یکی از کارها ضروری برای موفقیت در کسبوکارها مختلف، استفاده از بازاریابی محتوایی است که زیر مجموعهای از دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید؛ اما متأسفانه برخی از مدیران کسبوکار آن را نادیده میگیرند و به مشکلات زیادی دچار میشوند. از طرفی برخی از آنها سؤالاتی را مطرح میکنند که بازاریابی محتوایی چیست؟ از کجا محتوا پیدا کنیم؟ استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ و غیره.بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب تعریف شده.
بازاریابی محتوایی چیست؟
در این نوع از بازاریابی، بازاریاب با اطلاعاتی سروکار دارد و سعی میکند با تولید محتواها مختلف درباره یک برند خاص به مخاطبین کمک کند. این کار میتواند تغییر رفتاری را در مخاطبین ایجاد نماید که هدف بازاریاب میباشد و آن تغییر رفتار، خرید محصول مورد نظر است. در حقیقت اصول بازاریابی محتوایی ، مخاطب را مجبور نمیکنند تا چیزی را بخرد بلکه کاری میکنند که او در مورد محصول بهترین تصمیم را بگیرد که آن نیز خرید محصول است.
در واقع این نوع استراتژی بازاریابی محتوایی، به منظور جذب و نگهداری مشتری با تولید محتوا مناسب است که این محتوا میتواند رفتار مشتری را تغییر دهد. این کار باید به صورت مستمر انجام شود تا بتواند تأثیر خود را داشته باشد.با وجود اهمیت زیادی که این نوع بازاریابی محتوا دارد، اما هنوز هم کسبوکارها اندکی به سراغ آن میروند و از آن بهره میبرند. همین تعداد اندک هم توانستند در مدت زمان مشخصی، تعداد مشتریان خود را افزایش دهند و برخی از آنها را به مشتری دائم خود تبدیل کنند.
مزایا بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی دارای مزایا متعددی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
Content marketing is a form of marketing focused on creating, publishing, and distributing content for a targeted audience online.
بازاریابی محتوایی باعث بهبود سئو سایت میشود.
در اولین قدم باید به تفاوت سئو و تولید محتوا توجه شود. تولید محتوا بخشی است که از آن استفاده میکنند تا بتوانند قدرت سئو وبسایت را افزایش دهند. محتوا در واقع اطلاعات موجود در وبسایت است و هرچه قویتر باشد، رباتها موتورها جستوجو آن را میفهمند و به همین دلیل، به آنها رتبهها بالایی را میدهند؛ بنابراین یک کسبوکار اگر بتواند محتوا را به خوبی بازاریابی کند و این محتوا با توجه به قوانین سئو با استخدام تولید محتوا ایجاد شود، میتواند در رتبهها برتر موتورها جستوجو قرار بگیرد و از این طریق توسط کاربران زیادی دیده شود و شانس خود را برای فروش بالا ببرد.
بهبود خدمات مشتری
از دیگر مزیتهایی که بازاریابی محتوایی دارد، بهبود خدمات مشتری میباشد. یک استراتژی بازاریابی میتواند مشتریان جدیدی را جذب کند و مشتریان قبلی را به مشتریان دائمی تبدیل کند که نیازمند مطالب آموزشی، پرسشها متداول و به روزرسانی انجمنها گفت و گو میباشد.
بهبود روابط عمومی
در گذشته موانع مختلفی وجود داشت که آنها از رسیدن صدا کسبوکارها به مشتریان جلوگیری میکرد. در گذشته رسانهها کمی وجود داشتند که این رسانهها نیز دارای قیمتها بالایی برای تبلیغات بودند و به همین دلیل، کسبوکارها کوچک و متوسط نمیتوانستند هزینه آنها را پرداخت کنند؛ اما امروزه برای بازاریابی محتوایی رسانهها اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام و یوتیوب وجود دارد که باید ایده برای تولید محتوا در اینستا و یوتیوب داشت تا بتوان در آنها موفق شد. این رسانهها باعث میشوند تا بین کسبوکار و مشتریان ارتباط خوبی ایجاد شود که این موضوع، باعث جذب اعتماد آنها خواهد شد.
