در ایران بازار کسبوکارهای نوین بهخصوص کسبوکارهای اینترنتی خیلی مورد قبول و استقبال مردم واقع شده است. فرصتها و چالشهای زیادی در پیش روی استارتاپها وجود دارد که با مدیریتکردن کسبوکار خود میتوانید بهدرستی با آن برخورد نماید و آن را به بهترین فرصت برای خود تبدیل نمایید. استارتاپها کسبوکار نوین است که مبتنی بر تکنولوژی و فناوری روز دنیاست که میتوانید با بهرهگیری درست از علوم مدیریتی و استفاده مطلوب از آن به موفقیتهای بزرگی کاری دست پیدا کنید. ما در این مقاله قصد داریم حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ در کشور را بیابیم و عللی که منجر به این مشکل میشود را پیدا کنیم در ادامه مطالب با ما همراه باشید.
استارتاپها و فرصتها و چالشهای پیشروی آنها
استارتاپ نوعی سرمایهگذاری است که در ابتدا با کارآفرینی آغاز میشود. هدف از راهاندازی این مدل کسبوکار رسیدن به شیوه جدید در دنیای امروز است. استارتاپها بهطورکلی مدیریت پیچیدهای دارند، اما با ورود علم و مدیریت در این کسبوکار همه چیز به بهترین شکل و بهراحتی انجام میشود. برای مدیریت در این کار از نوشتن طرح کسبوکار تا یافتن یک سرمایهگذار برای راهاندازی شرکت جزو مراحلی است که باید برای راهاندازی کسبوکار پیمود.
با پیداکردن حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ میتوانیم زمینه یک کسبوکار نوین را ایجاد کنیم. بررسی نیازهای بازار، جمعآوری ایدهها، ساخت نمونه اولیه از محصول و یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید، معرفی محصول موردنظر برای یک جامعه کوچک برای آزمایش و بررسی، برطرفکردن ایرادات کار، پیداکردن یک یا چند سرمایهگذار، ثبت شرکت، ارائه محصول نهایی، بررسی نهایی، عیبیابی مجدد محصول یا خدمات موردنظر، فروش بیشتر و در نتیجه همه این موارد موجب ایجاد مشتریان وفادار و از مراحل شروع کارت و موفقیت یک استارتاپ است. همه فرصتهای که برای یک استارتاپ به وجود میآید با جرقه یک ایده در ذهن شکل میگیرد.
The term startup refers to a company in the first stages of operations.
یک ایده بینقص، استفاده از تجربیات، وجود یک سرمایهگذار و موارد اینچنینی میتواند یکی از حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ در ایران را بیابد و فرصتهای راهاندازی یک کسبوکار نوین و تازه را مهیا نماید. از سوی چالشهای زیادی در مسیر استارتاپها وجود دارد که گاهی باعث میشود تا عمر مفید یک کسبوکار به کمتر از یک سال کاهش پیدا کند. از مهمترین مشکلات پیشروی استارتاپها بحث تامین مالی و سرمایهگذاری، عدم وجود نهادهای پشتیبانی و زیرساخت فنی مناسب، بعضی مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی، نیروهای انسانی، دسترسی به بازار و دانش و علم مدیریت کسبوکار است.
چرا بسیاری از استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال شکست میخورند؟
اغلب استارتاپها باوجوداینکه از ایدههای بینقص و افراد خلاق و مبتکر در کار استفاده میکنند، اما بعد از راهاندازی کسبوکار نوین شکست میخورند. حال علت اینکه با وجود شرایط و ایدههای ناب در این کسبوکارها چرا منجر به شکست میشود، خود بحثی تأملبرانگیز است و شاید حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ باشد. در ذیل به برخی از عواملی که در شکست کسبوکارها مؤثر است میپردازیم:
- سرعت عمل در تغییر استراتژیهای غلط:
بسیاری از محصولات و خدمات ارائه شده، پاسخگوی نیاز جامعه نیست. بعضی از افراد بهغلط و با ذهنیت اشتباه استخدام میشوند، برخی از تصمیمات در مراحل اجرای کار غلط هستند. تا وقتی که بر پایه علم مدیریت کسبوکار عمل نکنیم و بر پیادهسازی راههای اشتباه استمرار داشته باشیم، شاهد شکست در کسبوکار جدید خود خواهیم بود.
