشخص کنند، نوع محصولات و خدمات خود را بدانند و سپس اصول مناسبی را برای قیمت گذاری بیایند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آنها استفاده کنید.
سوالات متداول
چرا باید از اصول قیمت گذاری در بازاریابی استفاده کرد؟
از این روش باید استفاده نمود تا قیمت را به روشی درست تخمین زد و از این طریق بتوان جایگاه خود را تثبیت نمود.
بهترین روش قیمت گذاری چیست؟
برای هر کسبوکار، روش قیمت گذاری متفاوت است. در ابتدا باید نوع کسبوکار و هدف آن را شناخت و سپس متناسب با این دو مورد، یکی از روشها نامبرده شده را انتخاب نمود.
آیا این کار باید توسط گروه خاصی باید انجام شود؟
هر کسبوکار میتواند این کارها را انجام دهد بهشرط آنکه بتواند کسبوکار خود را بررسی نماید و بهدرستی قیمت گذاری کند. در غیر این صورت، بهتر است به افراد بازاریاب که در این زمینه تبحر دارند، واگذار شود