تبدیل سرنخها به مشتری
کسبوکارها با استفاده از نکات ساده، میتوانند افراد زیادی را به مشتری تبدیل کنند و رضایت آنها را کسب کنند. برای این کار لازم است آنها با تولید محتوا درست، مخاطب خود را شناسایی کنند. سپس با ایجاد ارتباط درست، مشکل و درد او را بدانند و سپس راهکارهایی را برای او ارائه دهند؛ بنابراین در اینجا انتخاب موضوع برای تولید محتوا از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود چراکه این محتوا است که علاوه بر تبلیغات باعث شناخت مشتریان و علاقهمندی آنها میباشد.
در بازاریابی محتوایی چه اصولی را باید رعایت کرد؟
در بازاریابی محتوایی باید محتوا جذابی تولید شود تا مردم به آن جذب شوند و آن را دنبال کنند؛ بنابراین محتوا جذاب، دارای اهمیت و ضرورت میباشد که برای تولید آن، باید اصولی را رعایت کرد. این اصول شامل موارد زیر میباشد:
ایجاد مزیت
محتوا تولید شده باید دارای ارزش واقعی باشد. در واقع در محتوا باید اطلاعات مفیدی به کار برده شود که میتواند شامل آموزش و یا سرگرمی باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و سپس به کسبوکار جذب شود؛ بنابراین استفاده از مقالههایی که با چطور شروع میشوند بسیار کاربردی خواهد بود چراکه مخاطبین اغلب به دنبال اطلاعات جدیدی هستند که بتواند به نیازها مختلف آنها پاسخ دهد. مقالاتی که در بازاریابی محتوایی باید دارای این ویژگیها باشند تا بتوانند واکنش خوبی را از سوی مردم ایجاد کنند و در توسعه کسبوکار و اعتبار آن نیز نقش داشته باشند.
در تولید محتوا نباید از محتوا کپی استفاده کرد و اغلب باید سعی شود به پرسشها خریداران توجه شود و به آنها اطلاعات مفیدی که در رابطه با محصول وجود دارد، داده شود تا بتواند تأثیر خود را داشته باشد.
داشتن سرعت عمل
محتوا باید به گونهای باشد که بتواند سرعت عمل را در افراد ایجاد کند و مردم را وادار کند که واکنشی را از خود بروز دهند؛ بنابراین بهتر است در تولید محتوا، از اطلاعاتی استفاده کنید که حساس به زمان باشد و از ارزش بالایی نیز برخوردار باشد. این محتوا باعث واکنش نشان دادن مخاطبان میشود و از این طریق، کسبوکار رونق خواهد گرفت. اگر کسبوکار در شبکهها مجازی مانند اینستاگرام نیز دارای صفحه است، بهتر است از ابزار تولید محتوا در اینستاگرام استفاده شود.
وجود منبع در محتوا تولید شده
یکی دیگر از اصولی که باید در بازاریابی محتوایی آن را رعایت کرد، استفاده از منابعی است که از آنها استفاده شده تا محتوا ایجاد شود که نشان دهد، مطلب گفته شده، حقیقت دارد و دارای پشتوانه علمی میباشد. در واقع وقتی از منابع مختلف استفاده شود، حجم مطلب و اعداد و ارقام افزایش پیدا میکند و از این طریق، مخاطبین آن را جدی میگیرند و به کسبوکار مربوطه اعتماد میکنند و از این طریق بازاریاب و صاحب کسبوکار به اهداف خود میرسد.
پاسخ به کنجکاوی مخاطب
اغلب مخاطبین، به دنبال آن هستند تا بتوانند از اطلاعات مختلف استفاده کنند و زندگی خود را راحتتر کنند؛ بنابراین بهتر است در بازاریابی محتوایی از عناوینی استفاده شود که بتواند کنجکاوی مخاطبین را برانگیزاند. علاوه بر آن، عناوین باید به گونهای باشند که جذابیت خود را برای مخاطب حفظ کنند؛ بنابراین بهتر است در محتواها مختلف باید به پرسشها گوناگون پاسخ داده شود و این پاسخگویی باید به شکلی جدید صورت بگیرد.