- عدم وجود مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکار:
یکی از عوامل حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ عدم مدیریت و ارتباط با مشتری است تا وقتی که از خواستهها، انتقادات و پیشنهادات مشتری اطلاع کافی و مفید نداشته باشیم، نقاط ضعف و قدرت شرکت ما مشخص نمیشود. با وجود این شرایط بخش تولید و ارائه خدمات به طور خودسرانه کارها و فعالیتهای خود را پیش میبرند و زمانی متوجه نقص و اشکال میشوند که با کاهش میزان فروش و در نهایت شکست در کار میشوند.
نکته مهمی که در علم مدیریت کسبوکار باید به آن خیلی توجه داشت و مبحث مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش آن است. بهگونهای که با بهکارگیری و مدیریت درست در این مرحله میتوانیم همواره به نیازهای روز مشتری پاسخ دهیم و مانع از ایجاد یک حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شویم.
- عدم وجه تمایز محصول و یا خدمت ارائه شده:
متمایز بودن محصول یا خدمات ارائه شده از طرف کسبوکارها نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده از طرف رقبا برای موفقیت آنها بسیار مهم و حیاتی است. به همین علت برای افزایش فروش و کسب موفقیت بیشتر، باید خدمات منحصربهفرد را به جامعه هدف میان مشتریان ارائه نمود. در جامعه امروز ما استارتاپهایی دوام میآورند که محصولات متمایز وبا کیفیت تری را نسبت به سایر رقبا عرضه نمایند.
- عدم وجود کانالهای توزیع بهتر و بیشتر:
برای ایجاد درآمد خوب و عالی باید مدل تجاری مطلوبی طراحی کنید، محصول و یا خدماتی قابلعرضه در بازار هستند که بهدرستی و از راههایی گوناگون به بازار معرفی شوند. بحث دیجیتال مارکتینگ یکی از شاخههای اصلی در علم مدیریت کسبوکار است که به شرکت شما اجازه میدهد کسبوکار خود را به جامعه بسیار بزرگتر و هدفمندتر با راههایی متنوع تبلیغاتی بسیار معرفی کنید.
- قیمتگذاری مناسب:
یکی دیگر از عوامل حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ بحث قیمتگذاری محصول و یا خدمات شرکت شماست. قیمتگذاری فرایند بسیار مهمی است که باید بر اساس دادههای پیشین، هزینهها و درآمدها و همچنین سود حاصل از درآمدهای تعیین گردد. عدم قیمتگذاری مناسب باعث ورشکستگی در یک کسبوکار میشود. به همان میزان قیمتگذاری بالا برای محصول که تشابه زیادی با محصول سایر رقبا ندارند نیز میتواند به کاهش فروش و در نهایت ورشکستگی در کسبوکار شما بیانجامد.
- عدم توجه به نیاز بازار:
یکی دیگر از عوامل اصلی شکست استارتاپها و همچنین حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ عدم توجه این کسبوکارها به نیاز جامعه هدف و بیتوجهی به مشکلات آنها است. تحقیقات بازار، یکی از مهمترین و اساسیترین نیازهای کارآفرینان است که باید خیلی به آن توجه نمایند. چرا که پس از شناسایی نیاز بازار با کسبوکار خود به دنبال برطرفکردن این مشکل و رفع نیاز بازار هدف میشوند. متأسفانه اکثر استارتاپهای ناموفق رعایت این اصل را در کار به کل فراموش میکنند و یا مفهوم آن را بهدرستی درک نکردهاند.
- نقش متخصصین مدیریت کسبوکار در موفقیت استارتاپها:
یکی از راههایی ضروری برای رفع موانع و مشکلات که برای استارتاپها ممکن است ایجاد شود این امر است که از یک مدل کسبوکار دانشمحور استفاده میکنند. مشاوره با متخصصین مدیریت کسبوکار، تاثیر زیادی بر موفقیت استارتاپها دارد.
تامین نکردن سرمایه کافی برای راهاندازی و اداره استارتاپ، بهکارگیری تیم ناکارآمد، شناخت کمی یا نادرست از ابزار و کانالهای فروش، عدم وجود اهداف روشن و چشمانداز مطلوب از جمله مسائلی است که در صورت عدم مدیریت در کسبوکار گریبانگیر کارآفرینان میشود و یکی از مشکلاتی است که باعث بروز حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ میشود.