این پاسخدهی جدید آنها را متوجه میکند که فرد پاسخ دهنده در مورد آن موضوع خاص، اطلاعات کافی را دارد چراکه این حس کنجکاوی آنها است که به دنبال این موضوع است که بداند چه کسی در پشت تمام این اطلاعات قرار دارد.
احساسات مخاطبین باید برانگیخته شود.
از دیگر اصولی که باید در بازاریابی محتوایی باید رعایت شود، برانگیختن حس مخاطب میباشد اما باید توجه داشت که تمام اطلاعات موجود در محتوا، نباید مربوط به عواطف و احساسات باشد. وقتی افراد بخواهند چیزی را خریداری کنند؛ اغلب احساسات آنها است که میتواند به آنها انگیزه بدهد اما نباید از احساسات آنها سو استفاده شود چراکه روند معکوسی خواهد داشت. از طرفی وقتی احساسات مخاطبین برانگیخته شود، باعث میشود آن محتوا تولید شده را به دیگران نیز ارسال کنند که در نتیجه باعث افزایش مخاطبین میشود.
احساساتی که در بازاریابی محتوایی از آن استفاده میشود میتواند متفاوت باشد. یکی از احساسهایی که میتوان از آن استفاده کرد، خوشحالی در افراد با استفاده از شوخ طبعی میباشد. این شوخ طبعی باعث جلب توجه میشود و میتواند واکنش هیجانی مخاطبین را برانگیخته کند. علاوه بر آن موجب میشود مخاطبین کسبوکار و تیم مربوط به آن را جزوی را از جامعه ببینند و به آن اعتماد کنند. شوخ طبعی، باید به گونهای باشد که در آن به کسی توهین نشود و واکنش بد را در کسی ایجاد نکند.
برای کشف ایده بازاریابی محتوا، چه راهکارهایی وجود دارد؟
برای تولید محتوا، باید به کیفیت و پیوستگی توجه داشت. با وجود تأکیدها زیاد در مورد این هماهنگی و بالا بودن کیفیت در بازاریابی محتوایی، کسبوکارها مختلف با ایدهها و مشکلات تازهای روبهرو هستند. راهها مختلفی وجود دارد که میتوان این ایدهها را شناخت و از شناخت، بهره برد. این راهها شامل موارد زیر میباشد:
تحقیق و یافتن کلمه کلیدی مناسب
کلمه کلیدی در محتوا، یکی از مواردی است که میتواند رتبه یک سایت را افزایش دهد اما در برخی از موارد مشاهده شده است که کلمه کلیدی انتخاب شده و به خوبی در محتوا قرار داده شده است اما رتبه سایت به خوبی بالا نیامده است. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که دلیل ایندکس نشدن محتوا چیست؟ دلیل آن، استفاده از کلمه کلیدی نادرست است. در کلمه کلیدی انتخابی، نباید رقابت تنگاتنگی وجود داشته باشد چراکه در این کلمات، فقط کسبوکارها بزرگ میتوانند پیروز شوند؛ بنابراین باید کلمات کلیدی در بازاریابی محتوایی بیابید که دارای عبارات طولانی باشند، سرچ آنها زیاد انجام بشود و به کسبوکار مرتبط باشند. این کلمات کلیدی باعث میشوند هزینه تولید محتوا در جا درستی خرج شوند و نتیجه مثبتی داشته باشند.
حمایت از مشتری و فروش محصولات
اعضا تیم فروش باید به طور مرتب با مشتریان ارتباط داشته باشند و از آنها حمایت کنند. این ارتباط باعث میشود ایدهها جدیدی ایجاد شوند و از آنها در راستا تولید محتوا جدید استفاده گردد؛ بنابراین باید کامنتها و نظرات مختلف مورد بررسی قرار بگیرند و توجه شود آیا پرسش جدیدی در آنها وجود دارد یا خیر؟ اغلب نیازمندیها در مورد چه نوع محصولی میباشد؟ این کار باعث میشود یک شبکه ایجاد شود و محتواها به صورت محتوا پیلار کلاستر شود.
بررسی دادهها مختلف در گذشته
در بازاریابی محتوایی میتوان از دادهها در گذشته استفاده کرد. با استفاده از ابزارها مختلف میتوان موضوعات محتوایی که طرفدار زیادی را به خود جذب کرده است را یافت و از آنها استفاده کرد. مواردی که باید بررسی شوند شامل زمان ماندن در صفحه توسط کاربران، کامنتها شمار بازدید از صفحه و غیره باشد.
پاسخ به مشتریان آتی
همانطور که گفته شد برای بازاریابی میتوان از شبکهها اجتماعی مختلف استفاده کرد و بنابراین میتوان تولید محتوا با موبایل را انجام داد. با استفاده از این شبکهها اجتماعی میتوان به راحتی با مخاطبین ارتباط برقرار کرد چراکه در این شبکهها قسمتی برای پرسش و پاسخ، کامنت قرار دادن و غیره وجود دارد. در این قسمتها میتوان به راحتی به پرسشها متداول پاسخ داد که این کار باعث جلب اعتماد مشتری میشود.
استفاده از تجربه موفق مشتریان
در بازاریابی محتوایی تجربه موفق مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین میتوان از تجربه موفق مشتریان در محتواها مختلف استفاده کرد تا کاربران و مخاطبان دیگر آن را مشاهده کنند و از آن بهره ببرند.
استفاده از اخبار مختلف
برای تولید محتوا و بازاریابی از طریق آن، میتوان از اخبار مختلف استفاده کرد که به آن محتوا PR میگویند. این اخبار باید مرتبط با کسبوکار باشند و به صورت بهروز قرار بگیرند.
از موارد دیگری مانند گوگل آلرت، فعالیت در شبکهها اجتماعی، توجه به پاسخها و واکنشها در وبسایتها دیگر و غیره استفاده کرد و ایدهها بازاریابی مختلف را به دست آورد.
کلام آخر در خصوص اصول بازاریابی محتوایی واستراتژی بازاریابی محتوایی
اصول بازاریابی محتوایی یکی از مهمترین قدمها برای رسیدن به یک کسبوکار به موفقیت میباشد. در این روش سعی میشود که اطلاعات مختلفی در مورد کسبوکار در اختیار مخاطب قرار بگیرد و مخاطب با استفاده از آنها کاری را انجام دهد که مورد انتظار بازاریاب میباشد. بازاریابی دارای مزیتها مختلفی میباشد که دیده شدن وبسایت و کسبوکار، مهمترین دلیل آن میباشد.بازاریابی محتوایی راهی برای جذب مخاطب و افزایش تعداد مشتریان خود بر اساس ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند است .این استراتژی بازاریابی محتوایی قادر به جذب، مشارکت و ایجاد ارزش برای مخاطبان یک برند است. این روش درک مثبتی از برند شما ایجاد می کند و کسب و کار بیشتری را برای شرکت شما ایجاد می کند.این دیگر یک روند بازار نیست، بلکه یک سرمایه گذاری استراتژیک برای دستیابی به موفقیت تجاری بیشتر است. با بازاریابی محتوا، یک نام تجاری ممکن است ارتباط و دید آنلاین بیشتری کسب کند و برای مشتریان خود شناخته شود.
سوالات متداول
بازاریابی محتوایی به چه معنایی میباشد؟
بازاریابی محتوایی به معنا شناخت مشتری و سرنخ یابی و تولید محتوا و در نهایت فروش محصولات میباشد.
چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کرد؟
بازاریابی محتوایی باعث میشود تا مشتریها شناسایی شوند و از آنها سرنخهایی به دست بیاید. سپس متناسب با آنها، محتوایی تولید شود که مخاطبین زیادی داشته باشد. این محتوا باعث میشود تا نظر بسیاری از کاربران جذب شود و از نظر موتورها جستوجو، مهم به نظر بیاید و در صفحات اول جستوجو قرار بگیرد و در نتیجه بیشتر دیده شود و سود افزایش پیدا کند.
هزینه بازاریابی محتوایی چقدر است؟
هزینه بازاریابی محتوایی، متناسب با نوع کسبوکار، رقیبان و گستردگی کسبوکار مشخص میشود و نمیتوان در مورد آن قیمت و هزینه ثابتی را ارائه داد.