- تاثیر دورههای MBA و DBA در موفقیت استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال:
مدیریت کسبوکار برای رسیدن به اهداف مشخص و مطلوب فرایندها را سازماندهی میکند. برای عملکرد خوب اعضای تیم در بخشهای مختلف مثل بازاریابی، فروش، منابع انسانی و… استفاده از مدیریت تغییر شناسایی فرصتهای بازار، برنامهریزی، سازماندهی، تعیین تخصصهای موردنظر، روشنکردن مسیر حرکت درست، بودجهبندی و کنترل، تنها بخشی از تأثیرات بهکارگیری متخصصین مدیریت کسبوکار در استارتاپها است. به علت کاربرد زیاد مدیریت کسبوکار دورههای MBA و DBA در گرایشهای مختلف در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی به علاقهمندان در این زمینه خدمات ارائه میدهند.
هدف از برگزاری این دورهها تربیت و آموزش افراد است که در کسبوکارهای نوین بتوانند به نحو مطلوب اقدام به سازماندهی کسبوکارها نمایند. به همین علت نقش زیادی در موفقیت استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال دارند. دورههای MBA دورهای معادل با کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسبوکار و دوره DBA معادل دکترا در این رشته است. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با برگزاری دورههای MBA و DBA کمک زیادی به موفقیت استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال کرده است. این دانشکده علاوه بر ارائه دورههای کوتاهمدت در دانشگاه تهران به کسبوکارهای کوچک و استارتاپها، همکاری شایانی را نیز در سطح سازمانی و شرکتی با مجموعه فروشگاههای هایپرمی، وزارت نفت، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دانشگاه اراک و بسیاری از مراکز دیگر داشته است.
هدف دانشگاه از این همکاری انتقال تجربه و دانش از دانشگاه به صنعت و همچنین انواع کسبوکارها بوده است تا شاید بتوان با دانش خود یکی از راههای کارهای این حلقه گمشده در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ باشند. دانشکده کارآفرینی از طریق آموزش و انتقال مهارت مدیریت کسبوکار به مدیران بالا و میانرده این مؤسسات و شرکتها کمک کرده تا موفقیتهای بهتر و بیشتری را تجربه کنند.
کلام آخر
امروزه و با پیشرفت علم و تکنولوژی در همه زمینهها بهخصوص کسبوکارهای اینترنتی در کل دنیا این کسبوکار در کشور ما هم رونق گرفته است. خوشبختانه اینگونه کسبوکارها در بین مردم با استقبال زیادی مواجه شده است و خود این امر یکی از مهمترین علل موفقیت این کسبوکارها شده است. کارآفرینانی که میخواهند در زمینه کسبوکارها دیجیتالی فعالیت و سرمایهگذاری خود را آغاز کنند باید بدانند که فرصتها و چالشهای زیادی را پیش رو دارند.
تنها با مدیریتکردن خوب و حساب شده میتوانند از فرصتها به بهترین شکل استفاده کنند و آن را تبدیل به یک راه برای موفقیت خود نمایند. لازم به ذکر است عدم مدیریت درست در این زمینه منجر به شکست در کار میشود. قبل از شروع به کار در هر زمینه باید نسبت به کار موردنظر اطلاعات جامعی را کسب کرده باشد و بر اساس دادهها و اطلاعات جامع اقدام به شروع کسبوکار دیجیتالی نمایید.
سؤالات متداول
- هدف اصلی در کسبوکارهای نوین چیست؟
هدف از راهاندازی کسبوکارهای دیجیتال رسیدن به یک شیوه جدید در دنیای امروز است.
- چند مورد از عوامل شکست در کسبوکارهای دیجیتالی را نام ببرید؟
صورت عمل در تغییر استراتژیهای غلط – عدم وجود مدیریت در بازاریابی دیجیتال مارکتینگ – عدم وجه تمایز محصول و یا خدمات ارائه شده – قیمتگذاری مناسب
- دورههای MBA و DBA در موفقیت کسبوکارها چه تاثیری دارد؟
باعث عملکرد درست اعضای تیم در بخشهای مختلف میشود و همچنین راهکارهای مهم و کاربردی در خصوص کسبوکارهای اینترنتی در اختیار مدیران قرار میدهد و زمینه پیشرفت آنها در کسبوکار را فراهم میکند.